Jag har tänkt göra ett badrum i sommarstugan med golvvärme. Jag hade tänkt att enbart ha detta rum uppvärmt under vintertid och undrar om man ska ha någon slags vindpapp eller fuktspärr på innerväggarnas utsida som vätter ut mot rummen inne i huset? Man har ju en vindpapp på ytterväggarna, i detta fall blir det som ytterväggar fast inomhus.
 
Nej! Det finns ingen anledning, fuktspärra badrummet som vanligt. Fuktspärren kommer fungera som diffusionsspärr. Någon vindväv på utsidan är helt onödig då dess uppgift är just vad det låter som, att förhindra att det blåser in i isoleringen. Blåser det i vardagsrummet har du nog större problem!

Det enda du möjligen kan tänka på är kanske att isolera badrumsväggen lite mer än normalt.
 
  • Gilla
snickarsnackis
  • Laddar…
Tack för svaret, hur blir det med kondensen som sker, är det så att man ska ha en luftspalt mellan isolering och ytskiktet mot "vardagsrummet"
 
Nej, ingen luftspalt! Bygg som vanligt!

Eftersom det är ett badrum så kommer du ju ha tätskikt. Tätskiktet kommer fungera som diff-plasten normalt gör i en yttervägg.

Kondens uppstår när varm och fuktig luft träffar kalla ytor (ytor vars temperatur är lägre än luftens daggpunkt). Man har normalt diffusionstät plast på insidan av ytterväggen för att förhindra inomhusluften att tränga ut i väggen och i värsta fall kondensera inne i den. Ditt tätskikt kommer fungera utmärkt som diffusionstätt material!

Luftspalt på utsidan är främst för att inträngande vatten (nederbörd) ska kunna torka upp!
 
  • Gilla
snickarsnackis och 1 till
  • Laddar…
Precis, enda problemet som skulle kunna uppstå relaterat till kondens är om du har kallare i badrummet än i övriga rum och man får kondens inne i väggen på utsidan av tätskiktet. Detta kan tydligen uppstå på våren när luften värms upp utomhus på morgonen om man har tex ett isolerat men ouppvärmt garage med kall "nattluft" inne.

Men inga problem för din del alltså :)

/A
 
  • Gilla
snickarsnackis
  • Laddar…
För att ytterligare förtydliga hur "ofarlig" din konstruktion är så gissar jag att du varken kommer använda badrummet eller ha det fullt uppvärmt (>20C) under tiden huset kallställs?

Om mitt antagande stämmer så kommer du alltså inte tillföra någon fukt, och du kommer heller inte ha full värme. Således kommer luften inne i rummet visserligen ha betydligt lägre relativ fuktighet än luften utanför men den absoluta fuktigheten i rummets luft kommer troligen vara väldigt nära den i omkringliggande rum, således skulle du antagligen inte ens få problem utan diffusionstätt skikt!

Jag säger absolut inte att du ska strunta i tätskiktet, det behövs ju om inte annat definitivt när badrummet används, men det är både hängslen och livrem, vilket är bra. Har du dessutom lite frånluftsventilation ifrån badrummet så minskar risken ytterligare.
 
  • Gilla
snickarsnackis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.