Vi har ganska nyligen köpt ett hus i södra Stockholm och ska själva bygga till två takkupor. Vi har fått vårat bygglov beviljat men fick nu ett kostnadsförslag från kontrollansvarig. Han vill ha 26 000kr för arbetet och har specat offerten enligt följande:

ﰀ Upprätta kontrollplan, inkl. förarbete, så som granskning av handlingar mm - 4 timmar
ﰀ Vid rivnings- och schaktarbeten: biträda vid inventeringen av farligt avfall/ massor och annat avfall. -2 timmar
ﰀ Delta i tekniskt samråd -2 timmar
ﰀ Bevaka att kontrollplan, gällande bestämmelser och villkor för åtgärderna följs -8timmar
ﰀ Bevaka att entreprenörerna genomför egenkontroller -4timmar
ﰀ Delta i myndighetsbesiktningar och andra kontroller samt vid byggnadsnämndens arbetsplatsbesök -0timmar
ﰀ Dokumentera arbetsplatsbesök och notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbeskedet - 2 timmar
ﰀ Avge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked - 4 timmar
Total tidsåtgång 26 timmar, 800kr/h + moms.

Vad säger ni som har erfarenhet av till- och ombyggnationer? Kostar det så här mycket och krävs det så många arbetstimmar för en kontrollansvarig vid en enklare ombyggnation? Jag förstår om man saltar till det lite extra men det här låter väldigt mycket. Har tittat runt lite i forumet här och på nätet och 26000 verkar vara ganska högt även när det rör ett nybygge.

Är det någon som kan rekommendera en KA i Stockholmsområdet?
 
Hej MrsLo, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Det här låter som en byggnadsingenjör som vill tjäna pengar!

Ni skall alltså bygga ett par takkupor?

T.ex. punkterna
Bevaka att kontrollplan, gällande bestämmelser och villkor för åtgärderna följs -8timmar
Bevaka att entreprenörerna genomför egenkontroller -4timmar
är ju rent skrattretande.

En snickare bygger takkupan, utom ytskikt, på ca 10 timmar.
Samtidigt skall KA "bevaka" att kontrollplan... i 8 timmar och bevaka att han bockar i rätt ruta i kontrollplanen i 4 timmar.

Det är skrattretande!

Försök få tag i en seriös kontrollant!
Rubbet, om det ens är nödvändigt med en KA, borde kunna göras på två timmar.
 
  • Gilla
nzsc och 2 till
  • Laddar…
D
Kontrollera med byggnadsnämnden om det inte kan ses som en mindre ombyggnad där du kan vara din egen ka.
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Det är onekligen mycket timmar med högt pris pris KA anger, det är ungefär den tid som läggs på en hel villa skulle jag tro, mer rimligt med 8000-12000 kr i min värld. Kan tänka mig att allt som allt 8-10 tim arbetstid
Det tekniska samrådet kommer med all säkerhet skötas via telefon med KA, och jag har väldigt svårt att se att byggnadsnämnden kommer att utföra arbetsplatsbesök och slutsamråd på plats då det är ett projekt av mindre karaktär, vilket innebär att många av de angivna timmarna kapas.

Certifierade KA hittar du på boverket.se, sbr.se samt karf.se
Kan även vara till fördel att försöka hitta någon i er som håller till i samma kommun eller närliggande.

Lycka till

/ P
 
Hej och tack för era svar!

Skönt att höra att det är fler som reagerar på det höga priset. Vi hittade hans namn på Boverket och han befinner sig i närheten och jag trodde nog inte att det kunde skilja så mycket i pris.

Vi har fått en offert från en annan firma på 16 000 kr plus moms men jag eftersom det är ett sånt enkelt arbete har jag svårt att tänka mig att det går på 20 timmar för en KA.

Är det vanligt att man håller samråd via telefon eller det oftast IRL? Såg en firma på nätet igår som erbjöd en kontrollansvarig för 6500 men då ingick endast telefonmöten vid samrådet.

Tyvärr vill byggnadsnämnden inte klassificera det som ombyggnation, vi har redan frågat och först godtog dem det på telefon men när alla ritningarna var inlämnade ville de ha en KA.
 
Det är som svårt (eller lätt) att bedöma andras arbete när man inte vet förutsättningarna. Det handlar om två takkupor (pulpettak, sadeltak, plåtbetäckningar, ståndrännor, beslag, avvattning, isolering, diffspärrar m m.och eftersom BN inte anser att det är ett enkelt bygge så är det nog inte heller så. Jag kan därför inte bedöma om priset är rimligt även om det kan tyckas högt när man inget vet. En KA har idag enl nya PBL ett mycket ansvarsfullt och omfattande kvalificerat arbete. Se kraven i PBL. Dessutom krävs kontrollbesök. Men den som tycks veta allt allt om detta är KoW (läs på!). Han har även kontakt med någon som bygger stommarna (kanske utan konstruktionsritningar) på 10 timmar. Denna person skall TS boka och jag vill gärna anställa till denne mitt bygge.
 
Det gäller ett pulpettak och eftersom min man är byggnadssmed och har arbetat inom byggbranschen i nära 20 år så gör han stommarna själv. Konstruktionsritningarna gjorde vi själva och lämnade in i samband med ansökan om bygglov. Jag förstod inte riktigt den sista meningen #seniorkonsult.

Vi har fått in offerter från 12 olika firmor sedan midnatt och kostnadsförslagen ligger mellan 7000-16000. Det är alltså efter att de fått samtliga ritningar och ställt kompletterande frågor. Det lönar sig verkligen att jämföra firmor, vi kommer definitivt inte anställa ovanstående för 26000.
 
Hej MrsLo

Håller på med ett liknande projekt som ditt och undrar hur det gick med letandet efter KA, hittade ni någon som var bra? Har kollat runt lite men har fått väldigt varierande svar och en del som känns ganska oseriösa så skulle vara kul om du hade nått tips.
 
Bra att ni fått in alternativa offerter. 26 000 är oseriöst. Dock tycker jag att 7000 låter i underkant jag skulle sattsa på någon som räknar på ca 12 - 16 timar. Typ 4 tim förslag kplan, 4tim tsamråd + gå igenom kplan med byggaren, 4 tim platsbesök, 4 tim slutdokumentation.
 
Mikael_L
Och jag skulle välja den absolut billigaste, alla dagar i veckan.

H*n ska ju bara producera ett jä*** papper som ska in till byggnadsnämnden, det blir inget bättre papper gjort med en dubbelt så dyr KA.
 
  • Gilla
nzsc och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Och jag skulle välja den absolut billigaste, alla dagar i veckan.

H*n ska ju bara producera ett jä*** papper som ska in till byggnadsnämnden, det blir inget bättre papper gjort med en dubbelt så dyr KA.
Jo, det hade ju varit kul om det hade funnits nån korrelation mellan byggkvalitet och KAs arbetsinsats...
Utan att ens försöka vara ironisk.
 
  • Gilla
avendere och 1 till
  • Laddar…
Hej, kul när trådar väcks upp efter att legat i ide ett tag :)

Seniorkonsult skrev i våras att
Men den som tycks veta allt allt om detta är KoW (läs på!).
Och det är ju en kul kommentar!

Nu tittade jag just i backspegeln vad jag har betalat min kvalitetsansvarige för husbygget 2010.
OBS, det var innan lagen ändrades så att kvalitetsansvariga i stället blev kontrollansvariga.
Vad det nu gör för skillnad.

Summa 10719 kr. Det gäller vad han fakturerade för hela jobbet vid mitt husbygge 2010.
Upprättande av kontrollplan, samrådsmöte, besök på byggplatsen (vet ej hur många, minst fyra iaf), uppföljning av egenkontroller och vad allt de gör, och slutbesiktning.


Men det är förstås skillnad på Halland och Stockholm :x
 
Är seniorkonsult 26000 kr:s KA:n? Hen verkar känna till byggprojektet innan TS beskriver det. Intressant sammanträffande om så är fallet.
 
Mikael_L skrev:
Och jag skulle välja den absolut billigaste, alla dagar i veckan.

H*n ska ju bara producera ett jä*** papper som ska in till byggnadsnämnden, det blir inget bättre papper gjort med en dubbelt så dyr KA.
Förutsatt att han bara gör sitt jobb är jag enig med dig, men i många fall gör KA betydligt mer och är ett rejält stöd för byggherren.
 
Mikael_L
haavard skrev:
Förutsatt att han bara gör sitt jobb är jag enig med dig, men i många fall gör KA betydligt mer och är ett rejält stöd för byggherren.
Ja särskilt kan h*n vara ett bra stöd när man har anlitat byggare.
Men i detta fall skulle det tydligen byggas i egen regi och karln har jobbat med bygg i 20 år, så jag skulle inte tro att dom behöver en KA som kontrollerar jobbet. :)
 
  • Gilla
Korektus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.