Har precis flyttat in i mitt första hus och hunnit lära mig lite om allt man tydligen måste kunna för att sköta om sitt hus. Nu vill jag bara fixa alla konstigheter som den tidigare ägaren har lämnat efter sig. :)

Vi har en ouppvärmd pool på ca 3x8x1.5m på altanen som jag vill ordna värme till, annars känns det lite bortkastat att ha pool (har jag fel?). Jag tänkte lösa det genom att låta poolpumpens flöde gå genom en plattvärmeväxlare (http://www.energishop.se/20-rader-115-kw/115-0).

Frågan är bara vad jag ska koppla in i motsatt riktning? Huset har några olika värmesystem. Inte särskilt ekonomiskt att köpa men det har jag inte gjort heller :). De som är intressanta här är en solfångaranläggning, en pelletspanna och en luft/vatten värmepump. Bäst vore kanske att koppla den separat till tanken, men då måste jag köpa en cirkulationspump till. Billigast är kanske att koppla den i serie med solfångarflödet, men då kommer det att komma kallt (ibland iskallt) vatten till toppen på tanken. Gör det något?

Tips och tankar tas emot med stor tacksamhet!
 
Luft /vatten pumpen är väl bra? Billig värme även de dagar som solen inte skiner och du vill bada
 
Det låter ju skitsmart med en lösning där man tar värme från huset sommartid och värmer poolen med. Varmt i poolen och svalt inne.
 
Plattis och pump kör jag..
Pumpen cirkulerar poolvattnet genom växlaren. Växlaren sitter på returen från radiatorsystemet och jag har en bypassventil som öppnar mellan fram och retur när det inte behövs värme ut på radiatorkretsen.
 
Rigor skrev:
Plattis och pump kör jag..
Pumpen cirkulerar poolvattnet genom växlaren. Växlaren sitter på returen från radiatorsystemet och jag har en bypassventil som öppnar mellan fram och retur när det inte behövs värme ut på radiatorkretsen.
Det låter ju riktigt intuitivt och logiskt. Kopplar nog inte på solfångaren då uppvärmningen blir för ojämn och jag har läst att poolen kan tappa ganska mycket värme över kalla nätter.

Det jag är intresserad av nu är att göra installationen så billig och enkel som möjligt. Jag vill gärna slippa ändra för mycket i ett redan komplicerat pannrum. Pelletspannan, solfångarna och värmepumpen sitter nu med egna till och från-rör till ackumulatortanken. Men det finns två extra ventiler ungefär på mitten av de rör som går till värmepumpen. Kan jag koppla in värmeväxlaren där? Eller blir det konstigt med flödena när jag vill köra värmepumpen och värmeväxlaren samtidigt? Jag får ju då till och från-flöde till tanken i samma rör...

Tipsa gärna också om lämpliga cirkulationspumpar för den värmande delen av värmeväxlaren.
 
Luft/vatten, med utedelen inne för svalka och varmvatten till poolen, sen vänder du den till vintern! Utedelen väsnas och bildar rätt mycket kondens men va fan... ;)
 
tompathepilot skrev:
Luft/vatten, med utedelen inne för svalka och varmvatten till poolen, sen vänder du den till vintern! Utedelen väsnas och bildar rätt mycket kondens men va fan... ;)
Smart! Kanske lite väl stort ingrepp att flytta pumpen från pannrumsväggen till övervåningen men vem vet vad som händer nästa sommar...
 
satanabom skrev:
Smart! Kanske lite väl stort ingrepp att flytta pumpen från pannrumsväggen till övervåningen men vem vet vad som händer nästa sommar...
Vänd pumpen 180 grader och sätt skjutdörrar eller fönster istället för pannrummsväggen. Bara att öppna när det är för varmt ;-)
 
Jag har en CTC L/V plus EcoEl.
En separat slinga är kopplad till pannans "solfångar uttag". Slingan med värmeväxlare drivs av en cirka pump som stängs av om pannan går under 34 grader eller att utflödet efter värmeväxlaren är mer än 30 grader.
Styr den även manuellt för att inte elda i poolen om den inte ska användas, tex taskiga väderprognoser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.