Mikael_L
hangun skrev:
Och du är säker på att 170 räcker. Varför inte 195?
Nästan alla takstolar står mitt för en lodrät väggregel.
Men jag har två som missar, en av dom där min grymma 37kN upplagslast ligger. Där är takstolen ca 10cm bredvid väggregeln. Och med en 45x170 bärlina under hammarbandet, som det är runt hela kåken.
Nej, jag räknade inte på det, jag har känslan att det fungerar :surprised:. Men skulle det varit 30cm ifrån, mitt mellan två väggreglar, eller ännu värre på en avväxling över fönster eller dörr hade jag nog känt mig tvungen att räkna eller anlita någon att räkna på det.
 
Bra sammanfattat. Håller med. Självklart funkar inte 145 i alla lägen. Inte 170 heller. Men principen att jacka i en regel ger frihet i placering av stolarna. Istället för att placera på stolpen. Det var liksom det jag ville förmedla. Herregud..
 
Mikael_L
hangun skrev:
Bra sammanfattat. Håller med. Självklart funkar inte 145 i alla lägen. Inte 170 heller. Men principen att jacka i en regel ger frihet i placering av stolarna. Istället för att placera på stolpen. Det var liksom det jag ville förmedla. Herregud..
Jodå, det hängde jag med på. Och jag håller också med i tänket.

Men då folk med otroligt varierande kunskapsnivå hämtar sina idéer här så ville jag bara poängtera att dimensionen 145x45 inte är någon universell dimension som fixar allt. Har man stora laster eller stora spännvidder går det inte att förenkla så.

Du får inte ta det som kritik mot dig, utan det var bara lite extrainformaton till andra läsare. :)
Du visste det ju själv, glömde bara att nämna det. ;)
 
Helt ok. Håller med er. Hoppas allt löser sig i frågan och frågeställare blivit lite klokare. Det är sydtet med forumet
 
hangun skrev:
Det var liksom det jag ville förmedla.
Nja, du skrev ett lite för tvärsäkert uttalande om att taksolar kan placeras varsomhelst bara man har en 45x145 regel injackad på högkant, och eftersom detta är felaktigt så ville vi påpeka detta så ingen läsare skulle ta till sig felaktig information och riskera att råka illa ut.

hangun skrev:
Herregud..
Testa att skicka PM till Mikael_L om du vill kommunicera direkt med honom ;)
 
Redigerat:
Det lugnt gabbe. Du får sista ordet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.