Jag ska lägga om taket på vårt nyinköpta hus som är ungefär 120 kvm i markplanet med enkel takbrytning. Takpappen och sponten ska bytas men de gamla takpannorna behållas.
Har fått in en offert på drygt 170 000 kr inkl moms (helt vitt).  
Jag tycker detta låter mycket. Är det någon som har gjort liknade arbete och har en uppfattning om vad som är en normalkostnad? Har någon tips på hantverkare (i norrförort)? Något annat jag bör tänka på?
Hälsningar,
Anders
 
Begär in offert från flera stycken.
Du kanske vill byta hängrännor, stuprör, vindskivor, vattplåtar samtidigt ?
 
Den offerten lät spontant extremt hög, såvida det inte finns några andra detaljer att ta hänsyn till. Vad skulle ingå?

Jag tycker absolut du skall följa Jockes råd och ta in fler anbud om det går.

Varför byter ni inte takpannor när de ändå är nere?
 
shit vad dyrt :surprised: Vi gjorde vårt i våras och bytte allt och betalade två kompisar som gjorde det. Gud vad billigt vårt blev nu ;D
Jag skulle ta in fler offerter i alla fall ::)
 
GoForIt skrev:
Varför byter ni inte takpannor när de ändå är nere?
Komenterar bara denna delen då jag inte förstår varför man ska kasta bort fullt fungerande byggmaterial. Bytte själv bara papp och läckt dock helt själv och nu ser man att man tjänade pengar på det.
 
Snuttjulle skrev:
Komenterar bara denna delen då jag inte förstår varför man ska kasta bort fullt fungerande byggmaterial. Bytte själv bara papp och läckt dock helt själv och nu ser man att man tjänade pengar på det.
Vi har bytt nu i somras, och med tanke på allt arbete skulle jag ju aldrig få för mig idén att lägga tillbaka några gamla pannor. Men alla är vi olika.

Kan det vara så att en av orsakerna till det höga priset från takläggaren är att de ser mer arbete i att ta ner de befintliga pannorna när de skall återanvändas..? ::)
 
GoForIt skrev:
Kan det vara så att en av orsakerna till det höga priset från takläggaren är att de ser mer arbete i att ta ner de befintliga pannorna när de skall återanvändas..?  ::)
Tvärtom borde det väl bli billigare. Då behöver de ju inte ens ta ner pannorna. Man kan ju ta en sida i taget, och bara flytta över pannorna över nocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.