Hej, vi håller på att förbereda för ett friliggande trädäck. Vi gräver oss ner en bit för att grusa, mest för att det ska bli mullvadsfritt. För att det inte ska bli för högt däck på gräsmattan tänkte vi sätta plint med 60 cm mellanrum och sätta reglar direkt och sedan golvet ovanpå. Nu antar jag att man ska ha en hygglig dimension på reglarna när man fuskar bort bärlinorna. Kan 45x149 vara tillräckligt? Vill gärna ha råd om dimensionen. Vill ju ha ett stadigt golv. Det blir totalt 7x4 m stort.
 
Tänker ni ha en plint under var golvregel? Många plintar blir det... 12 stycken ungefär, om däcket är 7 meter långt. Menar ni att ni ska ha 4 meter långa golvreglar? I så fall blir det väldigt svajigt med 45x145. Det måste det nog till 45x220 om det ska bli någorlunda stadigt. Ni kan ju ha en plint i mitten och en längst ut, så det bara blir 2 m. (och 24 plintar). Då kanske det räcker med 145, fast jag hade nog tagit ett snäpp grövre ändå.
 
Ja, min man tänker sig ha en plint under varje regel. Ja, det blir 12 på varje sida, 24 st... , eftersom det är fristående och inte fästs i huset. Tror det finns reglar på 3.90, och det blir kanske 3.50 mellan varje plint och jag är rädd för att det blir gungigt. Jag funderar på om man kan ha bärlinor istället och kanske göra försänkningar. Man kan ju lägga en bärlina i mitten utan försänkning och istället gräva mera just där. Tilläggas kan är att vi gör allt med "handkraft". Vad vi vet är i alla fall att det blir plintar någonstans eftersom vi vill ha in luft under.
 
En rad plintar till gör att spannet med 45x145 blir OK, men antalet plintar (36st!) kommer att bli jobbigt att gräva ner.

Själv använde jag mig av en jordborr och det var iallafall betydligt enklare än med spett och spade.

En fördel med bärlinor är att du kan ha färre plintar dvs färre punkter att väga in. När du vägt in bärlinorna (3 st i det här fallet) är det bara att fördela ut reglarna med cc60.
Alternativt använder man balkskor för att fästa in reglarna vilket gör att det inte bygger så mycket på höjden.
 
Så, det kan bli så här istället: 3 bärlinor (dimension 195 alt 220?) på 3 plintar vardera, reglar cc60 (dimension 145?) över dessa, och sedan golvet. Är det tillräckligt med 3 plint på en bärlina som blir ca 7 m? Hur skarvar man, över en plint? Jag är novis på detta område så jag hoppas någon kan hjälpa till!
 
7 meter och 3 plintar. Då får du 3,5 meter fritt. Jag tycker att det känns som det är på gränsen. Jag hade tagit 4 plintar. Sen behöver ju inte plintarna sitta längst ut i ändarna. Ni måste kanske inte ha just plint på alla stödpunkterna. Det kan räcka med att lägga betongsten på marken.
Skarva över ett stöd. Överlappa med ½-1 meter och spika eller skruva igenom från båda sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.