Har du en fasad mot söder (vem har inte det) så bör du absolut inte köpa Beckers Elit Träfasadfärg. Vi har målat vårat hus 5 (fem!) gånger under de tre somrar vi bott i det. Idag upptäckte vi att färgen ramlar av igen på sydsidan (norrsidan ser fortfarande bra ut).


Vi har ett nyfunkishus och har valt att måla det svart. Vi funderade på svart Falu rödfärg men fick rådet att välja annan färg då vi inte har takfot på vårt hus. Tydligen rinner den av och vi skulle då tvingas måla om kanske så ofta som vart tredje år. Vad vi ångrar idag att vi inte valde Falu rödfärg (eller något annat är Beckers…)


Detta har hänt: I februari 2008 levererades vårt hus skyddsmålat från fabrik. Samma sommar grundmålade vi + målade ett varv till med Beckers Elit. Året efter målade vi huset ännu en gång. Våren 2010 märker vi till vår förfäran att färgen på de fasader som ligger mot söder har börjat falla av. Vi kontaktar Beckers som kommer ut och tittar på huset. Deras slutsatser är:


-Huset ska ha stått omålat för länge (vem målar i februari?). Därför skulle vi ha borstat hela fasaden innan målning.

-Dessutom skulle vi ha slipat av alla skarpa hörn. Eftersom vår fasad, som så många andra består av råplan med 90-graders hörn, menar de på fullaste allvar att vi skulle slipa av hörnen på samtliga plankor (hundratals med längd på 4 meter). När jag berättade det för vår byggare skrattade han bara och sa att det hade han aldrig hört någon som hade gjort. Men det står faktiskt att skarpa hörn ska slipas i det finstilta på färgburkarna...

-Vid köpet av färg hade vi frågat om vi behövde förbehandla fasaden innan målning fått svaret att nej, det behövdes inte då huset var skyddsmålat och inte hade stått omålat särskilt länge. Enligt Beckers var det rådet felaktigt och de menade att vi borde rikta våra ersättningskrav mot deras egen återförsäljare som tillhörde kedjan Beckers Nya Hem, numera Happy Homes. Det hade säkert gått bra, hur skulle vi kunna bevisa dessa muntliga råd 2 år senare?

-Som plåster på såren fick vi ny färg (likadan) gratis. Sommaren 2010 målade jag om huset (sydsidorna) för fjärde (grund) och femte gången. Först borstade jag dessutom alla ytor som skulle målas om med stålborte plus skrapade bort lös färg för att göra allt så bra som det bara gick. Det tog säkert två veckor innan jag var klar.


-Nu ramlar färgen av igen…


Jag kan tyvärr inte komma med råd om vad man ska välja istället, men jag vet i alla fall vad man inte ska använda...
 
Redigerat:
Låter mycket konstigt, tycker jag eftersom jag är väl bekant med Beckers färg (har sålt deras färg) så känns det som att det kan vara något annat fel. Hur hög var fuktkvoten när du mätte den innan målning? Vet du vilken grundfärg som brädorna kom färdigt med? Många olika faktorer. Tror dock att det är mest trovärdigt med fuktkvoten är för hög. Konstigt att inte de skickade någon besiktningsman för att kolla på ditt problem!
 
Tror tyvärr inte att det är fel på färgen även om det inte kan uteslutas, alla ytor som är "hårt" hyvlade bör ruggas innan målning.
Fukten kan vara boven ibdramat också.

Va sa besiktningsmannen från Beckers?
Om jag inte minns fel så är färgen i fråga en alkyd?
 
Beckers skickade en besiktningsman som tog med sig färgprover från fasaden. Det var han som kom med synpunkterna jag redogjort för ovan.

Fuktkvoten var OK, vi mätte den löpande för att vara säkra på att den inte var för hög. Dessutom så sitter ju färgen kvar på norrsidan, sydsidan var knappast fuktigare.

Jag kommer inte ihåg vad det var för skyddsmålning men vi var noga med att stämma av att den var kompatibel med Beckersfärgen.

Jag vet inte vad du menar med "hårt hyvlade ytor", fasaden består av råplan som självklart har den grova sidan utåt. Jag har ju dessutom målat 2 gånger, andra vändan skrapade jag bort lös färg + borstade med stålborste.
 
  • Gilla
KultOfKamprad
  • Laddar…
Mätte ni även fuktkvoten innan ni målade första gången? Fast självklart borde besiktningsmannen upptäckt tekniska fel på produkten om det vore fel på den. Mycket otrevligt problem du fick.
 
Andra vändan så skrapade du bort färg? Det är inte att rekomendera allt löst måste tas bort innan första lagret färg
 
Min far är road av prylar och har en fuktmätare som vi använt under all målning, därför vet jag att fuktkvoten varit OK. Med andra vändan menade jag andra gången jag målade om hela sydsidan. Dvs året efter att jag trodde mig vara klar första gången då färgen började ramla ned. Jag har alltså inte skrapat färg mellan målning av de olika lagren utan innan målning omgång 2. Ta mitt råd och välj en annan färg...
 
Ok då förstår jag, fel i tillverkning är inte helt ovanligt tippar jag på
 
Fanns det kvar någon burk så batchnumret fanns kvar på det som målades på söderväggen? Beckers sparar färg från exakt alla batchar som säljs för att kunna gå tillbaka och testa om det finns något fabrikationsfel. sannolikheten är väl ca 1-2% att det är kvalitetsfel på färgen.
Ingen här har tagit upp de allra vanligaste problemen till färgflagor efter målning. När på dagen är det målat?
Starks solsken - ej målningsbar dag
Luftfuktighet...dagg i gräset - ej målningsbar dag
Regnskur - Kan förstöra den naturliga torkprocessen
Tvättat - om inte, skrapa bort/borsta/tvätta, grunda+slustryk 2 varv
När grundmålat? - Grundfärger idag håller 3 månader, om längre sedan så måste man borsta och grunda om. Låtit grundfärgen torka ordentligt?

Bara lite tips på allt som kan gå fel vid målning.
 
Här kommer en uppdatering på våra erfarenheter av "Beckers Elit". Så här ser väggen ut idag :(

Kommentarer till inlägget ovan: allt detta har vi tänkt på. Välj en annan färg!


IMG_0924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.