Går det att fästa bladskruv i gipset där jag inte har reglar bakom? Vilka plugg isf?
Vilket cc mellan skruvarna horisontellt och vertikalt?
Tål presskopplingar brinevätska (vatten/etanol)?
 
Krilleman
Nej, bladskruv blir inte direkt hållfast bara i gips. Välj i så fall en metallexpander med M8 gänga. Tänk på att det finns olika för enkel eller dubbel-gips. Kallas gipsexpander tex här

I den sätter den du en vanlig M8 pendel i önskad längd. På det M6 skruv och mutter med svep.

För ännu hållfastare installation, vilket passar mycket bättre än svep i liggandes installationer är någon typ av gummibeklädda svep med M8 gänga. Tex denna. Men då behöver du en snutt gängstång mellan metallexpandern och svepet. Och är det regel bakom använder du dig av skruvstift med M8 gänga.

Klam-tätheten beror ju lite på vilken dimension på rör du ska ha, men på ståendes ledning brukar 3 st bli bra. Alltså ca 90cm mellan i ett vanligt rum, och tätare på liggandes ledning, 60-70cm, och då som jag skrev helst med gummisvepen. Dom vanliga svepen har en tendens att "hänga ner sig" på liggandes ledning och bör undvikas.

Jag antar att du ska isolera ledningen? Solvärme?

Vatten/etanol tåligheten i olika presskopplingar varierar. Ibland får du byta ut O-ringarna till bättre mer anpassade varianter. Var har du tänkt handla dessa? Och vet du vilken tillverkare det är?
 
Bra och uttömmande svar!
Det ska bli dels matning till två utvändiga vattenutkastare i garaget. Jag använder där 15mm rör och har för den horisontella ledningen längs väggen stående reglar med cc 45cm som jag kan fästa svepen i. Troligtvis de gummiklädda om du anser de vara bättre. De två lodräta ledningarna klamrar jag som du föreslog; gipsexpander och pendel.
Dels ska jag flytta upp värmepumpens nivåkärl ca 1,5m (felmonterat av installatören). Men det handlar ju bara om en enda skarvkoppling så där kan jag använda klämkoppling så behöver jag inte bry mig huruvida o-ringen tål alkohol eller inte. Samma här med expander och pendel. Där blir det också en snutt isolering för att slippa kondensproblem. Om det behövs rörskålar eller liknande på resten av installationen får jag se till sommaren.

En annan fråga som du kanske också har svar på: Garaget har dubbelgips i väggen mot resten av huset, förändrar jag de brandtekniska egenskaperna genom att borra hål och stoppa i ett gäng molly?
 
Skall du dra en 15mm ledning längs vägg till utkastare så funkar ju denna fint som jag länkar.

>>http://www.vvsobadrum.se/rorklammer-enkel--1215-mm-p-2421-c-561.aspx

Hålet i väggen som du gör kommer du mätta med en molly samt gängstång, tror inte att brandskyddet blir försvagat, men det är min gissning. Finns kanske någon brandingenjör som har mera input.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.