Har en spireahäck (tror jag, sån men massa vita små blommor).

Nu ska jag klippa ner den till backen (ca 5-10 cm kvar har jag förstått).

Mitt problem är bara att jag inte vet hur jag gör det på bästa/enklast sätt. Fungerar det men en el-häcksax eller behöver jag en kraftigare bensindriven häcksax? Eller fungerar det men en elmotorsåg? Eller måste man ha någon röjsåg av något slag?

Häcken är ca 50 m totalt och borde nog klippts ner för nått/några år sedan så den en ordentligt stor :S

Hoppas någon kan ge mig tips om vilket/vilka redskap som fungerar/inte fungerar så jag köper eller hyr rätt. Har googlat men inte lyckat hitta något svar :(
 
Det mest bekväma är nog att använda en röjsåg, så du kan gå upprätt och göra jobbet. Är det grovt kan du köra med sågklinga.

Har du inget behov av en sådan i övrigt så är det nog värt att hyra en, där du hyr vet de nog vilken klinga som är lämplig också. Med en sådan gör du det där jobbet på ett kick.

Vill du slita lite hårdare så åker du och köper en lite rejäla grensax och klipper bit för bit.
 
Verktyg
Det är viktigt att ha rätt verktyg med bra
skärpa annars får du lätt tappar och dåliga
snittytor som skadar mer än gör nytta i
buskarna. Använd aldrig motorsåg vid
buskbeskärning, den ger fransiga snitt*
ytor och det kan lätt bli farliga kast med
sågen. Förutom den s k japansågen är en
bra busksax och sekatör A och O för att
buskarna ska kunna skötas på ett rätt och
enkelt sätt.


Sköt om dina verktyg, låt inte bladen
rosta. Håll dem rena och olja in dem
regelbundet. Slipa eller byt ut slöa skär
på sekatören och dåliga sågblad på din
beskärningssåg

http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsbank/faktabladen/33_beskarning_buskar.pdf
 
Tack för det snabba svaret!
Har kollat lite på följade:
Häcksax: http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=32576&epslanguage=SV
Buskröjningsmaskin (röjsåg?): http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=32227&epslanguage=SV
Vet inte om det är klinga eller "snöre" på den (tänkte ringa och fråga imorgon)

Elhäcksax:
http://www.jula.se/hacksax-ahs-480-24t-550w-724045
Fördelen med den är ju att man har den när det behöver göras om om tre år igen. Men håller en sån? Har bott i huset i 6 år och aldrig klippt så det är rätt mycket :S

Är det något av alternativen som jag borde glömma direkt? Eller fungerar alla lika bra (bortsett från arbetsställningen)?

Motorsågen antog jag nog inte var ett bra alternativ... men sån hade jag tillgång till gratis så jag chansade ;)
 
Storlek på grenarna är av stor betydelse...

Häcksax klarar bara upp till en viss tjocklek.
 
Jag gissar på att de grövsta grenarna är ca 1-1,5 cm... men som sagt de är många i den grovleken.
 
Köper du en röjsåg har du ju den också om tre år igen ;)

Jag är tveksam till häcksax måste jag säga. De är ju väldigt begränsade i hur tjocka grenar de kan klippa, och du ska ju ta stammarna här förstår jag.

Eller så hyr du, det tar ju åtminstone nio år innan du tjänar in ett köp eller dubbla det om man jämför med en röjsåg ;)
 
rindberg skrev:
Jag gissar på att de grövsta grenarna är ca 1-1,5 cm... men som sagt de är många i den grovleken.
Ok, tja, boschen tar dem kanske då med nöd och näppe, Stihlen bör funka.
Men som sagt det kan bli bökigt, grenarna måste hitta rätt in i saxen vilket blir bökigare ju grövre de är och ju mindre marginal det finns i avstånd mellan tänderna.

Fördelen med häcksax är ju att du kan klippa häcken i övrigt också om du vill
 
Untitled-1.jpg

949:på harald nyborg.
 
Det är sant... men en röjsåg ligger tyvärr inte i samma prisklass ;)

Ja det är "stammar" på spirea så grovlek ligger på max 1,5 cm ser det ut som och häcksaxarna verkar vara specade för ca 2,5 cm.

Tycker röjsåg känns lite läskigt och häcksaxen lite enklare att använda (för en novis). Men vill ju inte köpa en el-häcksax som man bränner motorn på eller häcksax av vilket slag som helst som bara kör fast. Men med röjsåg kanske man inte behöver köpa en ny rygg efteråt... har hört att sådana inte är så billiga eller enkla att få tag i.

Röjsåg och kapade fötter, eller häcksax och trasig rygg?
 
Så farligt är det inte med röjsåg, särskilt inte när man klipper häck, faran är större när man står i en fuktig slänt och halkar... ;)

Missa inte det inklippta testet nedan :) Det blir väl en sån, gissar jag nu ;)
Men som sagt en röjsåg med sågklinga är nog det mest bekväma.
 
Gick från datorn och såg det inklippta testen först när jag skrev klart förra inlägget :)

Hmm... får slå en signal till Cramo imorgon och kolla om de har röjsågen tillgänglig och om det är klinga på den eller inte.

Super tack för alla svaren! Uppskattar det verkligen!
 
rindberg skrev:
Tycker röjsåg känns lite läskigt och häcksaxen lite enklare att använda (för en novis).
Jag håller med thomasx att du inte behöver vara nervös för att prova med en röjsåg. Med normalt sunt förnuft borde det gå utmärkt. Eftersom sågen sitter fast i en sele så ska det väldigt mycket till innan man lyckas komma åt klingan och skada sig,

En motorsåg (kedjesåg) är en annan sak för den jobbar man mycket närmare kroppen med.
 
Jag gjorde denna operation för för 10 till 15 år sedan, då med en bensindriven motorsåg ...

Jag började med röjsåg men gav upp efter några meter. Det funkade över förväntan med motorsågen, viktigt med en nyslipad kedja och full gas för att minimera fransandet. Motorsågen fransade häcken en del men inte värre än att den tog sig helt ok och är egentligen dags att dra ner igen ...

EDIT, vad det gäller häcksaxar, tänk på att även om de anger en kapacitet till 25mm så är det förmodligen en i taget. Kapar man en häck så är det flera stammar, som kan vara rätt grova, som åker i i saxen samtidigt.
 
Redigerat:
TeroM skrev:
Jag började med röjsåg men gav upp efter några meter.
Vad fick du för problem som gjorde att du gav upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.