Hej,

Råkade slå en spik i golvvärme-slingan ! sad.gif

Tänkte att skarva slangen och sen lämna en klinkerplatta lös så att man kan inspektera skarven om det skulle behövas. PEX golvvärmeslangen har 20mm diameter utvändigt och ungefär 18mm invändigt.

Frågan är vilken skarvkoppling man ska använda ?
Visa profil
 
Hur sjutton lyckas man med det? En spik?

Vi pratar alltså inte våtutrymme nu? Hall eller kök kanske?

Mitt råd är att du gör om och kanske delar upp på två slingor istället.

Mycket bättre att göra rätt nu än att leva med en lös kakelplatta och oro de närmsta 20-30 åren....

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Mikael_L
Jag tror det finns skarvkit från GV-tillverkaren som är bra och godkänt för dolt montage.

Ja det beror ju säkert på vilken golvvärme-leverantör du har, men t.ex. Uponor vill jag minnas har sådana där "magiska" grejer.


Och välkommen till forumet! :)
 
Bilder är bra om man vill har bra och snabba svar.....
 
Mikael_L skrev:
Jag tror det finns skarvkit från GV-tillverkaren som är bra och godkänt för dolt montage.

Ja det beror ju säkert på vilken golvvärme-leverantör du har, men t.ex. Uponor vill jag minnas har sådana där "magiska" grejer.


Och välkommen till forumet! :)
Skojar du med oss? Man får ju inte ha några som helst dolda skarvar i sina vattensystem i övrigt, inte ens lödda skarvar (som tydligen, otroligt nog, anses mindre säkra än klämringskopplingar.)

Men om det finns och det funkar är det så klart absolut toppen. Då borde det finnas för övriga typer av vattenledningar också. Skillnaden är möjligen trycket som kan ha betydelse.

Jaha ja, har inte hunnit läsa igenom, men en snabb sökning på google gav följande träff.

http://www.uponornordic.com/arkiv/HS_Archive/Utgangna_broschyrer_Golvvarmesystem/5_108.pdf
 
Skillnaden är att i ett värmesystem är det en begränsad mängd vatten i omlopp som man bör kolla upp felet om det behövs fyllas på. Tappvatten däremot så kan det ju läcka oupptäckt länge. Så skarvar i ett värmesystem anses ok men man bör ha så få som möjligt såklart och skarvar för golvvärmeslang finns även om det inte heller är optimalt.
 
Mikael_L
Jag skulle i alla fall börja med att ringa den aktuella golvvärmetillverkarens kundsupport och berätta vad som hänt och fråga vad dom har för tips.
Om det finns något sätt att reparera som dom godkänner, så har man sitt på det torra iaf vad det gäller försäkringsärende och dolt fel vid försäljning osv.

Men att göra något eget hittepå kan ju däremot ställa en i en dålig sits i framtiden.

iom att du har spikat genom slangen, betyder det att det inte rör sig om slang ingjuten i betong?
Och i så fall, hur jobbigt skulle det vara att helt enkelt byta hela slingan?
 
Mikael_L
Drömhus2012 skrev:
Skillnaden är att i ett värmesystem är det en begränsad mängd vatten i omlopp som man bör kolla upp felet om det behövs fyllas på. Tappvatten däremot så kan det ju läcka oupptäckt länge. Så skarvar i ett värmesystem anses ok men man bör ha så få som möjligt såklart och skarvar för golvvärmeslang finns även om det inte heller är optimalt.
Har man dolda skarvar eller andra ev tveksamheter i sitt värmesystem bör man kanske avhålla sig från att installera en automatisk påfyllare ...:rolleyes:
 
Mikael_L skrev:
Har man dolda skarvar eller andra ev tveksamheter i sitt värmesystem bör man kanske avhålla sig från att installera en automatisk påfyllare ...:rolleyes:
Behöver man en sådan har man ju redan tveksamheter i sitt värmesystem..... ;)
 
Drömhus2012 skrev:
Skillnaden är att i ett värmesystem är det en begränsad mängd vatten i omlopp som man bör kolla upp felet om det behövs fyllas på. Tappvatten däremot så kan det ju läcka oupptäckt länge. Så skarvar i ett värmesystem anses ok men man bör ha så få som möjligt såklart och skarvar för golvvärmeslang finns även om det inte heller är optimalt.
Ja det är ju helt sant, och nu när du skriver det så inser jag att jag hört detta tidigare. Man glömmer alldeles för fort :)
 
Hmm har också gjort bort mig en gång fast jag satte en skruv i en 16 mm slang.

Wirsbo hade då en skarvkoppling för detta ändamål.
Eftersom jag har torpargrund så valde jag att montera kopplingen under golvspånskivan och kan därmed inspektera kopplingen genom att lirka ur en trossbottenskiva. Givetvis är den markerad...

Lycka till
 
Dolda skarvar gäller än sålänge bara tappvatten... Men det är helt klart att man ska i möjligaste mån undvika skarvar..Och om man skarvar dokumentera ordentligt och använd bara grejer som hör till respektive slangtillverkare..
 
Har själv dragit en skruv i en ingjuten (ja jag vet, det låter sjukt) 12mm Uponor golvvärmeslang i samband med badrumsrenovering. Efter att värsta paniken lagt sig ringde jag Uponor som gav mig RSK-nuffror på de skarvkopplingar de rekommenderar. Knackade upp runt slangen, monterade kopplingen, trycksatte några dygn och gjöt sedan igen alltihopa.
 
Mikael_L
phl skrev:
Har själv dragit en skruv i en ingjuten (ja jag vet, det låter sjukt) 12mm Uponor golvvärmeslang i samband med badrumsrenovering. Efter att värsta paniken lagt sig ringde jag Uponor som gav mig RSK-nuffror på de skarvkopplingar de rekommenderar. Knackade upp runt slangen, monterade kopplingen, trycksatte några dygn och gjöt sedan igen alltihopa.
Precis, det där är ju viktigt - självklart kan tyckas men lätt att glömma i stressen.
Trycksätt och kontrollera några dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.