Hej!

Jag är snart redo att införskaffa mig en robotgräsklippare till mina ca 250-300kvm gräsmatta. Har spanat på lite olika fabrikat. Men inte ännu kommit fram till vad jag ska köpa. Efter att ha varit utomlands en vecka så ser jag att min närmaste granne under veckan har fått en HQ 320 (?) som betar i trädgården. Då vi har knappa 1m mellan gräsmattorna, med en häck emellan, så får man ju nu utgå ifrån dessa förutsättningar när jag ska införskaffa min maskin.

Så vad har jag för alternativ som fungerar ihop med en HQ hos grannen? Tänker då såklart på störningar slingor emellan.
 
Husqvarna tillhör de "snälla" med en väldigt diskret slingsignal. Husqvarna stör i nuläget enbart Worx Landroid (Landroids signal är så kass att de är det enda märke som stör ut sig själva). Hq 220/230 kan inte gå bredvid varandra om de har samma pinkod, men det problemet har inte 305/308/320/330.

För att Husqvarna ska fungera ihop med Zuchettis maskiner (Ambrogio, Stiga) så måste Zuchettianvändaren installera ett motstånd som lugnar ner signalen. Zuchetti håller med om att det är deras problem, så där får du hjälp av ÅF.

Honda funkar med de flesta, men två Honda bredvid varandra kräver att man väljer olika anslutningar för begränsningskabeln på stationen (finns 5 att välja på).

Värst av de etablerade är Bosch som stör ut alla då deras signal är väldigt stark. Bosch ser det inte som något problem, men de lär väl få ändra på sig. Det finns direktiv som styr vilka signaler man får skicka ut i omgivningarna. Arroganta tyskar :)
 
  • Gilla
Otjena och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
Nonkan skrev:
Husqvarna tillhör de "snälla" med en väldigt diskret slingsignal. Husqvarna stör i nuläget enbart Worx Landroid (Landroids signal är så kass att de är det enda märke som stör ut sig själva). Hq 220/230 kan inte gå bredvid varandra om de har samma pinkod, men det problemet har inte 305/308/320/330.

För att Husqvarna ska fungera ihop med Zuchettis maskiner (Ambrogio, Stiga) så måste Zuchettianvändaren installera ett motstånd som lugnar ner signalen. Zuchetti håller med om att det är deras problem, så där får du hjälp av ÅF.

Honda funkar med de flesta, men två Honda bredvid varandra kräver att man väljer olika anslutningar för begränsningskabeln på stationen (finns 5 att välja på).

Värst av de etablerade är Bosch som stör ut alla då deras signal är väldigt stark. Bosch ser det inte som något problem, men de lär väl få ändra på sig. Det finns direktiv som styr vilka signaler man får skicka ut i omgivningarna. Arroganta tyskar :)
Att Landroids signal är kass kanske är att ta i men den störs av de flesta andra klippare.
Stämmer om Bosch, har fått samma info.
 
Okej, kass är kanske lite hårt, men det är inte så imponerande att en Landroid stör ut en annan Landroid tycker jag..
 
  • Gilla
lindahl
  • Laddar…
peternicklas
Nonkan skrev:
Okej, kass är kanske lite hårt, men det är inte så imponerande att en Landroid stör ut en annan Landroid tycker jag..
Håller med, konstigt att de har accepterat detta. De hade nog inget val med tanke på patent som finns gällande detta.
 
Tack för den utförliga informationen.

Så då är Worx Landroid uteslutet i nuläget, synd för den nya M modellen hade nog varit ett hyggligt val till min lilla gräsmatta. Sen får jag mao bestämma om jag vill behålla grannsämjan eller störa ut :)
Boschen har för tillfället diskvalificerat sig i.o.m. dess ljudnivå & starka signal. Zuchetti & kloner har jag dålig koll på om de är något å ha, får kolla lite mer där. Honda & HQ är m.a.o. de som jag då får ta & utvärdera mot varandra.
 
God sed är att man inte får störa ut en befintlig installation. Har grannen alltså redan en robotklippare bör man välja nåt som fungerar ihop med den, för grannsämjans skull om inte annat.
Det gäller att vara först!
 
peternicklas
legion skrev:
God sed är att man inte får störa ut en befintlig installation. Har grannen alltså redan en robotklippare bör man välja nåt som fungerar ihop med den, för grannsämjans skull om inte annat.
Det gäller att vara först!
Jo det låter ju bra och sunt. MEN hur blir det i verkligheten. Om nu en har t.ex. en Landroid sedan ett tag tillbaka och grannen köper en HQ. Tror vi verkligen att en installatör bryr sig om vad grannen har? Han vill ju sälja.
 
Nä, det fungerar nog tyvärr inte så bra i alla fall.
Men det är i vilket fall upp till var och en om man vill ha grannsämja eller inte.
Installatören kan inte göra annat än att informera, ansvaret ligger på köparen.
 
Jag avser inte "bråka" med någon.

Visst, det kanske gäller att vara "först". Men hade jag redan haft t.ex. en Worx maskin så hade jag ju ändå blivit drabbad. Hade det nu skett när jag inte var hemma, så vet man ju inte vad som hänt, för som peterniklas skriver så tror jag ju inte att installatören till de på andra sidan häcken hade brytt sig så mycket.

Det tråkiga för mig är ju att jag nu förmodligen behöver pynta ut med mer pengar. Men det kanske det är värt på lång sikt vad gäller kvalitet & hållbarhet?
 
Nja, god sed vet jag inte. För några år sedan satte sig de då ganska ensamma tillverkarna för robotar på europeiska marknaden ner och bestämde sig för att det inte gagnar någon om maskinerna stör ut varandra. Därför fungerar Husqvarna, Zuchetti (med monterat motstånd, en del av överenskommelsen), och Friendly Robotics maskiner relativt bra intill varandra. Lite nybyggaranda helt enkelt.

Nu börjar de stora elektronikföretagen/maskinföretagen intressera sig för en växande marknad och en del av dem kör sitt eget race. Honda är hyggliga och anpassar sig, medan Bosch inte gör det (hittills, de tjänar nog mer på att ge med sig och det språket förstår de flesta större företag).

Worx har väl inte diskuterat med någon och bara släppt ut en maskin, men den stör ju ingen så det är ju lugnt :) Vet inte hur det är med Biltema t.ex, men de lär väl bara köpt några containrar från någon tillverkare, så jag tror de får lite problem.

Det långsiktigt bästa vore ju någon slags standard, det går ju att prata i en Telia-mobil trots att snubben bredvid pratar i en Telenormobil samtidigt som exempel.

Fram tills dess att det finns en standard hade jag nog valt att köra på säkra kort, men har man en pågående grannfejd är det ju ett ypperligt tillfälle att jäklas :p
 
Redigerat:
Vilka lyckade metoder finns det för att skärma av signalen från varandra? Jag har läst om plåtar som sätts upp i tomtgränsen men finns det inga enklare och billigare metoder som metallnät/-stängsel som kan fungera? Det hade varit intressant att försöka reda ut om det finns någon metod som är såpass enkel och billig att man kan acceptera den för att kunna köpa valfri robotklippare.
 
Noppe skrev:
Vilka lyckade metoder finns det för att skärma av signalen från varandra? Jag har läst om plåtar som sätts upp i tomtgränsen men finns det inga enklare och billigare metoder som metallnät/-stängsel som kan fungera? Det hade varit intressant att försöka reda ut om det finns någon metod som är såpass enkel och billig att man kan acceptera den för att kunna köpa valfri robotklippare.
Du kan ju läsa detta från en närliggande tråd, här har fri_tid provat några alternativ med blandat resultat; http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/208892-worx-landroid-2-0-a-7.html#post1732624
 
frav skrev:
Tack för den utförliga informationen.

Så då är Worx Landroid uteslutet i nuläget, synd för den nya M modellen hade nog varit ett hyggligt val till min lilla gräsmatta. Sen får jag mao bestämma om jag vill behålla grannsämjan eller störa ut :)
Boschen har för tillfället diskvalificerat sig i.o.m. dess ljudnivå & starka signal. Zuchetti & kloner har jag dålig koll på om de är något å ha, får kolla lite mer där. Honda & HQ är m.a.o. de som jag då får ta & utvärdera mot varandra.
Jag hade nog tittat på Gardena 40il t.ex. eller Stiga 125 eller 145 som goda alternativ. Har du bara runt 300 kvm klarar ju de klipparna det galant. Gardenan får du ju för under 10000 kr i alla fall.
 
Jo jag har haft HQ 305/308 eller Gardena R40li/R70li i tankarna. Men är "orolig" för dess fasta bakhjul & hur mycket slitage det gör på gräsmattan vid vändningarna. Iom att min gräsmatta är som ett U runt huset & inte så bred finns risken att det kommer vändas väldigt mycket.

Kanske Stigas 125/325 är vettig med sin speciella design utan fram & bak? Men frågan är hur bra den klarar smala passager då den saknar guide slinga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.