Hej alla!
ska börja byta ut dålig panel och måla 2 väggar på vårat hus, huset fick ny panel tidigt -80 tal men en har varit dålig underhållen och har mycket torr sprickor, huset är tilläggsisolerat någon gång vid samma tid, tidigt -80 tal med ca 70cm, vindpappen är av någon form av svart tjärpapp.

Har haft funderingar på att lägga på 45cm isolering till när man ändå har panelen borta?(takfoten blir väldigt liten om detta görs)
eller ska man bara häfta över en nyare vindpapp över den gamla?
Eller ska man bara byta panelen?
Kommer samtidigt som detta byta ut fönster till nya 3 glas.

vad säger ni? Är det värt att tilläggsisolera mer? Eller ska man strunta i det bara?

Skulle behöva lite råd...
//nikke
 
menar du verkligen 45cm isolering. Det är väldigt mycket i en vägg. Tänk på att du kanske behöver bygglov för att ändra fasad/tiläggsisolera och byta fönster.
 
Nej det rämnat som skrivit fel, huset har 70mm sen förut och har funderingar på 45mm till:) men som sagt blir det mindre takfot...
 
Hur makt isolering har du totalt nu?
 
Det går ju om man vill att förlänga takfoten och takutsticket också, dock drar det ju med sig att man behöver mera takbeklädnad (och de problem det kan dra med sig beroende på vad det är för takbeklädnad).
Men ingenting är ju omöjligt.
 
Huset är byggt-37 med stående plank som stomme, så det är endast 70mm utvändigt och på insidan tretex.

jag har en fundering på om jag ska strunta i lägga en extra 45mm utanför och lägga den inne istället...? De cm som det bygger på insidan har jag plats till, samt att innerväggarna blir betydligt finare.
 
Är det ingen som kan ge lite råd? Hjälper det att lägga en extra vindväv på utsidan innan den nya panelen sätts upp?Eller är det att kasta pengarna i sjön?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.