S
Hej, tänkte bygga en stenkista dit jag leder vattnet från stuprören. Taket är säkert minst 400kvm stort och stenkistorna från Biltema klarar 25kvm tak per kub. Så normalt sätt så borde jag ha 16-17st kuber, men jag tänkte snåla och lägga 12st istället för att det är sandjord.

Är det rätt ställe att snåla? Jag spar 3000kr, dvs allt som allt blir 16000kr istället för 19000kr.
12st = 1656 liter
16st = 2208 liter
17st = 2346 liter

Med 12st så har jag 70% av det totala rekommenderade behovet.

Tack!
 
Redigerat:
Hur mycket dessa kuber klarar av att dränera är ju hårt styrt av materialet i omgivande mark.

Du har inte funderat på att använda vanliga röda drickabackar? Borde kosta avsevärt mindre. Är inte så billigt att köpa i affären, men om man åker till närmaste bryggeri? Funktionen borde i allt väsentligt bli densamma.
 
S
Det kan ju vara en lösning, dvs åtminstone utöka det hela med läskbackar.
 
Redigerat:
ullberg
Biltema ger ju inte enormt mycket information, men som referens kan man ju titta på Wavin:
" Varje kassett rymmer 192 liter vatten och kan avvattna29 m2 takyta om marken har tillräckligt bra infiltrationsförmåga."

dvs Biltema är redan från början mer generösa i sin beräkning (5,5l / m2 tak för BT mot 6,6 l / m2 tak för Wavin ) och Wavin säger "om marken har tillräckligt bra infiltrationsförmåga" vilket jag tolkar som best case.

Nu är ju sand rimligtvis väldigt bra förhållanden, men jag skulle nog inte chansat för de pengarna...

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.