Kollar på isolerade skorstensrör för att kunna dra röret från badtunnekaminen upp genom ett trallgolv.
Det jag hittat är ganska dyrt, så jag tänkte att man kunde bygga något eget av spirorör plus någon sorts isolering.

skorstensror.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill kunna bygga igen hålet, så jag behöver isolering runt röret för att inte bränna upp trallen.

Någon som har tips/idéer?
 
Problemet med spiro som rökrör är, vad jag förstått, att värmen bränner bort zinken vilket leder till att röret rostar rätt snabbt. Det håller nog några år dock.

En idé är att ha ett inre, smalt spirorör (80mm), detta är rökröret. Detta klär du med stenull som du nätar. Utanpå detta trär du ett tjockare spirorör, exempelvis 160mm. Det yttre röret blir nog inte varmare än 50-60 grader skulle jag gissa på.
 
Tack, ja det var min tanke.
Ett spirorör har jag ju redan, vilket blir innerrör (130mm).
Sen trär jag ett till utanpå detta (160 eller 200 mm kanske?).

Vanlig stenull alltså? Vad menar du med att "näta" det?
 
Normal brandskyddsisolering nätas fast med "typ hönsnät", men då tänker jag på när man isolerar imkanal från kök och liknande. Det är alltså bara till för att se till att isoleringen sitter på plats även om det börjar brinna inne i röret. I ditt fall klarar du dig säkert bra utan nätet, eftersom ytteröret kommer ta denna funktion, men jag tänkte att kanske underlättar för att få dit ytterröret.
 
Om TS håller till i Östra skåne så har jag 30 brandskyddsisolering som är färdignätad över till en mkt billig peng.
 
Tyvärr, är i nordvästra skåne.
Verkar som spiralrör och isolering inte är helt gratis heller, så det lutar åt en färdig skorsten ändå.
Tips på billiga säljställen?
 
Någon polsk firma kanske?

Har för mig att premodul och andra likande kostar runt 1k/m. Det bör ju inte ett hemmabygge med stålrör i mitten och spiro utanpå kosta kan jag tycka.
 
Har du spirorör nu som skorstensrör?
Skulle satsat på nåt rejälare, de håller inte så länge.

Har utanpåliggande skorsten hemma som jag isolerat själv.
Vanlig rör i svartstål, klädd med nätad isolering. Runt allt har jag plåtsvep.
Be en plåtslagare klippa plåtark som han sedan valsar runda. Sedan spänner man fast dom utanpå isoleringen och popnitar ihop skarven.
Snyggt och enkelt.

Men ingenting är gratis...
 
Det jag har är ett rostfritt rör som följde med pollytunnan, kanske spiro är fel benämning ...
Vet inte var man hittar stålrör till bra pris?
Givetvis får man det billigare om man gör det själv, men om det bara skiljer några hundralappar köper jag gärna ett färdigt paket.
 
Men om du har ett rör som är vettigt idag, kör på det, och bygg ifrån det.
 
Borde gå att trä på ett grövre spirorör eller liknande med endast en luftspalt emellan det yttre röret och inre varma röret har man öppet kommer luften att cirkulera och kyla. Fast det beror ju naturligtvis på hur varmt det inre röret blir mitt ligger som max på 200 grader.
 
Hade Pollytunnan förut också, det rostfriaröret gick alldeles utmärkt att elda så det glödde i nederkant. Svetslåga upptill ibland...
Hur skall du lösa regnvattenproblematiken med isolerat rör?
Jag hade tankar på att linda ngt vattenrör runt skorstenen för att dra nytta av den värme som bildades där och köra cirkulationspump. Blev aldrig ngt, vi flyttade. Nya ägaren har tagit bort tunnan
 
Kanske läge att förbättra kamin lite om rökgaserna är så heta ?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Eller förbättra den som eldar... Ek-pellets brinner fint :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.