Tänker lägga in en liten tråd om det projekt som nu pågått i några år.
Bakgrunden är att vår tomt lutar åt alla möjliga håll, den ligger högt o bra men inte många ställen som trädgårdsmöblerna kan stå rakt utan o ha en 2"4 under ena benparet.

Efter mycket funderande på var vi ville ha uteplatsen så blev valet följande:
DSC_1878.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir bra skugga från den stora lönnen och härlig kvällssol, dock är det en hel del yta som måste schaktas först.

DSC_5317_ii.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men innan man bygger nytt måste man sköta om det man redan har. Sagt och gjort så påbörjade vi renoveringen av det blivande lusthuset, ett gammalt utedass som nyttjades på sådant sätt för väldigt väldigt många år sedan.

DSC_5828_ii.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gamla takpappen rivs av och de delar av taket som var vattenskadat byttes ut.
Framsidan av huset blev av med sin asfabord och det gamla dörrhålet till vänster om fönstret ersattes med nytillverkad dubbelfasspont enligt den profil som är använd övrigt runt om lusthuset.

DSC_6844_ii.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela fasaden skrapades, plastfärg etc avlägsnades, det tog sin lilla stund trots lån av en speedheater. Vi ersatte det gamla papptaket med ett nytt, betydligt snyggare och mer hållbart, då det även fick en omgång underlagspapp, förhoppningsvis håller det till man blir pensionär.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
DSC_2580_ii.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man skönja den form vi vill att uteplatsen skall ha.
Lusthuset är även målat klart och visst är det en viss skillnad mot bilden innan. Trädgårdsmöblerna visar på den lutning vi har haft att jobba med.
DSC_2786.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I och med att vi vill ha lönnen kvar så blir hela bygget betydligt mer komplicerat, både med hänsyn till placering av plintar och i vilken nivå över marken som uteplatsen skall ha. Här är rören för plintarna nergrävda och grunden till muren håller på att gjutas.
 
DSC_2904.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svängd mur av lecablock uppmurad till en grundnivå. Den kommer bli högre :)
Det syns även tydligt hur mycket marken faktiskt lutar....
DSC_2939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obligatorisk bild på reglarna, dock så kan man skönja att det blir flera nivåer. Uteplatsen kommer att få tre nivåer, två trappor varav en böjd.

DSC_3599.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den svängda trappan får tre steg i ena änden och två steg i den andra. Längst ner i trappan syns mallbitarna som avgjorde hur trappan skulle svängas. Det var minst sagt knepigt att bygga en svängd trappa åt det här hållet (konkav), normalt sett svänger trappan åt det andra hållet (konkav) vilket ger att det är lättare att regla upp den.
DSC_3618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan på den svängda trappan, här går det att skönja hur reglarna är placerade. Det översta trappstegets reglar kan se lite lustigt ut, men de behövs för att stödja golvet på rätt sätt när det läggs på senare, då golvbrädorna skall möta den fris som kommer gå längst ut mot trappan.
 
  • Gilla
-RB- och 13 till
  • Laddar…
Coolt bygge!
 
ska bli spännande att se hur detta blir! har jag förstått det rätt att det blir trappsteg ner mot utsikten? kan ju bli hur mysigt som helst att sitta i den trappan och se solen gå ner =)
 
  • Gilla
Mig2006
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har i dagarna varit så stolt över att kommit en bra bit på bygget av en "komplicerad" altan i vinkel runt knuten på huset. Sen är allt rakt och vinkelrätt.

Men nu känner jag mig givetvis totalt förkrossad. :D

Det ser ut att bli ett otroligt coolt bygge det där. Den här tråden ska jag följa! :)
*tummen upp*
 
M
Jisses vilket bygge! Imponerande och roligt att se! Jag tänkte lägga ut lite bilder på trappen jag bygger men det känns lite fånigt nu :)

Återkom gärna med bilder vartefter det färdigställt, ser ut att bli otroligt snyggt!
 
Känn er absolut inte förkrossade :) Lägg gärna ut bilder etc. på era byggen också. Jag publicerar mest för att andra skall få idéer på hur man kan göra, de sätt vi har gjort på är absolut inte bäst konstruktionsmässigt (hej eastwing :) ) utan skall ses som inspiration :)

Mer bilder kommer under kvällen :)
 
  • Gilla
RolfH
  • Laddar…
Häftigt!

Hur djup tjock platta behöves under muren?
 
j-o75 skrev:
Häftigt!

Hur djup tjock platta behöves under muren?
20cm, sedan ligger de omlott lite, så på vissa ställen är det 40cm när en nivå överlappar den andra.
 
DSC_4284.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt uppe runt trädet så gick det inte att gräva ur mer pga. alla rötterna. Det blev plattor istället för plintar.
Reglarna har även ett överlapp på ca 2m med de reglar som är på plintar, och de är förankrade i varandra, på så sätt blir det en bra hållfasthet. Det är massor med kortlingar, men vi resonerade som så att ju fler desto bättre.
Reglarna blev väldigt bra stadga och det utan att vi har någon trall som håller ihop det.
Det går även att se den böjda formen på uteplatsen.
DSC_4054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En paus och njuta är man förtjänt av när i princip alla reglarna är på plats.
En notering kring tidsaspekten är att själva byggandet av uteplatsen påbörjades förra året, och den pågick under hela sommaren och är ännu inte riktigt klar. Det tog bra mycket tid o få hela det här bygget på plats, speciellt när man hade en grabb på 4år och en nyfödd hemma så man fick jobba själv med det mesta.
 
  • Gilla
Monica Bjarnolf1 och 1 till
  • Laddar…
Räcker det att bara mura upp och lägga på massorna, eller måste man förankra den på något sätt så att det inte tippar?
 
j-o75 skrev:
Räcker det att bara mura upp och lägga på massorna, eller måste man förankra den på något sätt så att det inte tippar?
DSC_2823.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser du armeringsjärn på vänster sida av muren, mot det område där massorna är.
Efter att muren murats upp till ovan marknivå så gjuter man horisontellt mot muren med armeringsjärnen i den gjutningen. Det är även gott om armeringsjärn i muren.
 
Det jag menade var att man gjuter en lodrätt klack för att inte massorna trycka direkt mot muren (var nog lite trött igårkväll)
 
  • Gilla
Joakim Östlund
  • Laddar…
DSC_4704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi såg till att få el draget innan vi la på golvet, vilket elektrikerna var mycket nöjda över.
Totalt blev det 4 olika belysningsgrupper placerade på 5 (dubbeluttag) olika ställen på altanen.
Samt 4st dubbeluttag för övrig el, det borde räcka ett tag :)
DSC_4714.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi började golvläggningen med att bygga den lilla trappan norrut, det var ett lagom stort övningsobjekt och se hur virket beter sig och vad som blir snyggt.

Stolpen som ser ut som ett T i mitten på bild är inget mindre än den ratt som barnen behövde ha för att styra den stora båten som uteplatsen var i deras fantasivärld :)

Vi har en hel bunt bilder som inte är med på olika konstruktioner, säg till om det är någon speciell detalj ni vill se.
 
  • Gilla
Monteras och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.