Jag köpte en vimpel på något byggvaruhus .... eller om det var Jula ... minns inte riktigt. Vad tyget är gjort av spelar nog mindre roll men de där plasthasparna kan vara, vet jag av egen dumsnål erfarenhet ... den avgörande kvalitetsfaktorn.
Senare har jag köpt flaggor här; http://www.flagga.com till full belåtenhet.
 
Z
KnockOnWood skrev:
Flaggfabriken National ligger mitt i Göteborg, på Lilla Badhusgatan.

De syr visserligen flaggorna i polyester men är nog annars det bästa du kan få.

[länk]

[länk]

För att bestämma storlek på flaggan måste du veta hur lång flaggstången är.
Vill minnas att flaggans längd bör vara 1/4 av stångens längd.
Ang. flaggans storlek, det är väl stångens höjd inte längd :cool:
 
Jag har själv en flagga i bomull. Upplever den som onödigt tung. Den hänger mestadels rakt ner runt flaggstången när grannens lättare polyesterflagga vajar i vinden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Och hur hög är du själv?

eller låter "hur lång är du?" bättre kanske? 😉

Tror iaf båda funkar för en flaggstång
 
Raderade inlägg som var off topic.
 
Naturligtvis ska en flagga vara i bomull! Bomull har vackrare färg, fladdrar bättre och blänker inte så otäckt som en polyesterflagga gör. Om man inte flaggar varje dag är inte slitagefrågan särskilt viktig.

En vimpel, som sitter uppe "jämt" kan möjligen tillåtas vara i polyester.

Någon (svensk) flagga i "mörkare blå färg" finns inte! Den blå kulören är noggrant definierad. Om färgen avviker är flaggan inte svensk.

En bomullsflagga förhåller sig till en polyesterflagga som Falu rödfärg till röd lackfärg.
 
Bjoern Abelsson skrev:
Naturligtvis ska en flagga vara i bomull! Bomull har vackrare färg, fladdrar bättre och blänker inte så otäckt som en polyesterflagga gör. Om man inte flaggar varje dag är inte slitagefrågan särskilt viktig.

En vimpel, som sitter uppe "jämt" kan möjligen tillåtas vara i polyester.

Någon (svensk) flagga i "mörkare blå färg" finns inte! Den blå kulören är noggrant definierad. Om färgen avviker är flaggan inte svensk.

En bomullsflagga förhåller sig till en polyesterflagga som Falu rödfärg till röd lackfärg.
Nu var det ju inte en gammal polyesterflagga från 1971 vi pratade om utan en ny, modern, helmatt, polyesterflagga med rätt färg i beständig kvalitet.
Du talar lite emot dig själv. "Den blå är noggrant definierad" och "Bomull har vackare färg". Antingen har den rätt färg eller så har den inte. Skulle nog påstå att en bomullsflagga har mer variation i hög- och lågdagrar. Fel färg, alltså. ;)
Troligtvis p.g.a. att pigmentet sitter mellan bomullsfibrerna till skillnad från polyestern som har infärgade fibrer.
 
En sak är vilken färg flaggan har när den ligger på ett bord. En annan sak är hur den ser ut när den är hissad och hur den återger färgen från himmel och sol, gröna ängar och röda stugor. Här samspelar bomullsflaggan bättre med omgivningen än vad en polyesterflagga gör!

Nu ska jag för all del erkänna att det var några år sedan jag köpte flagga senast (bomullsflagga!), Kanske finns bättre polyesterflaggor i dag. Men varför fixa något som redan fungerar?
 
Bjoern Abelsson skrev:
Naturligtvis ska en flagga vara i bomull! Bomull har vackrare färg, fladdrar bättre och blänker inte så otäckt som en polyesterflagga gör. Om man inte flaggar varje dag är inte slitagefrågan särskilt viktig.

En vimpel, som sitter uppe "jämt" kan möjligen tillåtas vara i polyester.

Någon (svensk) flagga i "mörkare blå färg" finns inte! Den blå kulören är noggrant definierad. Om färgen avviker är flaggan inte svensk.

En bomullsflagga förhåller sig till en polyesterflagga som Falu rödfärg till röd lackfärg.
Hur menar du att en bomullsflagga fladdrar bättre ?
 
matspeter skrev:
Hur menar du att en bomullsflagga fladdrar bättre ?
Antagligen på samma sätt som Kulo leder ström bättre än VP-rör med FK. ;)
 
  • Gilla
pojoel och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Antagligen på samma sätt som Kulo leder ström bättre än VP-rör med FK. ;)
Tssss, det är väl klart att vikten på flaggan har betydelse för fladdret.
 
  • Gilla
matspeter
  • Laddar…
Hej!
Om jag nu ska blanda mig i debatten......
Ska man ha en "riktig" flagga ska den vara av ylletyg, den har en mycket varmare färgton än bomull o polyester. Har en sådan efter mina farföräldrar från 1910-talet som används vid familjehögtider. Som slit flagga använder jag en vanlig polyester flagga, den tål både regn o blåst.
För att hitta en flagga i ylle får man nog söka i loppis o antikhandlar marknaden, där finns den säkert och alla gånger till ett mycket billigt pris. Bomullen i flaggor kom i mitten av 1900-talet som mer praktiskt än ylle.
 
Fick igår min nya vimpel levererad från Nationalflagg i Göteborg. Den stämde kanon i färg och var i kvaliten mycket lik bomull. Ett litet minus för fraktkostnaden bara...hade man lagt den i ett brev så hade jag sparat 50kr
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Hm vi som ska resa vår trästång i sommar (så fort den är hyvlad och målad samt fundamentet klart 😏 ) måste ju då bestämma vilken sorts flagga eller vimpel vi ska ha. Eftersom stången blir målad med linoljefärg och får en gammal knopp av glas så borde det vara bomull eller ylle tror jag. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.