Har i min gamla sommarstuga fått skorstenen renoverad med insatsrör och Vermikulit runtom. Har en vedspis i köket och gjutjärnskamin i rummet intill. Problemet är att murstocken ej blir varm. Stor besvikelse! Den har ju, före renoveringen, efter några brasor behållit värmen i många timmar och fungerat som element i nedervåningen och sovkammaren på vinden.
Vad kan göras? Muraren trodde det skulle bli svårt med glidgjutning, som jag eg. ville ha, då de två kanalerna gick ihop på vinden och var trånga. Men jag vill tro att allt går.
Kan man ta bort rör + vermikulit och "mura om" skorstenen genom hela huset? Vad kan det tänkas kosta?
Jag har sömnlösa nätter och höga elräkningar nu.
 
kulle
Det blir ju väldigt mycket pengar du får lägga på skorstenen isåfall.
För dom pengarna kanske du istället kan bättra på isoleringen i tak o väggar , sätta in en luft luft värmepump eller byta ut gjutjärns kaminen mot en som har mer värmehållande sten i sig.
 
kulle skrev:
Det blir ju väldigt mycket pengar du får lägga på skorstenen isåfall.
För dom pengarna kanske du istället kan bättra på isoleringen i tak o väggar , sätta in en luft luft värmepump eller byta ut gjutjärns kaminen mot en som har mer värmehållande sten i sig.
Tack för svar. Har själv varit inne på dina tankebanor, men täljstenskamin på nedre botten löser inte problemet med kall murstock på vindskammaren. Och så är jag fast i önskan att ha det "som förr", med go' värme från murstocken.
Någon som har en uppfattning om UNGEFÄRLIGA kostnader för att göra om en murstock??
 
Kan det gå att fylla med sand eller liknande istf. värmekuliten?
 
Du får ju ringa någon som kommer och kollar. Det är ju skit svårt att säga en summa över internet utan att ha sett jobbet! Men jag skulle börja med 40 000:- Om du nu inte hittar gamla sten och renoverar upp dom själv. Men det är inte billigt, men det beror ju på hur illa det är oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.