hej jag håller på med ett timmerhus från början av 1900-talet
vägarna har för närvarande ett ca 2cm lager med tapet. det är väldigt ojämt och bukligt
huset har ingen isolering förutom kutterspån i golvet.

min fråga: kan man riva ner allt som e på väggarna fram till timmret och sen regla upp 45*45 reglar som man sen sätter gippsen på. ska man ha vindduk eller vindpap?
tänkte isolera utvändigt när det är dags och byta fasaden så det är väll inte bra att ha isolering invändigt då? ska man ha ett tomrum på 45 då? eller ska man ha nåt imellan?
jag har läst många forum här angående detta men blir lite förvirad.. vill ju inte ha några fuktangrepp...det är säkert nån här som har fixsat vägarna med isolering utvändigt. Hur gjorde ni?

MVH/Grodman
 
Fuktspärr i timmervägg?

Om bara ytterväggen är någorlunda tät så att vatten inte rinner in och det är självdrag i huset så skulle jag skippa plasten och isolera direkt mot timret och därefter gipsa innerväggen.
Har du mekanisk ventilation (sug) med nya täta fönster så kanske plasten vore på sin plats.
plast är ju en relativt ny uppfinning och de gamla husen fungerade ju bra utan men så hade de inte heller mekanisk ventilation.

// Finnen i väst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.