Mikael_L
Jag tycker egentligen att den övervåningen är som gjord för:
2 sovrum
1 badrum
1 öppet allrum

Ska du inte göra det enkelt för dig istället. ;)
 
Glömde att nämna att nämna att i hela den befintliga hallen är det fullhöjd (225). Taket går ut där och det sitter 3 fönster. Svårt att förklara, visar en bild istället.

images (1).jpg
 
Mikael, Nej,varför göra det enkelt? ;) Bara gör ett sovrum till och ett badrum vore ju bus-enkelt...
 
Pelpet, vad blir det för höjd i detta hygienutrymme? Takhöjden räcker inte. Måste vara i läge som Mikael_L skissat, dvs mitt på huset.
 
Mikael_L
På bilden ser jag att det iaf är förhöjt väggliv.
Jag gissar att det är ca 50-70cm höjd vid ytterväggarna vid inredd ÖV. Det gör ju stor skillnad, det går i princip att ha fotänden på en säng där då.
 
Såhär var min ursprungliga plan. Det nya lilla sovrummet blir inte stort direkt. Men fullt tillräckligt. Typ 1,5 m x 2.5 m i fullhöjd + 166 x 2,5 i snedtak.

plllan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl inte så dumt, bara du klara möbleringen mee ståhöjder. En dusch skulle ev få plats mot passagen nedanför garderoben.
 
Redigerat:
Det blir nog ingen dusch där uppe.Det går ändå inte att duscha två samtidigt :) Jag tror detta kan fungera, och badrummet hamnar nära det på nedervåningen. Enkelt med rör och så.
 
seniorkonsult skrev:
Pelpet, vad blir det för höjd i detta hygienutrymme? Takhöjden räcker inte. Måste vara i läge som Mikael_L skissat, dvs mitt på huset.
Är det bara 50-70 cm höjd vid väggen så är det nog så, men annars behöver man ju inte full takhöjd i hela badrummet. Ovanför ena änden på badkaret behöver det inte vara högt alls, och ovanför muggstolen räcker det med 140 cm enl kommentarerna ovan. Dessutom kan de facto takhöjden höjas med ett takfönster. I mitt badrum under snetak så blir det ca 40 cm högre takhöjd under takfönstret.

Den där takkupan som sitter över hallen och ger full takhöjd borde gå att förlänga, och isåfall kan man ju lägga ett badrum under snetaket. Alternativt tar man en del av hallen och gör ett badrum och lägger klädkammaren där jag har badrummet i min skiss.
 
Min övervåning är lika stor med undantaget att min trappa kommer upp mitt i, till höger om murstocken i din ritning. Var från början ett stort och ett litet sovrum, hall och ett litet badrum. Har klämt in ett sovrum till men en takkupa var nödvändig för när väggarna kommer upp så inser man hur litet ett redan litet rum blir med snetak. Tror det lilla rummet i din ritning kommer upplevas mer som en garderob än ett sovrum, om det var jag hade jag tagit en extra funderare på pelpets förslag där sovrummen har en lite trevligare storlek.
 
För att kunna utnyttja ytan maximal skulle jag satsa på skjutdörrar till rummen, då sparar du golvytan till viktigare saker än dörrstängning. Samma till klädkammaren.
 
Mikael_L
Om det är bra takhöjd pga kupan där närmast trappen kan kanske denna fungera?
Och med lite tur kan dörren till toan t.o.m sättas på högra väggen också.
En yttepytte-toa behöver inte mycket plats. Leta på forumet, det finns någon tråd om det.
Men 1x1,2 meter tror jag någon har lyckats klämma in porslinstron + litet handfat på.
EmelieSofia-Planlösning-2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan något av det här fungera?
Untitled1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Untitled2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var nåt i stil med det Apollonia ritat upp jag menade. Att ha snedtak i badrummet utnyttjar ytan väldigt bra, särskilt om man sätter in ett takfönster där.
 
Började fundera på om det här vore en bättre lösning ifall att ni tänkt ha ett föräldrarsovrum och två barnrum

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LillaMini och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.