mortimer skrev:
Störs man av ljudet från roboten så ska man kanske hålla sig till traditionell motorklippare och sedan ha hörselskydd på sig. Eller bo i lägenhet istället ;)
Eller skaffa en modell som inte låter något nämnvärt :rolleyes:
 
Hur funkar det om det finns tallkottar, små kvistar etc som ramlat ned på gräsmattan? Går knivarna av då? Blir det småbitar av rakblad som ligger i gräset då? Eller böjs dom bara?
 
HL1 skrev:
Hur funkar det om det finns tallkottar, små kvistar etc som ramlat ned på gräsmattan? Går knivarna av då? Blir det småbitar av rakblad som ligger i gräset då? Eller böjs dom bara?
Knivarna brukar klara kottar, granar , fallfrukt mm. det som händer är att de slöar till sig fortare om man har mycket sådant på gräsmattan. Själv har jag ju kunnat lägga tid på att hålla undan sådant från gräsmattan nu när man inte behöver klippa själv och då blir ju helhetsresultatet ännu bättre vilket inte är fel.
 
Jag har samma problem som tonyman...dvs den stannar 3-4 gånger/klippning och då står det att den har blivit upplyft. Störande...

Sen tycker jag att den "tappar bort sig" ofta och tar en runda längs slingan. Hoppas den "lär" sig tomten efter hand och har mer effektiv klipptid när den är ute.

Satt och kollade på youtube igår och jag kunde inte hitta nån robot som INTE lät.
 
Eriksgatan
STOPP lite nu!
Tråden har blivit lång och innehåller mycket bra information. Vi har dock fått nytillkomna läsare som inte "orkar" läsa hela tråden och de är förstås jättevälkomna, det skall bli intressant att läsa om Bosch i 2013 års modell har löst några irritationsmoment från 2012, och det är förståeligt att man inte orkar LÄSA hela tråden.
MEN om nu alla som funderar på att köpa sin första robotklippare skall ställa samma frågor om igen som redan finns besvarade i tråden och deltagare som inte har någon Indego (om vilket tråden handlar) skall komma med samma inlägg där de gissar hur den uppför sig, så blir tråden så småningom oöverblickbar, repeterar sig själv och åtminstone jag kommer att lämna den.
HL1: Uppe till höger på varje trådsida står det "Sök i ämnet". Klicka där och skriv "knivar". På 0,02 sekunder får du då 12 träffar (inklusive detta) där svaret på din fråga finns. Pröva gärna detta först, det går fortast och alla vi som har följt tråden från start behöver inte ledsna på den.
Jag kan tillägga om knivarna att de liksom på de flesta klippare är kraftigare än rakblad och är ledade. De väger några gram styck så kraften när de slår i t ex en sten och viker undan blir troligen inte stor nog att knäcka dem (men f-n vet eftersom någon nu lyckats klippa av begränsningskabeln...) De är inte härdade för att bli rakbladsvassa och går därför inte av lika lätt som rakblad. De har två eggar och är vändbara. Det fungerar bra att fila/slipa dem vassa igen när de känns slöa. Jag har inte läst på denna tråd om att någon har lyckats köra av någon kniv helt eller delvis, men å andra sidan har få klippare från 2012 gått längre än i 6-7 veckor. Nu börjar man klippa gräset igen i södra Sverige så om en månad har vi dubbelt så mycket samlad erfarenhet av klipparen som nu.
 
Nu hade gräset växt tills sig tillräckligt för att motivera en ny klippning av gräsmattan (Nu längtar man efter klippningen, tvärtom mot tiden före roboten), så igår fick den köra över tomten igen. Mina föräldrar var nere på besök så nu kunde min far få sig en demonstration av nya generationens robotklippare, han har inte hunnit se Indegon in action tidigare (alla hans bekanta har Husqvarna). Och klippte gräsmattan gjorde den precis som den skulle och förväntats, utan att någon klagade på ljudet, utan att lämna några oklippta strängar, utan att rymma, utan att störas av några andra grannars klippare, och utan att stanna. När man läser alla inlägg av de som inte har en Indego själva i den här tråden så börjar man nästan tvivla själv... ;)
 
Hagi i GAIS skrev:
Jag har samma problem som tonyman...dvs den stannar 3-4 gånger/klippning och då står det att den har blivit upplyft. Störande...
Upplevde det där första gången jag körde Indegon och noterade att det berodde på att den vertikala axeln till framhjulen var torr så att axeln kärvade/fastnade och inte gick tillbaka när den åkt ut. Efter att ha sprutat de vertikala axlarna till framhjulen med 5-56 så löper de lätt och Indegon åker ner igen efter att ha varit uppe. Den stannar inte för ett kort hopp upp-ner, det måste gå en tid för att den ska larma via menyn och stanna (felmeddelandet när den är lyft säger något om en tidsrymd). Så efter en smörjning av axlarna så slipper man att den stannar efter normala ojämnheter, bara om den förblir upplyft.
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
MBygga skrev:
Eller skaffa en modell som inte låter något nämnvärt :rolleyes:
Det faller just nu på att det inte finns något alternativ ännu med samma intelligenta kant-i-kant-klippning och med minne för var den har klippt, men det kommer förhoppningsvis.
 
M J skrev:
Nu hade gräset växt tills sig tillräckligt för att motivera en ny klippning av gräsmattan (Nu längtar man efter klippningen, tvärtom mot tiden före roboten), så igår fick den köra över tomten igen. Mina föräldrar var nere på besök så nu kunde min far få sig en demonstration av nya generationens robotklippare, han har inte hunnit se Indegon in action tidigare (alla hans bekanta har Husqvarna). Och klippte gräsmattan gjorde den precis som den skulle och förväntats, utan att någon klagade på ljudet, utan att lämna några oklippta strängar, utan att rymma, utan att störas av några andra grannars klippare, och utan att stanna. När man läser alla inlägg av de som inte har en Indego själva i den här tråden så börjar man nästan tvivla själv... ;)
Grattis! Jag har skrivit det förut och det gäller fortfarande, har man väl köpt en robotklippare oavsett märke så blir man riktigt nöjd över resultatet den åstakommer, eftersom det faktiskt blir riktigt bra och utan att man behöver vara med själv. De få eventuellt negativa sakerna varje modell har har man därmed lätt att ha överseende med :)
 
Fram med 5-56 burken nu :)
 
samma här. varit ute och smörjt upp axlarna lite. inte för att dom gick trögt men det är juh ändå bättre att prova innan man skickar den på service.
 
Haha, så fort dottern somnat så blir det smörjning här med. Har redan varit ut och letat upp den fyra gånger idag bara för att den stannat i en liten grop och fått svindel...
 
Jaha, då har man beställt en Indego, blir installation till helgen. Såg att Inwarehouse sålt nästan 20 maskiner under helgen så Indego-klanen växer :)
 
Det verkar som om smörjning var lösningen på problem 101 och 102 för mig iallafall. :)

Tackar!
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Som någon skrev tidigare i tråden, lagringen av framhjulens "styrpinnar" i bottenplattan kunde varit mer påkostad, den känns inte optimal. Kul att det hjälpte dig! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.