Vi har köpt 160 små plantor av den vintergröna ligustern som vi ska sätta på 40 m med väldigt sandig jord.
Ville bara kolla med er vilket som är bäst för plantorna att blanda den gamla jorden med?
Har kollat på sortab då dem finns här i Karlskrona.
Dem har vanlig sorterad matjord och kompostjord, även barkmull, vilket ska vi ha?
Grävt ett dike på 50 cm djupt och 80 cm brett. Hur mycket ska man blanda? 50/50 eller hur mycket?
Kanske lägga tillbaka lite av den gamla jorden så diket blir 30X30 eller 40X40 och sen blanda eller vilket är bäst?
 
Dike 40-40
Blötställ plantorna
blanda sandjorden med 50-50 matjord absolut inte barkmull.
Vattna
Vattna
Och
Vattna.
 
Varför inte barkmull?
Nåt speciellt med liguster angående det rådet?
 
Har kollat med åkericentraler här runt och dem har matjord som dem blandat i lite hästgödsel från förra året. Kan man använda den eller vad tror ni?
 
Barkmull käkar upp kväve i jorden, men med extra gödsel så funkar det.
matjord med gammal hästgödsel blir nog jättebra
 
Fått för mig att barkmull är rätt bra att blanda ut befintlig "torr och rykig" jord med så jag gör det, vi får se hur det går :)
Eller den lata varianten går med rätt bra:
Bort med ogräs, på med hönsgödsel samt toppa tunt med barkmull.
Om inte annat ser det fint ut för stunden :)

Barkmull är inte att förväxla med täckbark om nån nu får för sig det.
Barkmull har kommit längre i förmultningsstadiet än täckbark samt är mer finfördelad.
 
Nimajneb skrev:
Barkmull käkar upp kväve i jorden, men med extra gödsel så funkar det.
matjord med gammal hästgödsel blir nog jättebra
Jag tror att det där kan vara en gammal myt. Tycker jag läser på fler och fler ställen i facklitteraturen att det är bra att blanda i barkmull för att få rätt jordblandning. Det rekommenderas för både sand- och lerjord för att få en bättre struktur på jorden.
Angående diket så är rekommendationerna numera att man alltid gräver en grop som är bredare än den är djup då man förenklar för rötterna att söka sig åt sidan och förankra vad det nu må vara som man planterat. Så jag tycker grundgrävningen lät exemplarisk.
Jag vet inte riktigt hur stort rotsystem liguster har men man skall försöka undvika att bara ha "köpt jord" i en sådan grop, detta för att det kan bli för mysigt för rötterna att hålla sig i den grävda gropen istället för att sprida sig utåt så därför bör man blanda i jorden som grävdes upp. Jorden med hästgödsel lät ju som en riktigt bra deal, gödslad och klar redan!
 
Då gör jag kanske nåt rätt i alla fall :)
Tappat räkningen på påsar med barkmull och kogödsel på påse nu.
Åraslövs kogödsel verkar bra för övrigt 80% ko ( med rätt mycket strö) samt 20% torv, oftast det omvända annars nästintill.
Plus 250 liter hönsgödsel.
På en 1000 kvadrat liten tomt med mest gräsmatta och inget har strötts på gräsmattan.
Lär bli gröna buskar i år :)
 
Tackar för alla svaren.
Fick höra av en kollega att dem hade köpt jord av en bonde i trakten. Vad tror ni om sådan jord? är ju mycket billigare, ok priser för jord.
 
Kan för lite om det hela för att råda så i detalj hur du ska göra.
Tänk istället så här:
Jag har lagt X kronor på en häck som jag vill ha till nånting och det är inget jag ska byta ut nästa år.
Varför ens tänka tanken på att snåla på det häcken ska växa sina närmaste år i?

Hör på plantskolan.
Är det en riktig så kan de ge goda råd, är det Plantagen så fortsätt fråga här :)
 
Köpejord är mest torv och det sjunker ihop mycket på kort tid.
Själv köper jag numera enbart kopåpåse och barkmull till vanliga växter då jag tycker det ger mer så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.