På övervåningen vill jag ha 3 sovrum och gärna en toa. Halva övervåningen är oinredd så nu finns bara ett sovrum och en liten hall där uppe. Jag tycker det ärextremt svårt att komma på en planlösning som fungerar.

Det befintliga sovrummet är på ca 13 m2. Tror hela huset är 10x8 meter. Förslag?

phpflu5rl.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är takhöjden på övre våningen? Finns det fönster/takfönster? Bara toa eller även dusch? Ska toans vatten-/avlopp kopplas på befintliga rördragningar på våningen under? Alltid lika spännande med planlösningar, hoppas du får bra tips!!
 
En vettig skalenlig och måttsatt ritning hjälper också.

Sketchup ska gå att köra i 2D-läge.
 
Takhöjd, 230 skulle jag tro fram till den streckade linjen. Sen blir det snedtak. Badrummet nere är precis vid muren också så det vore väl väldigt bra om de gick att koppla ihop. Just nu finns det bara ett fönster på varje gavelvägg men det är tänkt att det ska bli två i alla fall. Så placering på dem väljer vi nog efter planlösningen är klar.

Jag ska ta med mig tumstocken upp och mäta och se om jag lyckas med en vettigare ritning.
 
kan du inte ha toan "bakom" muren och ha ingång till den från ena sovrummet, beror förstås på hur stort utrymmet är där och om ni tänkt ha enbart toa och handfat eller om ni tänkt ha dusch eller så?

edit

jag skulle undvika att ha fyra dörrar på liten yta!
 
Redigerat:
Nuså.. Jag gjorde så gått jag kunde. Hoppas man fattar. Takhöjd där det finns tak är 225. Där de där 166 börjar är då takhöjden inte är fullhöjd längre. Badrummet ska helst ha ingång från hallen.
. Planlösningmmått.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
där du har klädkammaren var där jag menade att du kunde ha toaletten.. :confused: verkligen inte lätt att hitta på nåt här, men här på forumet finns en del proffs =)
 
Funderar på badrum höger muren, ett litet ett med toa och handfat bara. Och bredvid där ett större sovrum samt ett litet nere till höger. Då blir hallen nästan fyrkantig.
 
Kan detta funka?
Dela av befintligt sovrum med en vägg så det blir ca 3 meter istället för drygt 4, och gör badrum av det och klädkammaren, plus delar av utrymmet under snedtak. 140 cm hög vägg räcker för att ställa en toalett där om taklutningen är normala 45 grader, jag var inne och mätte på vår toa.

Gör sedan en dörr i nuvarande KLK mot det som idag är oinrett så slipper man gå genom ena rummet till andra rummet.

Befintligt rum kan man antingen flytta ut väggen i så att det också får snedtak, eller göra en ny garderob där eftersom det blir av med både golvyta och KLK.
 
En sektion med mått och takhöjder hade inte varit fel. Utan till stor hjälp.
 
Dög inte den jag la upp förut?
 
Mikael_L
Är det mansardtak eller förhöjt väggliv så ytan är (begränsat) användbar ända ut till yttervägg?
 
Kanske inte snyggaste skissen i stan men vad tror du om den här iden?

Master bedroom får ta upp majoriteten av en hussida. En anslutning till spismuren ges så att man kan sätta in en kamin eller liknande. Master ska ha det gött i sovrummet.

En takkupa byggs och sovrum två hamnar där. Full takhöjd i hela rummet.

Sovrum tre läggs längs sidväggen och hamnar delvis under snetak.

Badrummet får takfönster så att det blir både ljust och insynsfritt. Ett takfönster höjer takhöjden också.

Vid trappan byggs en gemensam klädkammare med skjutdörrar under snetak.

I trappan tas några fönster upp så att man kan titta ut när man rör sig i trappan, det är trevligt.

Legend
Ljusblå = fönster
Grå = trappa
Orange = kamin
Röd = dörrar

öv.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pelpet- Absolut ett förslag värt att tänka på!

Mikael-L - Vanligt snedtak och de mått jag angett är de som kommer bli när innerväggarna är uppe.
 
Mikael_L
Det här kanske inte fungerar, det beror stort på om det är användbart utrymme (t.ex. för säng) ända ut till yttervägg.
EmelieSofia-Planlösning-1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har det förövrigt nämnts var det finns några fönster?
edit:
Jo, fönster var tydligen redan avhandlat, jag missade det ... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.