Det finns en otrolig erfarenhet på denna site som jag hoppas kunna få råd och hjälp utav.

Jag bor i ett enplanshus som är byggt tidigt 60-tal i lättbetong (250mm enligt konstruktionsritningar) med en gjuten grund med källare direkt på berggrund. Huset är byggt i en U-form och har bottenyta på drygt 190kvm.

Jag funderar på att bygga på en extra våning med ca 3m i takhöjd (som på markplanet) och då i lättbetong. Min förhoppning är att kunna återanvända befintlig takstomme då denna inkluderar koppararbeten hängrännor och koppartak.

Är det möjligt att lyfta av befintligt tak och därefter påbörja arbetet för att sedan "lägga tillbaka" taket? Vilka risker finns det med detta?

Ska bjälklaget också vara i lättbetong?

Har någon erfarenhet att denna typ av påbyggnader? Tips?
 
Allting går! Men det låter förstås svårt, att ta bort taket är enklare än att sätta tillbaka det, men det kommer att bli en fråga om hållfasthet det där, från tak till påbyggnad, något som ingen härinne kan ge exakta svar på.

Så kontakta olika firmor och begär offerter, om du väljer att fullföra detta så är det ett måste att dokumentera och lägga in bilder här! Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.