Hej

Har tecknat avtal om ett husköp 1 1/2 plans ca 180 kvm, betalat handpenning och fått in en klausul i köpeavtalet om att vi utan skadestånd kan frånträda avtalet innan ett visst datum.

Vi har nu utfört besiktning på huset med inte lika glada känslor som när vi skrev avtalet.

Jag är inte så kunnig, men det som påpekades som de största risken var att luftspalten mellan nockvind och sidovind var för trång, näst intill obefintlig och att detta behövde åtgärdas ganska omgående för att förbättra ventilationen. Till detta var utblåset till c-dammsugaren placerad på sidovinden, luften blåstes alltså inte ut från huset.

Man har kopplat in ojordade uttag vid klinkergolv, satt in ojordade kablar i jordade uttag och dessutom har man kopplat in vägguttag med hjälp av eltrådar som låg bakom listerna (inte kabel), för en lekman som mig låter det som en riktig hemmafixare och nu ringer varningsklockor om att man kan ha kopplat och fixat på fler ställen...

Vad säger ni om detta? Vi är jätteledsna över det här men ändå är tanken att häva köpet så vi slipper stå någon risk för något.

Vad är kostnaderna på ett ungefär för att förbättra ventilationen på vinden t.ex.? Tack för eventuella svar på förhand.
 
Kostnaderna kan jag inget om, men era (vettiga) alternativ är väl att pruta ner köpeskillingen motsvarande vad det kostar att åtgärda de här bristerna, häva köpet, eller acceptera bristerna (det sista verkar vara ett dumt första-alternativ... :))
 
D
Tycker väl inte det lät som några jätteproblem. Det är sällan man får en besiktning som inte slår ner på någonting. Hur gammalt är huset och hur ser vinden ut nu? Om inte besiktningsmannen har klagat på och reserverat sig för något mögel på vinden, så skulle ju jag ta det lite lugnt med förändringar av vinden (såvida den inte är alldeles nybyggd). Om det är luftspalten mellan isolering och yttertak som är för liten, så är det ofta ganska lätt åtgärdat. Vi tryckte ned masonitskivor mellan isoleringen och yttertaket och sedan tryckte vi in läkt mellan masoniten och yttertaket (vi hade ingen luftspalt alls).

Utblåset till c-dammsugaren lär väl vara ganska enkelt att justera.

Eldragningen är väl det som känns tråkigast tycker jag, men det borde inte ta en elektriker speciellt många timmar att åtgärda (att det sitter ojordade kablar i jordade uttag är ju en ganska nonsen-anmärkning tycker jag, om det inte är utrustning som skall följa med huset, fast det kan ju vara en indikation på hur säljaren "tänker" när det gäller elsäkerhet).

Är det förbjudet med ojordade uttag med klinkergolv? Oavsett, om det är draget i korrekta vp-rör så sätter ju en elektriker dit jordade uttag på en kvart typ. I det fall de har slarvat med vp-rören och dragit kopplingstråd löst bakom listerna, så får ju elektriken antagligen sätta lite förfulande utanpåliggande kabel, om ni inte kan såga ut för vp-rör.

Men jag tycker inte att detta är något som gör att ni behöver hoppa av köpet, om ni i övrigt är nöjda med huset. Beräkna vad det kan kosta att åtgärda anmärkningarna och försök få en prissänkning. En prissänkning med 20,000:- är för det mesta inte speciellt kännbart för säljaren och det räcker långt för er vad gäller åtgärderna, speciellt om ni kör med ROT.

Om ni är oroliga för att det finns fler problem med elen, så kan ni ju pruta er till en elbesiktning också.
 
  • Gilla
verobar och 2 till
  • Laddar…
Ja som sagt hur gammalt är huset?
Vi hade liknande uttalanden i vårt besiktningsprotokoll.
det har å andra sidan inte blivit några problem sedan -55 när tillbyggnaden gjordes.

Min uppfattning är att besiktnings protokoll mest skrivs för att skydda besiktningsmannen.

Gällande el felen så tror jag att alla hus som funnits ett tag har råkat ut för händige HArry frågan är ju bara när man upptäcker det och igen om huset inte grillat någon eller något på 15 år så är det nog inte så farligt.
 
Jag tycker DIY_freak har avdramatiserat de här punkterna ganska utmärkt. OM ventillationen har varit dålig i många år så är det troligen inte så akut att åtgärda det nu, såvida det inte finns indikationer, tecken på mögel, dålig lukt osv. Det som kan vara en risk är att råsponten i taket kan vara angripen. Det är svårt att se utifrån, men visar sig nästa gång det är dags att byta tak. Det är ganska vanligt att en del, eller mycket råsont måste bytas vid takbyte. Inga jättekostnader.

Hur gammalt är taket?

När det gäller elen så låter det som bes. mannen möjligen varit lite väl nitisk, vad gäller klinkergolvet. Det finns inget generellt krav på jordade uttag i rum med klinkersgolv. Men sådana rum har ansetts vara utförda för att tåla en del vatten på golvet, och om man har ett rum där det vanligen kan bli vatten på golvet, så skall uttagen vara jordade. Därför hävdar många att det alltid skall vara jordat i rum med klinkers.

Om jag tolkade det rätt så ligger det alltså lösa trådar bakom golvsockeln? Det är troligen ett fel, och i så fall ganska allvarligt. MEN det har funnits sockelsystem som tillåtit sådana dragningar, där sockeln i sig själv är ett godkänt "elrör". Ganska ovanligt tror jag, och sannolikt inte det som använts i det här fallet. Det jag tänker på har slutna kanaler i själva sockellisten, och den är av plast. Och jag är inte helt säker på att den ens är godkänd, men jag har sett lösningen i lägenheter från tidigt 80 tal.

De lösa trådarna behöver inte vara överdrivet dyrt att åtgärda, såvida det inte är så i hela huset.

Personligen skulle jag se till att det installeras en jordfelsbrytare i huset (om det inte finns) och flytta in. Åtgärda elfelen i takt med att rummen i fråga skall renoveras. Om man ändå skall tapetsera/måla. Så är det inte så jättemycket mer arbete eller pengar med att spåra i väggarna för lite nya elrör. De feldragna trådarna innebär en något förhöjd risk för elbrand, men sannolikheten för att ett sådant fel inte skulle stoppas av en jordfelsbrytare är så oerhört låg att jag skulle inte vara orolig för att sova i huset. Men man skall inte leva med ett sådant fel i huset en längre tid, om renoveringen av rummen ifråga inte rymms inom 3 årsplanen så får man nog åtgärda elen iallafall.

OM de där trådarna dessutom är åtkomliga, tittar fram synligt. Då är det värre, i ett sådant rum bör man inte låta barn eller hund / katt vistas. Helst bör man koppla bort elen från den dragningen.
 
Tack för alla svar så långt!

Huset är ett 70-tals hus och taket är det ursprungliga.

Elen är jag inte direkt jätteorolig för, det fixar nog en elektriker ganska lätt. Det är väl mer en pengafråga. Trådarna har ägaren lagt i springan mellan parkettskivan och väggen. Han tyckte väl det var smart....och visst, det blir att installera en jordfelsbrytare.

Nu har jag fått hela besiktningsprotokollet på papper också. Det som oroar mig är en skrivning angående sidovinden som säger: "tecken på fuktpåverkan noteras i utrymmena, främst på trä-fiberskivor.". Detta i kombination med den dåliga ventilationen skapar ju viss oro för mig iallafall. Det luktar däremot inte mögel....

Jaja...blir att ta det en runda med säljarna genom mäklaren och se vad de säger...som sagt, tack för svaren.
 
Jag tror man ska räkna med någon form av fuktproblem i de flesta 70-talshus.
 
Om taket är original från 70-talet (betongpannor?) så är det troligen ganska snart dags att byta taket. Har inte bes. mannen sagt något om det?

Då är det en enkel åtgärd att samtidigt fixa ventilationen. Allra enklast är det om det går att fixa som Diy skriver här ovan, men om det av ngn. anlednings skulle stöta på patrull så kan man lätt fixa det om taket ändå skall rivas av.
 
Hemmakatten
Jag har för mig att det för några år sedan var några trådar om jordade uttag vid stengolv och att slutsatsen var att det fanns någon gammal (el)förordning om huruvida det skulle vara jordade uttag eller inte och att den förodrningen/regeln inte längre praktiserades. Nuförtiden har ju alla jordat. Men om ni köper huset så är det väl en enkel sak att byta till jordat uttag när ni fixar resten av elen.

Håller med de övriga om att besiktningen inte verkar visa några allvarliga akuta fel som kostar mycket pengar att åtgärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.