Vi har en hårdbetong vägg som är bärande. 17cm tjock, 250cm hög och delen som skall rivas är ca 200cm mellan en dörröppning och bärande ytterväggar. Bor på våning 6 av 8. Vi har fått ok från Brf förutsatt att en byggnadsingenjör ser över det hela. Jag har varit i kontakt med en som såg över samma projekt i huset mittemot, samma arkitekt men osäker om det var samma planritning. Han sa att för det tog han 30 000kr Vidare trodde han att en byggfirma kunde ta närmare 100 000kr för själva jobbet. Kan de här summorna stämma? Jag förstår att det är olika men tycker det låter saftigt.. Om man nu konstaterat att väggen är bärande, behöver man verkligen en byggnadsingenjör? Eller kan en byggfirma söka bygglov och göra detta? Tacksam för råd
 
Eftersom du gör ingrepp i bärande vägg måste du göra en bygganmälan och kommunen kommer förmodligen be dig att lämna in en konstruktionsritning på hur du kommer att lösa avväxlingen iom att du tar ned bärande vägg.

Då jag själv har jagat konstruktör för ett jobb hemma i huset så vet jag att dessa är svåra att få tag på i stockholmstrakten. Att du fick ett högt pris betyder förmodligen att de vet att de kan ta bra betalt. De flesta konstruktörer är inte intresserade av ett sådant litet jobb.

Jag råder dig att leta vidare efter en annan konstruktör som ger dig ett rimligare pris för att göra en K-ritning. Kontakta därefter en smidesfirma som tillverkar lämplig balk att växla av med. En smidesfirma som tillverkar byggsmide kan även montera så då slipper du blanda in en byggfirma som mellanhand.
 
veronicaandersson skrev:
Om man nu konstaterat att väggen är bärande, behöver man verkligen en byggnadsingenjör? Eller kan en byggfirma söka bygglov och göra detta?
Det är väl just när man vet att väggen är bärande som man behöver en byggnadsingenjör?
 
O
Eftersom Styrelsen har satt som krav att en ingenjör skall räkna på det så måste du ta in en. Det kostar säkerligen ganska mycket eftersom han skall kunna garantera att allt är korrekt uträknat.
En duktig byggare kanske kan göra en uppskattning. Men du måste ha en ingenjör i detta fall för att få det korrekt uträknat, det kan inget byggare göra.
Tänk på att du måste göra en bygganmälan!
Det är viktigt att det blir rätt gjort.... Du vill väl inte få oväntat besök av grannen i kaffet....:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.