Vi håller som bäst på att bygga nytt, ca 180 m2 fördelat på två plan.

Tomten är ca 10 000 m2 med stor strandäng. Bakom huset finns dock berg tror vi. Slangarna i vattnet känns inte aktuellt, det är väldigt grunt.
Om man som vi kan välja mellan jordvärme och bergvärme, vad är bäst ? (utan att beakta kostnader för borrning eller grävning)
 
Pius skrev:
Vi håller som bäst på att bygga nytt, ca 180 m2 fördelat på två plan.

Tomten är ca 10 000 m2 med stor strandäng. Bakom huset finns dock berg tror vi. Slangarna i vattnet känns inte aktuellt, det är väldigt grunt.
Om man som vi kan välja mellan jordvärme och bergvärme, vad är bäst ? (utan att beakta kostnader för borrning eller grävning)
Hej! Är en glad amatör på det här med jordvärme...men vad jag har fått höra från flera håll så är bergvärme det bästa.Det för att temperaturen i ett bergvärme hål håller sig i stort sett på samma temperatur oavsett årstid.
 
Peter-Krstd skrev:
Hej!  Är en glad amatör på det här med jordvärme...men vad jag har fått höra från flera håll så är bergvärme det bästa.Det för att temperaturen i ett bergvärme hål håller sig i stort sett på samma temperatur oavsett årstid.

sommartid får du klart bäst verkningsgrad på jordvärmen, men mot slutet på vintern så får man lite bättre verkningsgrad på bergvärmen.
det är istortsett samma medelvärden på ett år, kanske någott bättre med bergvärmen man knapt mätbart.

men med bergvärme kan du koppla in frikyla, så där har du ett +

men då prisskilnaden är stor mellan dssa så skule jag tveklöst ta jordvärme
 
Det verkar alltså som att jordvärme och bergvärme ej skiljer sej åt nämnvärt, om man nu som vi har sådan tomt att man kan välja ?

Kan det stämma ? Jag har hört så många som säger att bergvärme är effektivast. :surprised:

 
Pius skrev:
Det verkar alltså som att jordvärme och bergvärme ej skiljer sej åt nämnvärt, om man nu som vi har sådan tomt att man kan välja ?

Kan det stämma ? Jag har hört så många som säger att bergvärme är effektivast. :surprised:
det skiljer inte mycke som sagt & ja folk tror att bergvärme är bäst, många vet inte ens att jordvärme finns.
 
Det har en viss betydelse vilken typ av mark slangen ligger vid jordvärme.
Det är även skillnad på hålen, hur mycket vatten etc.

Jag har lagt slang i trädgården ca 500m nerplöjt i lerjord, nu i septemer tar jag fortfarande in ca 15 gradig vätska till pumpen så varmt får man aldrig från en borra,
mellan apr-okt är det tveklöst bäst verkningsgrad på jordvärme.
När det va som kallast i jan-feb hade jag +2 grader in till pumpen.

Jämnförbart med kompisen som borrat, under hela sommarperioden tar han in 7-8 gradig vätska till pumpen, när det var som kallast i vintras hade han runt 3 grader in från hålet.

Vet inte om hans hål är dåligt eller om det är min slang som ligger sjukt bra ;)

Det är iaf kul att jämföra temperaturer
 
Det låter ju som om jordvärme är bästa alternativet då för oss. Vi har en stor sank sumpig strandäng. Nu i veckan när det varit högvatten har hela stranden nästan varit under vatten. Det borde ju vara ypperligt för jordvärme eller ? :D
 
Helt klart kör på jordvärme finns en undersökning på ämnet kommer inte ihåg vart men där angavs att en rätt dimensionerad jordvärme anlägning är effektivare på årsbasis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.