Nej jag fick minska arean istället. Precis som du sade så fixar den inte sluttningar nu.
 
Jag provade Imower för 4 år sedan och hade hem 3 olika exemplar innan jag gav upp. Om den inte rymde så gick den i cirklar eller stannade någonstans på tomten. Inte en gång lyckades någon av dessa maskiner hitta sin laddstation. Jag lade till 4 papp på priset och fick en maskin som klanderfritt klippt en green åt mig i 4 år. Inte så svårt att välja när jag ser på det i efterhand. Snålheten bedrar fortfarande visheten.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Jag fortsätter och delar med mig av mina erfarenheter så andra som råkar ut för liknande fel kan få en idé om var man kan börja felsöka.

Har som sagt satt i nya batterier i min klippare efter att klipparen var nere på 15-20 minuter i höstas, det blev biltemas 179kr st.

efter en månad så var klipptiden nere på 15-20 minuter igen och häromdagen så var den helt vilsen i pankakan och gick baklänges, brydde sig inte om begränsningstråden och klippte bara någon minut innan klippmotorerna stannade, mätte upp felet som visade sig vara ett batteri där en cell hade gått sönder och bara gav 10v, provade att ladda och fylla på batteri vatten men ingen skillnad, man såg att det inte bubblade ur en cell (den närmst -polen).

satte i ett av de gamla panasonic batterierna som maskinen kom med ihop med det biltema batteriet som var nytt, nu funkade den så till vida att den kände av begränsningstråden och funkade som den skulle förutom att den efter bara någon minut gick in och laddade igen, det jag tyckte var konstigt var att jag kunde kör ett hella 100w extra ljus på batterierna i ett par timmar innan dom slocknade så det kändes som det skulle räcka för att driva klipparen mer än någon minut.

Nu börjar jag härskna till och är näras att sätta yxan i klipparen :mad: !!

Sliter isär klipparen för 35ggn och plockar denna ggn bort kretskortet och tar med in i hobby rummet för närmare inspektion, alla lödningar ser överlag bra ut men jag värmer på och lägger på lite nytt tenn, på ett par av kontaktdonen så fräser det och puttrar på ett väldigt onaturligt sätt som om fabriken haft för mycket flussmedel i tennet vi tillverkning, värmer tills det slutat att puttra, fixar till lite andra smågrejer och löder också på ovansidan av kretskortet över ingångsdioden som ska skydda för polfelvändning och ett effekt motstånd som sitter jämte denna.

Sätter ihop klipparen igen med ett nytt och ett gammalt batteri och släpper ut
Herman, och se på f-n så går han över 3 timmar innan han släpar sig hem till laddaren igen, och har funkat bra de 3ggr som jag haft ute honom efter reparationen, jag tror tillockmed att han har längre klipptid nu än när han var ny :)

Ni kan se vilka kontaktdon som jag tror felet satt i och vilka komponenter som kan behöva en extra lödning på ovansidan.


/M
 
  • 20120619_192535.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja du, nu är det min tur.
Efter en timme igång med tejpade hjul så var det dags att fira. Dock var lyckan kortvarig.
När jag satte igång den igen nästa dag så gick den varvet runt som vanligt men verkade inte känna elektroderna på laddstationen utan kör över den.

Nu kan den inte gå igång med klippning utan vill bara gå hem (och slakta sin laddstation).
Tog isär både den och laddstationen för att kolla kopplingar men inget har släppt.

Känner någon igen detta problem?

Jag är beredd att demontera den och plocka komponenterna till en ide som jag funderat över ett tag.
Har ett Arduionokort liggande hemma. Det kanske är dags att bygga ett eget styrsystem.....
 
Skulle börja med att kolla så laddpiggarna i fram på klipparen har ordentlig kontakt inne i klipparen, kolla batterierna så ingen cell har bränt.

Kan du ladda den genom att sätta laddaren direkt ibak på klipparen? Alltså plocka ur laddsladden ur docknings stationen och sätta den sladden i ladduttaget på klipparen.


/M
 
Ett förtydligande om laddpiggarna, om inte klipparen känner av den ökade spänningen när den kör in i laddaren vet den inte att den är hemma (min laddaren ger lite över 27v under laddning och 28-29v olastad) och fortsätter isåfall över laddaren som den inte fanns där, så mitt första ställe att leta fel är att felsöka den delen av klipparen/elsystemet.

Du vet att du kan släppa klipparen framför laddaren om du inte vill att den ska klippa kanten först, släpper bara min klippare runt huset 1 ggn i veckan.
 
29 volt över laddningarna så felet sitter nog i kortet.
Nästa steg blir att frilägga det och kolla allt.


Tack för tipset
 
Jonas Forssell
Är det någon som varit med om att Landroid gör slut på för mycket batteri för att orka sista varvet tll laddningsstationen.? I fönstret står att läsa "väntar på schemalagd tid"
 
peternicklas
JonasForssell skrev:
Jonas Forssell
Är det någon som varit med om att Landroid gör slut på för mycket batteri för att orka sista varvet tll laddningsstationen.? I fönstret står att läsa "väntar på schemalagd tid"
Du har mest troligt kuperad tomt och då kan detta inträffa. Kan även vara så att den tappat slingan och fått börja om. Jag har plan tomt och aldrig hämtat klipparen. för tomt batteri.
 
Köpte en exakt likadan från Kina för 2 år sedan. Rena skiten!! Missade laddningsstationen hela tiden, smet under verandan utanför begränsningstråd och nu har den slutat fungera helt. Ligger på tippen i Kungsbacka om någon vill ha den. Man får vad man betalar för.

/KJR
 
Tack för erbjudandet men jag byggde mig några egna klippare från grunden istället.
Det var lättare än att få ordning på den kinesiska.
Kolla i detta forum efter DIY Liam om du är intresserad.
Med vänlig hälsning, Jonas
 
Lite mer info, Herman klipper glatt på sin 4:de säsong, kör fortfarande med ett biltema från förra året och ett 4 år gammalt panasonic batteri som följde med, klipptid mellan 2:20 och närmare 3 timmar beroende om jag tar ut han så fort batteriet är laddat eller om han får stå o långladda över natten.

Det fel som inträffade härom dagen var att en av motorerna/växellådorna lät illa, (vänster bak) vilket gjorde att batteritiden förkortades med ett par 10 minuter, dessutom så gick motorn så trögt bitvis att klipparen kände av ökad strömåtgång som om hjulet satt fast och backade klipparen bakåt och den betedde sig allmänt konstigt, dessutom drog den snett vänster hela tiden.

plockade ut lådan 20 minuter efter en klippning var klar och den var fortfarande så varm att den var svår att hålla i.

Felet avhjälptes med att jag öppnade växellådan och tryckte in fullt med fett jag fått över från ett tidigare drivknuts byte på en bil.

Allt som allt tog det kanske 20min att fixa, efter det så har den gått fint utan några missljud från lådan.

Kan även nämna att närmaste grannen skaffat en Bosch indego 10 som huserar på andra sidan häcken, dom har inga problem med att slingorna ligger 60-80cm från varandra.

Bakhjulen börjar bli slitna så han har svårt att ta sig runt slingan för att gå hem o ladda, någon som har ett par o sälja :) ???


Kan även tillägga att modeltypen heter TC-G158

Ser att Biltemas klippare har samma hjul, undrar om dom för reservdelar...
 
Redigerat:
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Hej läste att du har en klippare från Kiuna G 158. Jag har haft min i 2 säsonger bara elände rymmningsbenägen, samt går över kanttråden i slänten på plant område funkar bra tipps om hur man kan hindra överträdelse i slänten.
MVH Yngve
 
Tack för det svaret jag förstår nu att det finns fler som har samma problem med slänter. Jag har även slänt framför tomten som klipparen klarar hur lätt som helst, det är en slänt med liten lutning på baksidan av tomten som den inte gillar, spinner till med hjulet och går över!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.