Hej!


Funderar på att sätta in en murspis i köket. Någon som har hört något om företaget Ekonomka? De tillverkar murspisar enligt rysk design och idé.

www.ekonomka.se

Jag funderar på att få en murspis installerad i huset, vi har vattenburen värme idag, som är kopplad till en elomax 250 som i sin tur är kopplad till en luft/vatten värmepump. Tanken är att den vedspis/murspis som jag sätter in i köket även ska vara vattenmantlad. Då behövs det ju självklart en acctank i källaren men den kopplas då i sin tur till elomax250 och vi får då varmvatten samtidigt som vi eldar.

*Jag är ute efter att vedspisen dels ska gå att elda så att man får en mysfaktor.
*Jag vill också ha möjlighet till att laga mat om det blir strömavbrott. Ekonomka kan man få med både spishäll, stenugn och stekugn (vad nu skillnaden är mellan stekugn och stenugn)
*Jag vill också att det ska vara vattnemantlat.

Om det inte blir ekonomka så har jag haft funderingar kring Lohberger. även dessa går att få vattenmantlade... Finns även som pellets men tycker inte att det verkar vara någon vettig lösning eftersom att det ej går att bulka... (endast säckmatning alltså) Ekonomka fungerar ej med pellets...


Så vad tror ni om ekonomkas murspisar eller om Lohberger... Vad skulle ni välja och varför?


Tacksam för svar

Alfons
 
Med Ariterm Bionet kan du värma med pellets och mata från bulkförråd. Kan placeras i köket. Körs mot acktank och därför liten.

I Ryssland pågår en stor satsning att dra fram naturgas till alla orter och sådana här konstruktioner som ekonomika blir svåra att sälja och fabrikerna går på tomgång. Därför kanske satsningen på Europa för att slippa arbetslöshet.

Lita inte mer på de ryska "affärsmännen", ofta bosatta i staten Israel, än du skulle lita på de irländska asfaltläggarna som dyker upp på sommaren.

95% verkningsgrad. Värm hela villan ett dygn med 6-7 vedträn. Ja du ser vartåt det lutar....
Dessutom är pyreldning miljöskadligt och hälsovådligt både för den som vistas i fastigheten och de som bor i närheten. Skärpta bestämmelser behövs där men regeringen saknar kompetens på området. Österrike är ett föredöme i den frågan. Där mäter man upp utsläppen och godkänner om det är bra. Varför inte? Bilbesiktingen har gjort detta i 30 år.

Menar du den vanliga Lohberger kökspannan så är det faktiskt den enda kökspanna som ger någorlunda effektiv förbränning och acceptabla utsläpp. Men priset är högt.

En undran som gäller luft-vattenpumpen. Får du inte bättre värden om du kör pumpen direkt mot radiatorsystemet och inte via kondensering mot tank?
 
Redigerat:
Tack för svar...

Du har säkert helt rätt i att man ska ta det försiktigt vad gäller affärer med ryska affärsmän... Hehehe! Företaget Ekonomka är sverigebaserat och finns på Gotland. Osäker på var råvarorna som spisen består av kommer ifrån men i övrigt är det svensk arbetskraft som utför arbetet (som jag har förstått det).

Vad gäller utsläppsvärden så har ÅF gjort tester: http://www.ekonomka.se/test_dokument.pdf. Som jag förstår det är detta bra värden...?..?. Men är det bra värden om man jämför med t.ex. Lohberger?


Luft-vattenpumpen värmer även vårt tappvatten och inte endast radiatorerna och det är nog därför som det är kopplat till Elomax250. En elomax ska ju gärna kompleteras med ytterligare en energikälla (utöver värmepatronen och luft/vatten pumpen) tex solpaneler... Men det är nog sällan som det är ett stort problem att få varmvatten till radiatorer och tappvatten när det är soligt... Solen värmer ju huset ändå på sommaren och då får ju luft/vattenpumpen enbart värma tappvattnet i och med att radiatorerna är avstängda... Problemen är ju på vintern...

Det är därför som jag funderar på att skaffa en acctank i källaren med vedeldning/pelletseldning i köket.

Men som sagt så är det ju inte bara värmen utan även mysfaktorn och möjlighet till matlagning vid ev stgrömavbrott som vi är ute efter... (självklart skulle det vara billigare och enklare att grilla vid ett långvarigt strömavbrott...) Om vi bara ska köra en pelletspanna så stoppar vi nog in den i källaren och inte i köket...


Kom gärna med fler kloka idéer och tankar...


Alfons
 
Redigerat:
Tackar för svar...

Ja den var fin och är helt klart ett alternativ... Speciellt när jag har kollat igenom pdf filen över deras olika produkter. http://www.klover.it/download/CATALOGO%20GENERALE%20KLOVER%20ING-FRA-TED-SPA.pdf (typ 3mb)

Det finns faktiskt tom en ved och pelletseldad kökspanna...

Vet dock ej pris eller effektivitet på pannan. Den verkar vara ganska lik en klassisk kökspanna från Lohberger.

Tack för tipset!
 
lohbergerpelletsvarioline.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lohberger varioline ved/pellets
 
Jag har en Wamsler kökspanna med ugn och häll. 500 liter acktank med batteribackup på cirkulationspumpen.
Den har funkat bra i några år som primär värmekälla. Den är effektiv och uppfyller alla krav på utsläpp mm.
 
Jag råkade läsa johanpelles inlägg i denna fråga och måste bara få skriva några ord.

Ekonomka är inte "ryska affärsmän" utan 2 flitiga svenskar bosatta på Gotland, som till och med fått Gotlands innovationspris 2010 för sina fina murspisar! Designen är testad och verkningsgraden är hög! Alla som har eldat i en massiv murspis (typ kakelugn) vet att det inte lönar sig att pyrelda, hela vittsen med en massiv murspis är att den fångar upp och behåller värmen från den heta elden, man eldar således med fullt pådrag av luft!

Jag har träffat Peter och Tanja och fått se och testa deras murspisar. Det är inget snack om saken att den massiva murspisen är och förblir ett mycket enkelt lågteknologiskt sätt att tillvarata maximalt av vedens energi!

Tack för ordet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ariterm känns väl inte som någon lösning som man vill ha i sitt kök?

Men jag är lite skeptisk till att det verkligen blir varmt med de här ryska pannorna. Det bygger väl väldigt mycket på att man har en öppen planlösning. Sedan tycker jag att priset är rätt avskräckande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.