Vi har stort behov av att spara energi i vårt hus. Vi har gratis ved och tittar därför efter en eldstad som kan hålla värmen länge så det räcker att elda två ggr per dygn och få jämn och behaglig värme.

- Täljsten? Typ 2000 kg sten.
- Contura kakelugn, putsvarianten? Räcker det?
- Till hur många minusgrader klarar man sig med enbart eldning?
- VI har öppen planlösning i kök/vardrum och sovrum i fil från det så spridningen torde bli bra...
- Vi ser fram emot hårt arbete med ved och elände :) är hemtama hemmamysare så att elda regelbundet borde inte bli några problem.

Har ni installera Tulikivi/Contura nyligen? Pris?
 
Ja, att det lönar sig att elda med ved råder det ingen tvekan om, särskilt inte om veden är gratis.

Man får nog räkna med vissa tempvariationer om man eldar i en kakelugn två gånger per dygn, särskilt när det är kallt ute. Sen beror det ju på hur väl isolerat huset är. Ni kan ju också kanske överväga en vattenfylld kamin och att montera några vattenradiatorer i kombination med en sådan kamin. Jag är inte så insatt i detaljerna kring det men det borde ju kunna ge lite större möjlighet att lagra värmen och få en jämnare temp över dagen.

Vedpanna har ni övervägt och kommit fram till att det inte passer er, antar jag. På grund av avsaknad av utrymme att ställa den och ack-tankar kanske?
 
Viktigt att kolla om kommunen tillåter att den primära uppvärmingen får vara från ved. Där jag bor (Malmö) får man det inte. Myseldning är dock tillåten, 2 ggr/vecka.
 
fn76 skrev:
Viktigt att kolla om kommunen tillåter att den primära uppvärmingen får vara från ved. Där jag bor (Malmö) får man det inte. Myseldning är dock tillåten, 2 ggr/vecka.
Man får påtala det miljövänliga i att elda med ved, och ta hjälp av miljövännerna på miljöförvaltningen ;)
Men visst, det är en viktig sak att kolla upp.
 
Thomasx, de har direktel i sin signatur så det är nog inte aktuellt med panna. Jag tycker ifs att ni skall konvertera till vattenburen värme istället och samtidigt köpa en bra österrikisk panna som gör att ni bara behöver elda en gång per dag i acktankarna. Med er förbrukning och gratis ved så har ni räknat hem det på mindre än två år.

Kan dessvärre inte svara på om det är rätt för er att köpa en större kamin. Det låter som om det borde gå att få hela huset varmt med en större kamin. Ni kanske kan sätta in två annars.
 
fn76 skrev:
Viktigt att kolla om kommunen tillåter att den primära uppvärmingen får vara från ved. Där jag bor (Malmö) får man det inte. Myseldning är dock tillåten, 2 ggr/vecka.
Kan det verkligen stämma? Det finns ju jättemiljövänliga pannor. Låter ju fullkomligt vansinne då det fortfarande väl inte är förbjudet i kommunen att inneha oljepanna? :x
 
Jugend skrev:
Thomasx, de har direktel i sin signatur så det är nog inte aktuellt med panna. Jag tycker ifs att ni skall konvertera till vattenburen värme istället och samtidigt köpa en bra österrikisk panna som gör att ni bara behöver elda en gång per dag i acktankarna. Med er förbrukning och gratis ved så har ni räknat hem det på mindre än två år.

Kan dessvärre inte svara på om det är rätt för er att köpa en större kamin. Det låter som om det borde gå att få hela huset varmt med en större kamin. Ni kanske kan sätta in två annars.
Tja, jag behöver ju inte motivera min kommentar om panna, för det har du ju redan gjort ;) Så din kommentar till mig förefaller ju mest bara motsägelsefull (?)

Det intressant är ju att får höra TS tankar kring det, både vad gäller vatten-kamin och panna.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Du har så rätt min vän. :) Dags att gå och lägga sig! Imorgon så, kanske!, man är något skarpare!
 
TS har skrivit i sin signatur att han/hon bor i en oisolerad villa i Västerbotten,
och elförbrukningen är 99 000 kWh/år.

Där räcker nog inga kaminer.

Behövs snarare ett mindre kärnkraftverk.
Eller en Vindelälv :rolleyes:
 
Vill bara visa/förtydliga angående begränsningar av att få elda. Observera att detta gäller Malmö.

screen-capture-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
screen-capture-6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill ha mysfaktorn med en kamin/ugn. I framtiden vill vi även dra in vattenburen golvvärme pga hård och kall betongplatta, men det kan vi inte prioritera i dagsläget då både garagetaket och badrummet är i stort behov av renovering...

Vindelälven tror jag är ledig. Ska kolla upp det!

Sannolikt har vi en uppvärmning på 20 000 - 25 000 kWh med direktverkande.

Tror ni en ugn på 1500 kg värmer upp ca 80 kvm när det är 15 minus?
 
Verkar vara ganska fritt fram att elda med både kamin, ugn och panna i kommunen, endast förbjudet 15 juni till 15 augusti inom detaljplanerat område. Bor i ett villakvarter nära stan... Malmö har mycket folk och lite träd ;) det skulle ju aldrig räcka till alla hehe. Eller är det danskarna som störs? :) Har flera skogsägare i familjen och ingen använder ved av dem så jag har nog utrymme.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle
zucchini skrev:
Tror ni en ugn på 1500 kg värmer upp ca 80 kvm när det är 15 minus?
Ja absolut, bara man inte låter den svalna för mycket mellan eldningarna då det är en stor tröghet i att få upp värmen i den.
 
zucchini skrev:
Vi vill ha mysfaktorn med en kamin/ugn. I framtiden vill vi även dra in vattenburen golvvärme pga hård och kall betongplatta, men det kan vi inte prioritera i dagsläget då både garagetaket och badrummet är i stort behov av renovering...

Vindelälven tror jag är ledig. Ska kolla upp det!

Sannolikt har vi en uppvärmning på 20 000 - 25 000 kWh med direktverkande.

Tror ni en ugn på 1500 kg värmer upp ca 80 kvm när det är 15 minus?
Inga som helst problem rent effektmässigt, lite beroende på planlösningen så kanske ni får problem med värmespridningen dock? För varmt där kaminen står och för kallt längst bort?

Vi har 128 kvadrat i 1½ plan och vår kamin (en vanlig Contura plåtkamin) har inga som helst problem att ensam hålla värmen även när det är neråt -25. Faktum är att det är först vid ca -20 eller kallare som det går att elda kontinuerligt utan att det blir för varmt (dock måste man elda lugnt). Värmespridningen är mycket god, ett par grader svalare i sovrummen på övervåningen, men det är bara skönt.

Fördelen med en tyngre stenkamin är att den fungerar utmärkt även när det krävs lite mindre effekt, eftersom den lagrar värmen så pass bra.
 
vectrex skrev:
Inga som helst problem rent effektmässigt, lite beroende på planlösningen så kanske ni får problem med värmespridningen dock? För varmt där kaminen står och för kallt längst bort?Vi har 128 kvadrat i 1½ plan och vår kamin (en vanlig Contura plåtkamin) har inga som helst problem att ensam hålla värmen även när det är neråt -25. Faktum är att det är först vid ca -20 eller kallare som det går att elda kontinuerligt utan att det blir för varmt (dock måste man elda lugnt). Värmespridningen är mycket god, ett par grader svalare i sovrummen på övervåningen, men det är bara skönt.Fördelen med en tyngre stenkamin är att den fungerar utmärkt även när det krävs lite mindre effekt, eftersom den lagrar värmen så pass bra.
Vi är på jakt efter en pjäs som har en avsvalningstid på ca 24 timmar, för att slippa elda ofta, en plåtkamin skulle bli för omständligt eftersom den inte tillvaratar all energi. Vi har rätt bra planlösning skulle jag tro, 40 kvm öppen planlösning kök/hall/vardagsrum och sovrumsdörrarna ligger i fil mitt emot kaminens tänkta plats så värmen borde ju leta sig in dit om man håller dörrar öppna (det är ändå 13 år bort tills vi har en tonåring ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.