Jag har nästan bestämt mig för att investera i en Festool Kapex men är nyfiken på vad ni som använt den tycker. Storleken spelar inte ngn roll för mig, ( håll isär nu!:D ) medan däremot precision gör det. (håll isär där med...)
Likaså undrar jag om deras sågbänk, vilken jag har svårare att se motiveras med ett sådant pris. Tankar kring detta och för eller nackdelar med sågen emotages tacksamt.
Finns där förövrigt ngn såg som kan konkurrera med denna, oavsett pris anser ni?
 
Är precision viktigast för dig är Kapexen prisvärd. Du hittar ingen annan kap/ger som är 100% utformad för precisionsarbete som Kapexen är.

Det är ingen byggsåg som du ställer ut bland ett gäng betongare som skall kapa syll efter fredagsölen, utan den skall hanteras med kärlek.

Jag använder mestadels sågen stationär i min verkstad, utan Kapex-bordet och förlängningsbenen. Främst för att jag inte har tillräckligt med plats samt att jag tycker att kapex-bordet är lite otympligt. Min såg är monterad nedsänkt i en egentillverkad långbänk i mdf med lådor och hyllor under. Måttskala är monterad på bänken så jag har ganska väl imiterat Festools egna sågbord.

Jag har även behovet av att förflytta sågen minst 1 gång i veckan till sommarstuge-bygget, vilket skulle med Festools egna sågbord innebära ett himla fraktande av bord, såg, förlängare, ben osv...

Använder därför Dewalts sågbord DE7023 med "snäpp"-skenorna till DW718 och "klickar" i Kapexen när jag är i sommarstugan. Funkar klockrent. Dock finns ju ingen måttskala på stödarmarna som Festools egna bord, men det kan jag leva utan. I alla fall när man skall kapa reglar och glespanel.

Sågen i sig är kanon: mycket fina snitt med medföljande klingan, tar lite plats med telskoparmarna framåt, lasern bra inomhus, spånutsuget till min CT22 över förväntan, gervinkel-inställning i värdsklass. Än så länge inget negativt.
 
Kul att höra från någon som använt den! Att fälla in den låter vettigt. Ska man ha en gerkap i en verkstad är det onödigt med stativet. När man finsnickrar behöver man skivor runtom och inte några enstaka stöd.

Och det svarar väl på perssonas fråga om stativet också. Säkerligen är Festools stödbitar som hänger under skena ganska lätta att flytta, men ändå sämre än en skiva. Skivor med tjock melamin är bra till det, det är bra glid (och håll isär sakerna nu.)
 
fedex skrev:
Det är ingen byggsåg som du ställer ut bland ett gäng betongare som skall kapa syll efter fredagsölen, utan den skall hanteras med kärlek.
Låter som om den är ganska skör? Eller är det för att du betalat så mycket så du vill vara rädd om den?
Har också haft funderingar på att införskaffa en Kapex men jag kommer förmodligen att använda den till t.ex. garagebygge och andra grövre bygge men vill ha hög precision så att den duger för diverse inredningsarbeten också. Borde jag då satsa på något annat?
 
Binesh skrev:
Låter som om den är ganska skör? Eller är det för att du betalat så mycket så du vill vara rädd om den?
Har också haft funderingar på att införskaffa en Kapex men jag kommer förmodligen att använda den till t.ex. garagebygge och andra grövre bygge men vill ha hög precision så att den duger för diverse inredningsarbeten också. Borde jag då satsa på något annat?
Jag har bara fingrat på, och önskat mig, en kapex. Kan dock gissa att det som, precis som för många andra festool-prylar är en kombination av flera olika saker som gör att den passar/används bättre för/mer till finsnickeri är syllkapning (utförd av betongare fredag eftermiddag:)

1, Generellt sett är prylar med hög precision mer ömtåliga än prylar med lägre. Detta får många att tro att på grund av den höga precisionen i festools verktyg är de mer ömtåliga än en mer grovt tillyxad maskin av annat märke. Dessutom marknadsför inte festool sina prylar som "being tough" (dewalt va?) eller med usps som "klarar fall 2m ner i betonggolv" (blå bosch heavy duty), vilket förmodligen bidrar till att man får känslan av att festools prylar är ömtåligare. Om de verkligen är det? Det tror jag inte, jag har dock aldrig lyckats slå isönder något verktyg av proffsmärke. Jag är dock otroligt försiktig med alla verktyg, oavsett märke.

2, Festool är dyra, generellt sett är vi mer rädda om dyra prylar.

3, den extra precision som finns i en festool kommer med ett högre pris. Och eftersom denna extra precision inte spelar någon roll när betongarna sågar på fredag eftermiddag så är det också onödigt att betalöa ett högre pris.

Jag tror att en kapex kommer att vara toppen för allt du tänkt göra. Vet dock att det har varit en del klagomål på barnsjukdommar på kapex i usa, kolla in på festoolownersgroup.com.
 
Jag vill verkligen tacka så här långt för det jag fått till livs!
Upplever du Fedex, att den är så lätt att ställa för olika typer av sågning och klingbyten som instuktionerna visar? Och om det finns några "barnsjukdomar" du märkt av?
Tack också för tipset om sågbänk. Jag kommer att vara rätt rörlig. Det jag märkt av det jag haft möjlighet att klämma lite på den, gör mig inte speciellt orolig för tåligheten.
 
Vad gäller ömtågligheten har det mycket med marknadsföringen och associationen med ett märke och göra.

Kolla i en Festool-katalog på bilderna så ser du nyklippta taniga tyskar med skor i kalvskinn, perfekta pressveck och i sämsta fall kortärmad nystruken skjorta framför en kap/gersåg som är kapabel att kapa 4-tums reglar på höjden. Utan en synbart sågspån i hela verkstaden....

Kolla sedan på en amerikansk Dewalt Heavy Duty demo video, biffiga oljeplattformsarbetare med skitiga Levis-jeans och Caterpiller-kängor, obligatorisk bygghjälm och färgade brillor som kapar järnvägsräls med gnistorna sprutande runt öronen.

Det är klart att man associerar Festool med en annan "kvinnligare" hantering med den jämförelsen. ;)

Vad gäller inställningarna är det lätt att ställa in, geringsvinkeln kan ställas i på två sätt, dels från ovansidan med fasta lägen och dels med "enhandsgrepp" framifrån med rullspak. Klingbyte har jag inte gjort men man skall tydligen vrida och skruva lite på klingan.
I början måste man ju tänka lite innan man gör inställningarna på rätt sätt, men efter ett tag sitter placeringen av reglagen i ryggraden så man får upp hastigheten.

De barnsjukdomar som drabbat den amerikanska introduktionen verkar inte finnas i Europa. Vet inte om det är olika produktionslinor, men inget jag märkt av.
 
Utan att göra det långdraget, så har jag bara gott att säga om denna såg, jag köpte dock den komplett med bord och kapanslag med alla dess funktioner och tillbehör, ångrar inte en sekund att jag köte den med bordet och anslagen, utan dom gör ditt arbete ännu lättare och det blir exakt och det går oerhört snabbt att jobba.


Det finns en massa olika inställningar så att du lätt skall kunna göra dom små snickerijobben till dom stora stommarna

Sedan har du en bra dammsugare så kan man i princip stå i vardagsrummet och såga.
 
Apropå ömtålighet var jag och kikade på Kapex med stativ i dag, och (det här är ingen invändning mot den) man får nog säga att kapstöden för brädorna som hänger under en aluminiumprofil inte känns lämpade för att kapa plankor, det går säkerligen bra om man är väldigt försiktig, men till grövre jobb skulle jag välja DeWaltbordet. Så i det avseendet är Festool känsligare än vissa andra maskiner, men mycket, mycket mer användbart till det mesta.

Till plankor kanske en Gjerdesåg är bättre förresten.
 
Jag har en undran kring klingan. Eller snarare driften. Vad är orsaken till att den om man drar runt den med handen, så är det ett slags hackande motstånd? Har det med bromsen att göra? Det blev inte av att fråga när jag var och kände på den eftersom ett litet liv envisades med att springa bort hela tiden.
 
Ska man köpa en riktigt bra såg och med mycket hög precision och samtidigt tycker att man kan kosta på sig detta underverk så tycker jag att det bara är att slå till !
Vad det beträffar bordet så är det så att man inte bara ska se det som ett sågbord, de kan man använda till så mycket mer tex, så kan man köpa till påhängsbord med en sänksåg upp&ner (klyvsåg) , överhandsfräs osv. men kan också ha väldigt stor nytta av det om man äger en sänksåg ts55 då det finns mycket tillbehör runt denna kombination.
Barnsjukdomar är det ju på denna såg också givetvis som med det mesta annat nytt men nu efter ett antal månader så är det mesta åtgärdat så som aluminiumanhållen som kärvade fast så att man inte fick bort dom. har hört att någon laser också kolapsat.
Ska man köpa något billigare i nästan samma klass så tycker jag att Makita LS 1013 är ett bra alternativ.
Jocke
 
P
uppar denna tråd!

tänkt att jag ska inhandla en ny kap/gersåg som ska stå stationärt,så vad får mig att köpa en Kapex 120 istället för Bosch nya värsting?

Dom kostar ungefär lika mycket i Tyskland men här i Sverige skiljer det 4-5000 imellan dom..
Suget känns även mer åt Boschen då den är större och nyare, den Kapex jag använde på xlbygg kändes trött, seg och rapplig, och då man är Festool frälst så känns inte det spec kul att behöva svika den sekten men jag trivdes inte alls vid den:(
Kändes även som att det tog en evighet innan sågklingen kom igång, inte alls som mina Boschar.. antar att jag måste åka och testa en ny då denna demomaskin verka ha några år på nacken...

jag kan göra exakt samma saker med båda, men Kapexen är väll mer finlir, tex rattar för sidogering så man kan ställa det steglöst. gillar oxå mer Boschens handtag än Festools som är horisontal..

någon som provat båda och kan ge ett omdömme?
 
Lite sent att svara men kanske de hjälper någon. Sitter själv och drömmer om en kapex. Har kollat lite på dewalt dw717xps också som är en riktigt trevlig såg. Har testat både Dewalten och kapexen på olika byggen. Även andra sågar som metabo, och 3 olika makitor mm och igår lade vi impregnerat golv på min balkong hemma hos mig och min kompis släpade hit sin kapex med UG bordet och måste bara säga att ja hade glömt hur bra kapexen var. Är ett tag sen ja körde med en kapex och kommer nog att hamna köpa en sån. Stod inne i vardagsrummet och kapade allt virke och inte allt för mycket att städa efteråt. Hade den kopplad till min vanliga dammsugare. Visst, virket var ganska blött av impregneringen så de yrde inte mycket och jag tyckte att de for en hel del spån på sidan till en början, tills ja märkte hur ofta jag fick tömma dammsugaren. Otroligt bra spågupptagning och över huvudtaget en rolig såg att jobba med. UG bordet som är på hjul och också riktigt smidigt. Bara att plocka bort förlängningarna från sidan och vika ihop kapexen på ställningen och rulla ut den. Jobbar med trä bara nu och då som hobby men måste säga att en hobby är så mycket roligare om man har roliga verktyg att jobba med. Svider säkert på kontot att köpa den men tror inte att någon skulle ångra sej. Man har ju returrätt 15 dagar om man inte är nöjd med Festool om jag minns rätt, No questions asked. :) WebRep


Generellt omdöme


Denna sida har inget omdöme ännu
(inte tillräckligt med omdömen)
 
Och angående att den skulle vara skör så tror jag inte ett dugg på. Är en lokal firma här som hanterar sina verktyg som skit och dom har kört med kapex nu i minst 3 år utan någon som helst service och den funkar hur bra som helst ännu. Handtaget var ja också lite skeptisk till i början men är så jäkla bra om man ibland hamnar kapa med vänstern. Hände ett par gånger igår. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.