Såg idag att minst en av mina hängrännor som går ner under marken är anslutna direkt till markdräneringen.
Funkar det överhuvudtaget, rinner vattnet bort eller rinner det igenom dräneringsslangen och ut i marken?
 
Det är ju inte en korrekt inkoppling. Men så länge dräneringen har korrekt flöde ut till dagvattenledningar, eller egen stenkista, så fungerar det nog någorlunda.
 
Hej
Det är inte bra alls.Den mängd vatten som kommer från taket har aldrig i dräneringen att göra.
Om det kommer ett skyfall är risken överhängande att grunden blir stående i vatten.
Takvattnet ska gå i markavloppsrör till kommunen eller en stenkista.
Dräneringen runt huset är till för att ta hand om grundvatten.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Just så, rätt! Gör om, gör rätt och undvik en grund med fuktskador, åtminstone p gr av detta fel.
 
Nu har jag kommit på varför det är på gjort på detta viset.
Förra ägaren har byggt en farstukvist och huset hade då endast stuprör på ena sidan,
efter att farstukvisten kommit på plats så satte man dit även ett stuprör på andra sidan farstukvisten, där fanns ingen dagvattenledning, man fuskade då genom att dra det med ett t-kors rakt in i markdräneringen.
Kan detta vara ett dolt fel tro?
 
Jag provade idag att bevattna stupröret som går till markdräneringen,
det rann inte ut något i brunnen.
Det blev bara blött i marken runt om t-korset vid dräneringen.
 
Nej, ta bort. Inget stuprörsvatten till dräneringen. Släpp ut det på marken. Dolt och dolt får annan avgöra men troligen är det så. Alltså fel.
 
Det finns självutrullande slang för utlopp direkt på gräsmattan.
 
Funderar på att gräva ner avloppsrör runt huset för att leda dagvattnet till brunnen, det blir väl en del jobb och någon tusenlapp i pengar.
 
Hur många kvadrat är taket som går ner i det stupröret?
 
Halva taket tar det fungerande stupröret och den andra halvan tar det som går till dräneringen. Tror hela taksidan kan vara runt 80-100kvm, så ca 40-50kvm då.
 
Ok. Då blir det rätt mycket vatten.
Är nog bäst att göra om som sagt. :)
 
Mikael_L
Svårt att kalla det dolt fel. Du har väl upptäckt det nu, utan att riva eller förstöra något.
Dvs en väldigt enkel undersökning räckte för att upptäcka felet.
Så; Fel - JA fel är det,
dolt fel - Nej troligast inte - i jordabalkens mening.
(Sen har det kanske inte i alla tider ens ansetts som fel utförande, så är det ett gammalt hus är det kanske sånt man kan förvänta sig = ej dolt fel.)

Det finns nog en och annan fastighet där det är kopplat såhär och det faktiskt fungerar ganska bra ändå.
Bra mark, bra lutning på dräneringen, bra utlopp från dräneringen är nog framgångsfaktorer.
Det gör ju inte utförandet korrekt, men kanske fungerande i alla fall.

Din test ger ju dock vid handen att det inte alls fungerar bra.
Som första åtgärd tycker jag att du kopplar loss anslutningen ner till dräneringen och istället leder ut vattnet på gräsmattan. Gärna en bit bort från huset mha någon ränna, slang
En sån här skulle jag själv gärna prova, och se om de fungerar ...
http://www.jula.se/regnvattenspridare-for-stupror-710016


Din test kanske också indikerar att inte ens dräneringen fungerar i sig. Du bör kanske sen kontrollera detta. För att sen ta ett samlat grepp över både dränering och dagvatten.
 
Anledningen till att jag upptäckte felet var att jag ska bygga altan med uterum och grävde upp för att kunna koppla ihop uterummets stuprör.
Förra ägaren fixade detta för några år sedan.
 
S
Fredrik Å skrev:
Det finns självutrullande slang för utlopp direkt på gräsmattan.
Sämsta skit som finns... flyger ut med vinden och snurrar ihop sig så vattnet blir stillastående. I värsta fall fryser hela korven... :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.