Jag har köpt en ny PAX-garderob, har nu monterat upp stommarna. Men då kommer frågan:
Kan man ha kvar golvsockeln (trä-/golvlist) bakom garderoben, jag har ju en elkabel som går längst hela trälisten.
Men jag vill inte heller kapa ur i garderoben för listen, kan man bara köpa lister och klä in runt garderoben, längst väggarna där glipan blir?
Tacksam för tips!
 
A
kan väl klä sidorna med panel å bygga in hela garderoben??
 
Har samma problem ., men hade först tänkt att använda klossar som är genomborrade som dekor runt skruven in i väggen , men funderar nu på att såga i listerna istället
 
Bumpar den här tråden lite, jag kommer att montera min PAX garderob utan att ta bort golvsockeln. Men hur gör jag för att förankra garderoben i väggen på bästa sätt då jag har en glipa på 3-4cm längs upp mellan garderob och vägg??

Lättast hade ju bara varit att strunta i att skruva fast garderoben i väggen men IKEA är ganska tydliga med att det måste göras.
 
SSSS..Medföljer det inte en remsa man skruvar fast i garderoben och i väggen ?? Jag vet att det har gjort det på en del grejor jag har köpt på ikea.
Fast du borde nog kolla varför du har en så stor glipa mellan vägg och garderob innan du sätter fast den.
Det bästa är om du kan rikta garderoben så du får en så smal springa som möjligt.:)
 
Micro skrev:
SSSS..Medföljer det inte en remsa man skruvar fast i garderoben och i väggen ?? Jag vet att det har gjort det på en del grejor jag har köpt på ikea.
Fast du borde nog kolla varför du har en så stor glipa mellan vägg och garderob innan du sätter fast den.
Det bästa är om du kan rikta garderoben så du får en så smal springa som möjligt.:)
Jag var kanske lite otydlig, glipan är mer eller mindre lika hela vägen från golv till tak. Så garderoben står rakt. Glipan uppstår då jag inte kan skjuta in garderoben helt mot väggen (pga. golvsockel+kvartslist).
 
Ta din multicutter och såga av listen där garderoben ska stå, och såga ut ett spår i gipset och tryck in kabeln där. om du demonterar garderoben så sätt tillbaks listbiten framför spåret.

SSSS, sätt en distans på skruven. Är det en gipsvägg så borde du kunna sätta in en metallexpander i väggen men byta skruven mot en längre maskinskruv. Sätter du två dussin brickor på skruven eller en lång distansbricka (heter det så om det i praktiken är ett rör?) så borde garderoben sitta fast sen.

Vill du ha bort glipan får du såga bort listen, såga ur i garderoben eller sätta garderoben på en förhöjningssockel. Jag hade nog sågat bort listen.
 
Okej, är betongvägg så får väl försöka att leta upp någon lämplig distans. Två dussin brickor verkar jobbigt om man behöver ta bort garderoben någon gång =)
 
ullet
Man kan ju alltid sätta en bit list på baksidan av garderoben där man fäster in den i väggen, funkar bra som distans och blir lika tjockt som listen längst ner. Glöm bara inte att förborra i listen, annars spricker den lätt.
 
Då sitter garderoben uppe! Fick helt enkelt bli två vitmålade distanser/träklossar i rätt längd.
Sjukt vilken skillnad det blev i stabiliteten på garderoben efter den skruvades fast i väggen. Så ni alla som inte orkar skruva fast den. GÖR DET! Tar bara 5-10minuter extra... Skulle tippa på att man även dubblar garderobens livslängd.
 
Som distanser kan man använta muttrar i stället för brickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.