Åk och köp en tub aluminiumpasta och sen putsar du rent skivorna där du vill få till finishen, ta en rejäl klick och gno in skivorna ordentligt med pasta, blir silverfärgade och skitfina, tar ungefär 5min extra vid däckbyte och rätt gjort ser det fräscht ut hela säsongen. :)

VAR NOGA, INGEN PASTA PÅ ANLÄGGNINGSYTOR!
 
HakanS skrev:
Hur ofta tittar du på bilars bromsskivor?
Troligtvis aldrig. För i så fall skulle du se att 99% av bilarna har rostiga bromsskivor.
Hallo,

Idag på två olika parkeringar så tittade jag på bromsskivor. Och nu menar jag inte slitytan utan den ytan som jag markerade i senaste bilden "navet" eller vad man kan kalla det.
Av de bilar där jag kunde se denna ytan så hade kanske 40% en del rost, ingen jag såg hade mer rost än mig (och då är mina skivor nya). Kan tänka mig att de som hade värre rost hade plåtfälgar där jag inte kunde se hur rostiga de var.
Så 99% har inte rostiga bromskivor. Inte i göteborg en solig dag i maj i alla fall.
 
99% är väl mest en överdrift för att visa på en poäng, att rostiga skivor inte är ovanligt. Att det inte är ovanligt bevisar du också genom att konstatera att 40% av de bilar du kikade på har rostiga skivor.

Sedan så är det egentligen inte mer rost på dina än att du kan sno "några" varv med sandpapper och måla på med t.ex. Hammarlack.

Att det finns behandlade skivor, oavsett behandling, är inte heller "ovanligt".
 
Jo men jag skrev ju också att jag inte hittade någon bil som hade lika rostiga skivor som mina. Och då är mina nya! Det är det som är frågan, och har varit hela tiden. Är det normalt och ok att så gott som nya skivor ser ut som dessa?

Visst, jag kan lacka dem nästa gång jag byter däck. Det har jag gjort innan och kan göra igen. Men om det är något produktfel så vill jag ju givetsvis få en ny produkt.

Men det verkar som att detta är något man får räkna med på billigare skivor.

Det är första gången jag går från en dyrare till en billigare bil, är inte van vid "nedgraderingar". Har vant mig vid en lite högre standard gissar jag på.

Tack för alla svar, och ursäkta virrigheten i början av tråden där jag blandade ihop slityta och nav eller vad man ska kalla det.
 
Fick detta svaret från säljaren idag. Släpper detta helt i och med det (även om jag fortfarande tycker de ser förjäkliga ut). Får dra på ett par lager hammerlack :)

"Den forna ägaren till bilen är ett företag & med detta, så är fakturan med all säkerhet inlämnad med hans bokförning & vi har ej fått någon kopia på detta byte. Däremot kunde vi bekräfta att de var bytta vid vår test. Det vi ser på ditt kort är att de har ytbeläggning av begynnande rost & har ingenting påverkan på bilens bromsförmåga. Att bromskivor på bilar blir rostiga är för oss mycket vanligt, om inte vi kan säga att alla bromskivor rostar, förr eller senare. Givetvis kan vissa skivor få en ytbeläggning & rosta snabbare än andra & det har med att göra med valet av matrealet som tillverkaren har valt. Däremot får de ej vara rostiga i anläggningsytan till bromsklossarna & där ser dina bromskivor mycket fina ut, som de skall."
 
Jag har en 9-3 från 07 och navet rostar precis på samma sätt som du beskrivit dina Kia-skivor. Det är synd då jag har väldigt "öppna" fälgar.

Själva anliggninsytan är dock fin men får lite tunn ytrost vid regn.

Vad kan man säga? Det är bara att köra så fort att det inte syns och se glad ut :)
 
Man har kanske bytt skivor, men inte till nya :)
 
Stew skrev:
Jo men jag skrev ju också att jag inte hittade någon bil som hade lika rostiga skivor som mina. Och då är mina nya! Det är det som är frågan, och har varit hela tiden. Är det normalt och ok att så gott som nya skivor ser ut som dessa?
Det svaret fick du redan i första inlägget på din OP. ;)
 
charta77 skrev:
Det svaret fick du redan i första inlägget på din OP. ;)
Bara för att man fått ETT svar så betyder väl inte det automatiskt att man håller med eller förstår.
Men tack för din upplysning :)
 
Ska ta och måla dem silvriga vid nästa däckbyte! Blir nog jättebra! Hammerlack is da shit :)

Tack för alla tips!
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Varning för hörsägen!
Tydligen ska skivorna ligga till sig något år eller två efter tillverkning innan de svarvas till rätt mått, för att motverka att dom slår sig.
Kan vara så att bilen körts hårt eller fel så skivorna var varma, sen ställde sig föraren vid ett rödljus och bromsade hårt, med resultat att skivan slaget sig pgs avkylningsfaktorn.
 
Det kan också var så att bilen har körts lite och stått mycket.
På våran ena bil fastnar bromsbackarna gärna i skivorna om den får stå en vecka och om det har regnat ute.
Har föregående ägare kört lungt och inte bromsat hårt så kanske skivorna inte var rena från rost på slit ytorna och därför byttes i förebyggande syfte.
Och det är rätt ang. gjutgods... det ska ligga ett bra tag innan bearbetning för att ev. spänning ska släppa.
 
Hej igen,

Har en följdfråga. Bilen är köpt av en kiaaffär. De har innan de sålde bilen gått igenom en hel lista med saker. Så att den fungerar som den ska.
Parkeringsenorn fungerar inte alls. Men det tar garantin. Lite jobbigt att lämna in bilen bara.

Men tillbaka till bromsskivorna som skulle vara helt nya. Bilen skakar när man bromsar. Så har det varit sedan vi körde hem den. Skivorna var ju bytta av denna anledning innan och jag frågade säljaren specifikt om grundfelet var åtgärdat. Klart det var det! Felet skulle inte inträffa igen.
Detta är inget som går på den vanliga garantin. Förslitningsdel. Men borde inte bil-skojarn ta kostnaden? Han har ju både på papper sagt att skivorna ska vara bra och nybytta samt verbalt livat att det inte ska inträffa igen

Anledningen till att jag köpte bilen utan att testa den först var för att handlaren ligger 15 mil från oss. Han livade via tele att allt var som det skulle. Och sedan så är det ju garant i massa år.
Av samma avståndsskäl vill jag undvika att åka till deras verkstad bara för att mötas av - sorry grabben, detta står inte vi för.

Ska lämna in bilen på service snart och har bett dem komma på bromsarna. Är det lättfixat, fixa det. Annars meddela mig vad det är så jag kan ta det med stället jag köpte bilen sv.

Vad tror ni? Börjar bli trött på skivorna på denna bilen:)

Mvh Stefan
 
Ok att man kan avspänningsglödga för att ta bort inre spänningar i materialet men att man normalt ska förvara gjutgods et par år innan bearbetning var en nyhet för mig.

/ATW

Ledsen för att det blev lit OT
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.