Vi har fått stora gula fläckar från fogskum på karmen på några dörrar i aluminium. Dörrarna är vita. Det ser för bedrövligt ut och verkar omöjligt att få bort- Är det någon här som har någon idé om någon mirakelkur?

tack på förhand!
 
Tyvärr är härdad polyuretan (som skummet består av) extremt kemikaliebeständigt och kan ej lösas upp av vanliga lösningsmedel. Diklormetan och vätefluorid löser upp det men det är inga lösningsmedel man överhuvudtaget vill ha att göra med som privatperson. Därför återstår tyvärr bara mekanisk slipning och ommålning. Vad ni kan testa eftersom ni ändå riskerar ommålning är att värma försiktigt med varmluftspistol och se om ni kan få skummet att lossna innan färgen.
 
Ingen mirakelkur tyvärr. Vi fick det på dörrkarmen och det slutade med rakblad, tålamod och förbättringsfärg.
 
Vi hade ett liknande problem för ert tag sedan. Det var dock på trä och inte aluminium. Lite googlande sa att det i danmark såldes produkter som skulle kunna lösa det. Vi hittade dock aldrig någon dom sålde det. Frågade i någon färgaffär men det var ingen som kände igen det. Det slutade med att vi löste vårt problem med mekanisk rengöring och färg. Vill du googla vill jag minnas att PU-fjerner var ordet att söka på. Lycka till!
 
Y
Jag punkterade en flaska i arbetsbilen. Kontaktade fabriken och fick som svar att det finns inget, lycka till.
Sol tål inte skummet och börjar väl lossa lite nu efter något år. Går att skrapa bort allt mer nu dock.
 
Fungerar inte det att sätta en UV-lampa mot den och ge det lite tid?
 
Kattvovven skrev:
Fungerar inte det att sätta en UV-lampa mot den och ge det lite tid?
Vissa fogskum är UV-beständiga och en UV-lampa kan även påverka färgen runtomkring.
 
aj aj-misstänkte att det var en svår nöt! Sånt där danskt supermedel vet jag inte om man vill ge sig på. Ska prova detta med varmluftspistolen och se om nåt händer. Annars får jag väl helt enkelt fila ner och måla över...Det kluriga är bara att hitta rätt vit kulör..

tack för många olika förslag dock!
 
Har pvc fönster och har grisat rätt mkt på karmen, kan skrapa bort det hur lätt som helst utan att det lämnar fläckar :)
 
Har precis gjort rent mina 3 fönster som snickarna eller förra ägaren kladdat fogskum på.
Först skrapade jag bort allt med en spis/hällskrapa, utan synliga märken på karmarna.
Sedan sprayade jag Essves EssClean på en liten handduk som jag sedan gnuggade bort fläckarna med, fick fylla på i handduken upprepade gånger, men fläckarna försvann.

Skummet har suttit där i säkert 10år, nu ska rummet eller farstun där fönstren är äntligen göras klart. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.