Bara du är medveten om de nackdelar jag ändå tycker finns. Främst det faktum att vardagsrummet fövandlas till ett pannrum. Eldar man mycket (vilket man måste göra om det är huvudsakliga uppvärmningen och man bor i Västerbotten) så tenderar det bli mycket skräp, främst från veden, men även aska och liknande.
 
vectrex skrev:
Bara du är medveten om de nackdelar jag ändå tycker finns. Främst det faktum att vardagsrummet fövandlas till ett pannrum. Eldar man mycket (vilket man måste göra om det är huvudsakliga uppvärmningen och man bor i Västerbotten) så tenderar det bli mycket skräp, främst från veden, men även aska och liknande.
Man lär aldrig förstå vad det innebär att syssla med vedhantering och sot m.m, som att skaffa barn och bli vuxen och ha trädgård osv osv :) självklart finns det nackdelar, men i dagsläget är vi mest ute efter att skära ner på uppvärmningskostnaderna... Vattenmantlad till golvvärmesystem kanske är en bättre investering på sikt...
 
Mikael_L
zucchini skrev:
Sannolikt har vi en uppvärmning på 20 000 - 25 000 kWh med direktverkande
Hur ska du ha det? 25MWh eller 99MWh ?

I vilket fall kan ni ju gärna också fundera på hur ni ska förbättra husets isolering, där har ni den enskilt bästa investeringen. Allt ifrån tilläggsisolering, byte av fönster eller en tredje tillfällig innerruta under vintern, till att se över ventilationen, alla tätningslister i fönster och dörrar m.m.
Tänk också på att med en bättre isolering sparar ni inte bara energi under vintern, utan får det också behagligare under de varmaste sommardagarna.


Och slutligen. Ni har inte gratis ved.
Man har Aldrig gratis ved !!!, åtminstone så länge det finns folk som köper ved.
Kostnaden för er ved är minst vad ni får för den om ni säljer den istället.
 
Mikael_L skrev:
Hur ska du ha det? 25MWh eller 99MWh ?I vilket fall kan ni ju gärna också fundera på hur ni ska förbättra husets isolering, där har ni den enskilt bästa investeringen. Allt ifrån tilläggsisolering, byte av fönster eller en tredje tillfällig innerruta under vintern, till att se över ventilationen, alla tätningslister i fönster och dörrar m.m.Tänk också på att med en bättre isolering sparar ni inte bara energi under vintern, utan får det också behagligare under de varmaste sommardagarna.Och slutligen. Ni har inte gratis ved.Man har Aldrig gratis ved !!!, åtminstone så länge det finns folk som köper ved.Kostnaden för er ved är minst vad ni får för den om ni säljer den istället.
Du kanske inte ser sarkasmen i min signatur ;)Isolering behöver vi ingen handläggning i.Om jag åker ut och hugger den själv och kör hem den har jag betalat för bensinen. Någon behöver ta hand om träet som förfaller och så länge jag inte öppnar plånboken så är den gratis (fri tillgång) i mina ögon, att arbete, tid och bensin kostar är en sak. Men visst det handlar om en skogsfastighet som förlorar träd också. Då är det pengar. Men för mig är det fortfarande gratis. Men visst kan jag återgälda skogsägarna med gentjänster men det är ju fortfarande gratis om man jämför med elförbrukning, stora lån för bergvärmeinstallation...
 
Mikael_L
zucchini skrev:
Vi är på jakt efter en pjäs som har en avsvalningstid på ca 24 timmar, för att slippa elda ofta, en plåtkamin skulle bli för omständligt eftersom den inte tillvaratar all energi.
Vi har en contura 32 (handöl 32) på 3-7kW
fri_c32_sv_vedfack.jpg
Vi mys och kompletteringseldar i den under de kallare vinterdagarna. Och i vinter har jag lyckats mata in lite drygt 1 m3 ved i den, trots att jag tycker att jag har eldat som en iller.

Så, vad jag vill ha sagt med det; är att har du tänkt elda upp 20 m3 ved varje vinter i en braskamin i ert vardagsrum så kommer du få elda jämt i vilket fall. Du kommer aldrig kunna mata in 3 kubikmeter ved i månaden i en liten braskamin utan att få använda rätt många av dygnets timmar till det.
Och sen till det ska du bära in 3 m3 ved varje månad i vardagsrummet och ta ut något hundratal liter aska.
Och städa efter det.

Ja du kommer ha att göra, otvivelaktigt. Jag hoppas du arbetar deltid. ;)

Ska du elda 20MWh/år så är det vedpannor med 20kW eller mer effekt som gäller, enligt min tro.


Och återigen, du kan sälja din ved som du huggit, lagt ut tid och bensin på.
Det är den verkliga kostnaden för din ved. Även om du ser allt jobb som rent hobbyarbete och/eller gratis motion.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Vi har en contura 32 (handöl 32) på 3-7kW
[bild]
Vi mys och kompletteringseldar i den under de kallare vinterdagarna. Och i vinter har jag lyckats mata in lite drygt 1 m3 ved i den, trots att jag tycker att jag har eldat som en iller.

Så, vad jag vill ha sagt med det; är att har du tänkt elda upp 20 m3 ved varje vinter i en braskamin i ert vardagsrum så kommer du få elda jämt i vilket fall. Du kommer aldrig kunna mata in 3 kubikmeter ved i månaden i en liten braskamin utan att få använda rätt många av dygnets timmar till det.
Och sen till det ska du bära in 3 m3 ved varje månad i vardagsrummet och ta ut något hundratal liter aska.
Och städa efter det.

Ja du kommer ha att göra, otvivelaktigt. Jag hoppas du arbetar deltid. ;)

Ska du elda 20MWh/år så är det vedpannor med 20kW eller mer effekt som gäller, enligt min tro.


Och återigen, du kan sälja din ved som du huggit, lagt ut tid och bensin på.
Det är den verkliga kostnaden för din ved. Även om du ser allt jobb som rent hobbyarbete och/eller gratis motion.

Var har jag skrivit att de tär braskamin vi ska ha? Det är en ugn (täljsten eller "kakel") vi har i åtanke och det är något helt annat.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
fn76 skrev:
Vill bara visa/förtydliga angående begränsningar av att få elda. Observera att detta gäller Malmö.

[bild][bild]
Vilket skitsystem där man alltså tvingar in människor i fjärrvärme eller värmepump egentligen.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Mikael_L
zucchini skrev:
Tror ni en ugn på 1500 kg värmer upp ca 80 kvm när det är 15 minus?
Det är ju inte så svårt att räkna på det hela.
Om vi helt skippar sånt som verkningsgrader och hur energin ska spridas runt i huset. Och så förenklar vi lite och bestämmer att 1m3 ved innehåller 1MWh.

OK, säg att värmebehovet under Jan är 3000kWh.
Då ska det in 0,1 m3 ved per dygn. Skulle du ha samma kamin som jag har, med 5 liters vedvolym så skulle det betyda 20 inlägg om dagen.
Fördelen med detta är att det inte skulle behövas någon acctank eller sten på kaminen, då det ändå ska eldas i 20 timmar ... ;)

Men av detta kan du se att alltså bör kika på en eldstad med 25 - 100 liter vedvolym.

Sen ska vi räkna ut effekten.
3000 /(30*24) = ca 4kW.
Så kan du hitta en kamin där det går att lassa in 50 liter ved som sen brinner med god verkningsgrad och utan att sota med 4kW, så behöver du ingen acctank eller stenmagasin.
Det brinner sakta upp under 12 timmars tid och då är det dags att fylla på igen.
Men troligen finns det ingen sådan eldstad, utan en med 50 liters magasin ska säkert bränna på med 20kW och brinna ur på 2,5 timme, eller nåt åt det hållet.

Och då måste du spara på ca 50kWh energi i stenmagasinet.
I denna tråd fick vi nog fram ett värde på täljstens värmekapacitet.
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/164676-taljstenskamin-lonar-det-sig.html

Och om du använder stenmagasinet mellan 30° och 70°
50kWh = 180.000 kWs = kJ

Och då krävs det m=180.000/(70*1) = 2570 kg täljsten.
För två inlägg per dygn, och värma hela huset med det, om huset drar 3000kWh på en månad.


Men reservation att jag ev har räknat fel någonstans. ;)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
zucchini skrev:
Om jag åker ut och hugger den själv och kör hem den har jag betalat för bensinen. Någon behöver ta hand om träet som förfaller och så länge jag inte öppnar plånboken så är den gratis (fri tillgång) i mina ögon, att arbete, tid och bensin kostar är en sak. Men visst det handlar om en skogsfastighet som förlorar träd också. Då är det pengar. Men för mig är det fortfarande gratis. Men visst kan jag återgälda skogsägarna med gentjänster men det är ju fortfarande gratis om man jämför med elförbrukning, stora lån för bergvärmeinstallation...
Men när du nu gjort jobbet och veden ligger färdig hemma så har du lite förenklat två alternativ. Du kan elda upp veden eller du kan sälja den. Om du väljer att elda upp veden väljer du samtidigt bort pengarna du skulle fått om du sålt den. Det tycker jag man kan kalla (alternativ)kostnaden för den ved du eldar.
 
Mikael_L har ju gjort de beräkningar åt dig som du kanske skulle ha gjort själv innan du funderar på att värma upp huset med braskamin. Det kallar jag service. :)
Conturaprylar brukar dessutom vara väldigt dyra.
Sälj veden och fundera på någon mer passande uppvärmning är det bästa du kan göra.
 
Mikael_L
Jag för min del tycker inte att TS ska slå vedeldning ur hågen.
Men det gäller att ha klart för sig vad som gäller om man har tänkt producera 10MWh+ energi per år genom eldning.
Vanliga småkaminer som man har inne i bostaden förslår som regel inte långt. Visst finns det säkert en del lite mer muskelstinna saker, men ska man elda som TS verkar fundera på så är det nog bara vedpanna i ett eget pannrum + rationell vedhantering som gäller om man ska stå ut med jobbet. Ja för de flesta människor då.

Men var är alla forumets riktiga pyromaner?, det är ju de som sitter med kunskapen, inte jag. :eek: ;)
 
ett
johanpelle skrev:
Mikael_L har ju gjort de beräkningar åt dig som du kanske skulle ha gjort själv innan du funderar på att värma upp huset med braskamin. Det kallar jag service. :)
Conturaprylar brukar dessutom vara väldigt dyra.
Sälj veden och fundera på någon mer passande uppvärmning är det bästa du kan göra.
jag har aldrig funderat på en braskamin. Du kan inte begära att alla Svensson kan räkna på el. Jag kan en del men inte allt. Säljaren till kaminer i stan försökte sälja mig en keddy som uppvärmningssystem eftersom bergvärme lätt skulle kosta 350-400 k. Jag kan alltså inte lita på säljaren.
 
Redigerat:
Alltså huset ligger väl i västerbotten - klart man skall köra något med ved!

Har man tillgång till ved så kan man ju få hur bra system som helst idag. Bara man kavlar upp armarna lite. Det som jag gillar med kamin är att det så snabbt blir väldigt varmt.
 
johanpelle skrev:
Mikael_L har ju gjort de beräkningar åt dig som du kanske skulle ha gjort själv innan du funderar på att värma upp huset med braskamin. Det kallar jag service. :)
Conturaprylar brukar dessutom vara väldigt dyra.
Sälj veden och fundera på någon mer passande uppvärmning är det bästa du kan göra.
Contura duo 103 var den vi tittade på
 
Mikael_L
Fin pjäs.

Men 1-4kW och max vedmängd 6 liter. :eek:

Och som sagt, vill du kräma ur 3000kW under en januarimånad med den så betyder det ca 100 liter ved/dag och då kräver det av dig att du gör 17 vedinlägg varje dag. Vardag som helg.

Kanske är något att fundera på?

Eller, om du för försäljaren förklarade vad du ville uppnå med din eldstad - fråga han hur han tänkte? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.