Hej!

Har nyligen avslutat ett altanprojekt och börjar nu förbereda nästa steg som innebär att mura en grill i anslutning till nyss byggda altan. I samband med altanprojektet plockade jag upp en massa marksten (se bild nedan) som jag tänkte att jag nog kan använda för att mura grill av. Jag gjorde en enkel bild i SketchUp för att illustrera mina tankar. De två stora hålen avser jag att sänka ner två klotgrillar i.

Det är dock en hel del frågor som snurrar i huvudet som jag tyvärr inte lyckats finna svar på genom andra trådar.

Marksten.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murad grill.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Kommer mitt val av material (markstenen) att innebära några problem för mig i projektet?
2. Vilket bruk bör jag använda för bästa resultat?
3. Tror ni att närheten till förrådet (till vänster om grillen) kommer att bli ett problem?
4. Om ni har några allmänna tips och idéer kring detta tar jag tacksamt emot dem.
 
Ja marksten är inte lämplig i kontakt med eld, använd eldfast tegel och eldfast bruk i själva eldstaden åtminstone så bör det hålla. Övriga kan du mura med vanligt c- eller b-bruk.
Förrådet och planket kommer att bli skitigt och sotit med tiden, speciellt synligt om de är vitmålade. Även fettstänk kan vara problem.
 
Tack för svaret Helioz. Bara för att förtydliga så kommer inte markstenen att komma i direkt kontakt med elden utan jag kommer att använda "vanliga" klotgrillar för själva grillningen. det innebär att det enda som kommer i direkt kontakt med elden är klotgrillarna och det enda de i sin tur vidrör är den gjutna bänkskivan som de är nedsänkta i.

Däremot har du nog en poäng med sot och fett på förråd och plank. Undrar hur "illa" det kan tänkas bli?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.