Vad anser alla amatörtyckare om detta förslag?
http://www.di.se/#!/artiklar/2013/5/7/snart-kan-du-bygga-ut-utan-lov/

Personligen ställer jag mig skeptisk till det. Risken är att det, om det blir verklighet, leder till många onödiga konflikter runt om i våra villakvarter och många snyfthistorier från personer som trott sig byggt enligt reglerna men har missat någon detalj.

Ser bla följande scenario framför mig. En villaägare bygger ut sitt hus på ett sätt som(han/hon anser) följer de nya reglerna. En eller flera grannar anser att utbyggnaden inte följer de nya reglerna och för klagan mot utbyggnaden. Oavsett vem som sedan får rätt så är alla förlorare....
 
Spontant gillar jag att man får bestämma mer själv, men för att förslaget ska funka kommer det att behövas tydliga begränsningar, t.ex. avstånd till tomtgräns, hur många gånger (eller hur ofta) man får bygga till 15 kvm fritt (det gäller väl. för en köpare att hålla koll på om tidigare ägare byggt till 15 kvm och redan utnyttjat rätten eller ej, för jag antar att man inte får bygga till 15 kvm flera gånger om!) Och K-märkta hus vore kanske synd om ägaren fick förvanska helt fritt utan kontakter med en bygglovshandläggare.

Jag byggde till 7 kvm häromåret (innan nya PBL 2011) och egentligen var det inte processen att söka bygglov för detta som var krångligt eller dyrt, utan att övertyga handläggaren att jag inte behövde en extern KA (mitt argument då var att en friggebod för 15 kvm får jag ju bygga utan KA, så varför inte en hälften så stor tillbyggnad?)
 
Att detta ens behövs måste väl visa att nya PBL är ett fiasko från början......bygghandläggare som ser sig själva som gudar....
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Skulle fungera bra för folk som är seriösa och som tar reda på att de gör saker rätt.
Blir skit om någon fuskbygger för att de inte fattar bättre eller för att de ska sälja och vill maximera vinsten.

Förhoppningsvis kommer det iallafall bli anmälanspliktigt så att man kan stävja de värsta avarterna.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det var många som ansåg att friggebodarna skulle leda till förslummning och elände också, och det är säkert samma personer som är rädda för arkitektoniskt förfall i detta fall också.

Mer frihet är bra. Tillåt 30 kvm istället + 30 kvm friggebodar, ta bort alla krav på handikappanpassningar i tillbyggen, ta bort KA-kraven och obligatoriska byggfelsförsäkringar, tillåt högre stödmurar och markförändringar utan marklov, ta bort energikraven på hus och se till att alla uppföranden av nya eldstäder enbart blir en fråga mellan fastighetsägaren och sotaren.
 
  • Gilla
bo137 och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
volvo skrev:
Skulle fungera bra för folk som är seriösa och som tar reda på att de gör saker rätt.
Blir skit om någon fuskbygger för att de inte fattar bättre eller för att de ska sälja och vill maximera vinsten.

Förhoppningsvis kommer det iallafall bli anmälanspliktigt så att man kan stävja de värsta avarterna.
Sorry, jag hänger inte riktigt med på vad du menar.

Blir det inte alltid skit om någon fuskbygger och slarvbygger, och fungerar bra när folk vet vad dom gör, oavsett vilka lagar vi har?
Jag hängde inte med på ditt orsak-verkan-samband ...
 
Vågar man tro på detta?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/article1203433.svt

En förenklad handläggning vid mindre jobb. Ibland känns det som om
man bekämpar väderkvarnar för att få bygglov till en takkupa.
Nu tycks ändringar vara på gång.

Hoppas, hoppas, hoppas!
 
Pelpet: Det var ironi eller? Om inte var det det dummaste inlägget på länge.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
haavard skrev:
Pelpet: Det var ironi eller? Om inte var det det dummaste inlägget på länge.
Tycker inte det var särskilt dumt, tvärtom tom. J-vla byrokratin i detta landet måste hejdas, frihet åt folket!!!
 
Mikael_L
haavard skrev:
Pelpet: Det var ironi eller? Om inte var det det dummaste inlägget på länge.
Jag tyckte det var rätt insiktsfullt. :)
Och vettigt, iaf som några tankar att börja med ...

Du kan ju försöka vara lite mer konstruktiv i din kritik, så vi åtminstone vet om du sågade allt eller bara vissa delar. ;)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Positivt om man verkligen vill förändra och förenkla. Men samtidigt lite konstigt eftersom vi precis (fjol) fick en ny PBL och att dylika lagstiftningar normalt har en livslängd om minst 10-15 år.

Inte heller i den nästan lika nya BBR har några större grepp tagits för att förenkla byggandet, snarare tvärtom, regelkraven växer.
 
Kanske lite tillspetsat, men inte ironi :). Nu kommer det såklart inte att bli så, men jag tror inte att det skulle bli helheten skulle bli sämre än idag. Visst skulle en del nya problem uppså, men byggprocessen är ju inte direkt problemfri idag heller.

Haavard, förklara gärna vilka konkreta problem som du tror skulle uppstå.
 
Jag tycker helt klart att utbyggnad på max 15kvm som ligger mer än 4.5 m från tomtgränsen borde vara bygglovsfritt. Det är ju ingen skillnad om jag slänger upp en frigga i ett hörn på tomten kontra om jag sen sätter samma frigga dikt an mitt eget hus. Självklart skall x antal regler uppfyllas, precis som det måste för friggeboden och andra "icke bygglovspliktiga" förändringar på mitt hus.

Jag har planerat att göra en ca 12-14kvm utbyggnad som skall innehålla hall och förvaring men har än så länge dragit mig för att köra igång processen, framförallt pga krångel, tid och kostnad. Skall jag göra en enkel utbyggnad i egen regi vill jag hålla nere priset till ett minimum, det kommer bli en väldigt enkel utbyggnad och då är jag inte sugen på att det skall bli 30% dyrare bara för att hantera ett larvigt bygglov.

Hoppas detta faller väl ut och spikas ;) snabbt. Jag avvaktar i alla fall med att dra igång en bygglovsprocess i detta skede
 
Vore underbart om jag fick riva mitt fallfärdiga trädgårdsförråd och bygga ett nytt utan bygglov (och rivningslov?).
 
Fred vom Jupiter skrev:
Vore underbart om jag fick riva mitt fallfärdiga trädgårdsförråd och bygga ett nytt utan bygglov (och rivningslov?).
Håller med, har ett gammalt garage/förråd på ca 15kvm, ca 40-50 år gammal (oklart) och det ligger i hörnet av tomten, dvs i tomtgräns mot två grannar. Att riva och bygga en i stort sett identisk byggnad på samma plats borde definitivt vara helt bygglovsfritt. (Nu kan jag ju såklart renovera det i "etapper" om jag vill men det är en annan historia)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.