"Huvudområde" är området vid laddstationen. Det har inget med storleken på området att göra.
Du anger i robotens inställningar hur stort sekundärområdet är i förhållande till totala gräsytan. Går t.o.m. att sätta sekundärområdet till 100% så att den alltid klipper där. Sen anger du hur många meter roboten måste följa slingan för att nå sekundärområdet och om den ska följa slingan med- eller moturs. Så din plan ska inte vara några problem tycker jag.
 
Ok, tack för snabbt svar.
Jo, det står i installations anvisn, att området där laddstationen finns kallas för Huvudområde, men man rekommenderar oxå att detta område är det med mest utrymme, samt att det är lättillgängligt , därav min fråga, då det inte blir så i mitt fall.
Det låter ju bra att man kan styra antal meter och riktningen för att följa slingan.
Jag ska börja med att " lägga en kabel " idag :surprised:, så återkommer jag säkert med fler frågor.
Tack
 
boltis skrev:
Se min snygga skiss här. Lite snabbt gjord i mobilen. Något sådant hade jag gjort.
Denna lösningen gör att du kan välja fritt vilket håll han ska gå ut för att klippa. Dessutom kan han börja klippa direkt utanför huset samtidigt som han hinner rätta upp sig innan huset när han ska gå in för laddning.
Tänkte bara visa hur det blev till slut. Gick på ditt förslag boltis. Råkade bli rätt passande att dra kabeln i skarvarna mellan stenplattorna också.
Raksträckan innan laddstationen är nog inte mer än 50cm. Men det har funkat bra alla gånger jag låtit roboten prova att leta sig hem.
Tummade en del på övriga mått också när jag la ner slingan. Där Stiga föreslog 35 cm (mot höga kanter) satte jag 25 cm. Och där Stiga föreslog 30 cm (rabattkanter) satte jag 20 cm. Testade både att låta roboten gå rakt mot kanten för att se att den han stanna i tid och låta den följa slingan, och det funkade bra.
IMG_0015_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där blir hur bra som helst. Hade kunnat köra en liten justering för att minimera risken att roboten kör på huset av misstag när han klipper dock. Se bifogad bild. Men avstånden i sig är inte helt galet. Oftast behöver maskinen mest plats när den kommer lite grann från sidan.

Edit : gällande de 50cm innan laddningsstationen så tror jag det räcker länge. Bara den hinner räta upp sig.

Edit 2: haha. Satt och funderade lite och det kan bli klabb att göra den ändringen som jag ritade så pass långt ifrån huset. Risken är att han inte backar ut tillräckligt långt innan han försöker klippa.. Det bästa hade nog varit att göra själva böjen närmre huset under stenen..
 
  • uploadfromtaptalk1366745295326.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det verkar som att den då är ganska " förlåtande" med avstånden när man lägger slingan.
Jag la slingan ca 40 cm ifrån stensättningen för säkerhets skull, då det är naturstenar som ojämnt sticker upp ca 5 cm ovan gräsnivå. Om jag nu vill minska avståndet, så kommer jag nog få överflödig tråd i det området. Går det då att vika tråden och lägga den dubbelt, väldigt tätt, på en liten sträcka, för att trolla bort överflödet ?
Har även några stora stenbumlingar ca 2 X 1,5 meter på gräsmattan, vilka jag inte inhängnat, för det ska den väl inte ta skada av att köra emot ?
 
Ja lite extra tråd kan du lägga rakt ut från gränsen (90 grader) och sedan tillbaka, som om du skulle ut till en ö, fast utan själva ön. Det går bra att köra mot stenbumligarna (såvida den inte kan köra upp på dom) fast det kommer förstås att repa kåpan.

Har du tänkt igenom och lagt ut genvägar?
Kommer du använda kurvbana? i så fall behöver du också tänka på det när du lägger ut tråden.
 
Jaha, så man lägger ut " överflödet" i 90 grader, jag tänkte annars lägga det parallellt med slingan, men det funkar kanske inte.
Som jag förstår det kan man lägga ut " trekanter " som genvägar, för att få klipparen att "studsa" över till en sträcka av slingan som är närmare stationen i ingående riktning, och ett par sådana trekanter har jag lagt ut där jag anser det lämpligt.
 
Antingen det eller så är där så lite kräm kvar i batteriet så att den stänger av kniven för att vara säker på att orka hem.
 
Skulle stolt visa upp klipparen för bekanta igår men det gick inte alls som planerat. Den backade ut ur boet, vände sig 90 grader åt höger så att den stod centrerad över kanten där stenplattorna möter gräsmattan (se bilden i post #153). Började klippa längs med stenplattorna. Efter några meter svänger slingan 90 grader höger och jag förväntade mig som vanligt att roboten skulle upptäcka det. Men icke. Den fortsatte glatt rakt ut i singelgruset. Efter att ha jagat efter den lyfte jag in den mitt på gräsmattan. Men då klagade den på att den var utanför slingan!

Det verkar alltså som att den vid starten fattat fel om vad som var in- och utsida av slingan. Trodde inte det skulle gå utan trodde den var hårdkodad med var som var insidan mha magnetfältets riktning. Men nu har jag känslan av att den bestämmer sig vad som är in och ut vid varje uppstart istället. Någon som vet om det är så det fungerar? Att det går att lura roboten genom att låta den starta utanför slingan så den teoretiskt skulle klippa hela planeten, utom den egna inringade gräsmattan?

Det här fick mig också att fundera över hur roboten har koll på att slingan är hel. Den stannar ju om man bryter slingan. Det måste ju betyda att den alltid har kontakt med slingan. Även när den är mitt på gräsmattan. Hur går det där till? Känner den alltid av slingans magnetfält och finns det i sådana fall ett maxavstånd från slingan som roboten klarar?
 
Det är ingen som skojar med dig och har skiftat sladdarna i laddstationen? ;)
 
Hehe, tänkte den tanken också. Men det var ingen som hade pillat där. Och efter att ha startat om gräsklipparen så funkade den som den ska. Så det var nåt tillfälligt fnatt. Men inget man vill ska hända när man inte är hemma.
 
Ja det var lite märkligt..
Men om du lagt slingan som på bilden ovan så när klipparen backat ut och vridit sig 90 grader för att göra sin synkning så ser det ut som om klipparens sensor kommer vara väldigt nära kabeln, och med lite otur kanske den är på fel sida om gränsen.
KANSKE är det då den bestämmer vad som är utsidan och insidan av slingan?
Såg också att någon av de nyare programversionerna ändrar lite på beteendet vid utbackningen ur stationen. Först skulle den backa ut, vrida 90 grader, köra framåt ca 20cm och sedan göra en synkning. Detta för att den skulle komma längre ifrån kabeln när den synkar.
 
Har problem med min autoclip 520, när batteriet börjar ta slut och den skall åka tillbaka till laddstationen så kan det bli så att den stöter på en ö och bara åker runt runt utan att komma bort?!!
Har flera stora öar så är väldigt stor sannolikhet att den stöter på en sån när den skall söka sig tillbaka.

Vet nån hur man löser det problemet?
 
tommy185 skrev:
Har problem med min autoclip 520, när batteriet börjar ta slut och den skall åka tillbaka till laddstationen så kan det bli så att den stöter på en ö och bara åker runt runt utan att komma bort?!!
Har flera stora öar så är väldigt stor sannolikhet att den stöter på en sån när den skall söka sig tillbaka.

Vet nån hur man löser det problemet?
Händer samma fenomen när batteriet är fulladdat ? Rätt avstånd mellan trådarna också mot ön ? Kan inte avstånden just för Stiga dock. Haft klipapren länge så något har ändrats i just den punkten där klipparen får problem ?
 
tommy185 skrev:
Har problem med min autoclip 520, när batteriet börjar ta slut och den skall åka tillbaka till laddstationen så kan det bli så att den stöter på en ö och bara åker runt runt utan att komma bort?!!
Har flera stora öar så är väldigt stor sannolikhet att den stöter på en sån när den skall söka sig tillbaka.

Vet nån hur man löser det problemet?
Små öar ska klipparen själv detektera och hoppa av. Större öar lägger du lämpligen minst en "genväg" ifrån, dvs en trekant som anger lämpligt ställe för klipparen att hoppa av. Borde stå i bruksanvisningen exakt hur den trekanten ska se ut. .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.