Sänglösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej
Jag har en tanke för att lösa ett problem med att ligga och läsa i sängen innan man somnar. Detta är idag extremt obekvämt, då sängarna står mot en snedvägg.

Tanken är att fästa en liten skiva på snedtaket med gångjärn i botten och en hasp i toppen. Man kan sedan fälla ner skivan, enligt bilden, och få en bra läsställning, men kortare säng. Man får då, om man är lång som jag, läsa med knäna uppdragna. Det kan nog dock inte bli mer obekvämt än idag.

Tankar kring detta? Är det en lösning som kan bli både funktionell och snygg, eller bara det ena?
 
Kom gärna med materialtips om ni har några.
Vanliga gångjärn, pianogångjärn.
MDF, plyfa, furuhyllplan.
Säker fästanordning i uppfällt läge.
 
Flera triangelformade kuddar liknande de du hittar på dagis eller en längre triangelformad "korv" i huvudändan?
http://media.sono.se/images/5f6a9e_ABC_192_kopia.jpg

Mät vinkeln säng-tak, vinkeln du vill ha mot ryggen, skär till skummgummi (eller beställ färdigskuret), sy ett överdrag, klart.

Ett litet problem med en skiva på gångjärn i taket är: Hur hindrar man att skivan kommer i kläm mellan sängen och taket när man tynger ner madrassen/lägger sig i sängen och lutar sig mot den och trycker in den längre mot väggen än vad som finns utrymme för när madrassen är obelastad?
 
Du menar att den kilar fast sig och blir svår att fälla upp igen? Du kan ha en poäng. Men kan man undvika det? Kuddlösningen passar mig inte så bra.
 
Kanske...
– Ett rör med tillräcklig diameter i änden av skivan, så att den inte kilas fast lika enkelt utan trycks tillbaka framåt igen?
– Längre stödben på var sida om skivan som räcker ner till golvet bredvid sängen?
– Strandmadrass med uppfällbar huvudända som överkast, på överkastet eller insytt i överkastet?
http://www.macma.se/suppliers/files/22/products/full/57783_17690.jpg
– Stålrör i änden av överkastet, så att det går att använda som en slags hängmatta med din vikt mot madrassen i ena ändan och stålröret upphängt på krokar i väggen i andra?
– Uppfällbart ryggstöd som förvaras under sängen? (Antingen ett färdigt, eller ett som du tillverkar själv i trä.)
http://www.enklareliv.se/hjertebrett.html
 
Sov med huvudet åt andra hållet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
nimhed skrev:
[bild]

Hej
Jag har en tanke för att lösa ett problem med att ligga och läsa i sängen innan man somnar. Detta är idag extremt obekvämt, då sängarna står mot en snedvägg.

Tanken är att fästa en liten skiva på snedtaket med gångjärn i botten och en hasp i toppen. Man kan sedan fälla ner skivan, enligt bilden, och få en bra läsställning, men kortare säng. Man får då, om man är lång som jag, läsa med knäna uppdragna. Det kan nog dock inte bli mer obekvämt än idag.

Tankar kring detta? Är det en lösning som kan bli både funktionell och snygg, eller bara det ena?

Två alternativa lösningar (ber om ursäkt för att jag ser detta som ett i-landsproblem)
a) Dra ut sängen en bit från väggen så får du bättre plats för huvudknoppen.
b) Ligg på sidan och läs. växla gärna om mellan höger och vänster sida.

Men du har i grunden rätt: Läsning är välgörande för själen!
 
Klart det är ett i-landsproblem :)
Att dra ut sängen hjälper inget, då jag fortfarande inte har något skönt att luta mig mot.
Finns där ingen där ute som tror på min idé?
 
Y
Dra ut den en bit. Bygg en låda/hylla i önskvärd form och ställ mellan säng och snedtaket.
Kanske inbyggda spotlight som lyser upp mot snedtaket. Så får du ju bättre läsbelysning om inget annat. Samt plats för böcker, mer kuddar, blommor eller vad som helst.
(var inte riktigt det du frågade om men ändå en idé)

Har sett folk göra så med sina soffor. Hylla i samma höjd som ryggstödet. I ek. Med spotlights. blir himla tjusigt.

Här är bildgalleriet med den jag tänker på, han som gjorde hylla bakom sin soffa:
http://www.minhembio.com/DanneB/134382
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Dra ut den en bit. Bygg en låda/hylla i önskvärd form och ställ mellan säng och snedtaket.
Kanske inbyggda spotlight som lyser upp mot snedtaket. Så får du ju bättre läsbelysning om inget annat. Samt plats för böcker, mer kuddar, blommor eller vad som helst.
(var inte riktigt det du frågade om men ändå en idé)

Har sett folk göra så med sina soffor. Hylla i samma höjd som ryggstödet. I ek. Med spotlights. blir himla tjusigt.
För en gångs skull har du jäkligt rätt, Yrrol (y)
 
Problemet är att det inte riktigt finns plats för att dra ut sängen. Som det ät idag har vi ca 40-50 cm från säng till garderob och det vill vi gärna inte minska.
 
Köp en grundare garderob?
 
Hehe, ok, jag ger mig. Jag lägger mig på sidan och läser.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
nimhed skrev:
Hehe, ok, jag ger mig. Jag lägger mig på sidan och läser.
Vad tänker du läsa i kväll?
Böcker kan ju vara kraftigt vinklade åt olika håll ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.