Jenny "Turkos" (eg mer ljusblå) 50-tals lucka från Vedum, grått målat trägolv och diskbänk + virrvarr bänkskiva.

- Vad tar man för kakel till det, om det ska se trovärdigt ut? Vanlig vit 15x15 lär väl ha varit det vanligaste.

- Passar det till smala (30cm) höga luckor?

- Vad tar man för väggfärg? Vit? Tråkigt?

- Skorstensstocken går genom köket. Målar man den eller kaklar? Vad passar till 30-talshus m 50-talskök?

- Sugen på Lilla Ålandstolar. Men vilken färg? Och vilket bord?

Pelargoner Mårbacka är ju givna för fönstret och mommas gamla köksklocka från 50-talet, så klart! :-*
 
Hej!

Har egentligen inga svar på dina frågor utan vill helst ställa egna... :)

Men jag kan berätta lite om vårt kök som är anno 1960. Ljusblå luckor i Perstorpskiva, ser ut som nya efter 46år! Till detta vitt 15x15 kakel med svart fog, samt en del dekorplattor som är vita med fiskar på i 60-talsstil. En platta med blå flundror, en med röd sill... (tänk sådana där gamla serviser, du vet, heter de picknick?) Bänkskiva i perstorpplatta i smårutigt mönster.

Var hittar man virrvarr-skivor nu för tiden? (Ska byta bänkskiva, den har tiden nött lite mer... Funderar på sådan eller granit.)

/Elin

 
Hej!

Vet inte om det blir rörigt till virrvarrskivan, men med pelargonerna, luckorna och 50-tal så tänker jag genast blankt svart och vit rutigt kakel eller klarrött kakel. Inte mosaik utan 15x15 eller möjligen 10x10.

Vi ska också ha den mörka virrvarrskivan. De flesta kökstillverkare och brädgårdar kan leverera den. Vi har inte beställt än.

/pinebar

 
15 x 15 vitt kakel med mörka fogar känns rätt för 50-tal. Så såg mitt 50-talskök ut innan jag ändrade om till mosaik.

Lilla åland är klassiska Carl Malmsten-pinnstolar och mycket sköna att sitta i. Färg, hmm, tja, en smaksak. Själv hade jag gillar en svart eller antikvit högblank oljefärg, men Stolab erbjuder bara lasyrer i olika färger så vitt jag vet.
 
kloka_elin
Finns det några bilder på ditt kök, blev så nyfiken av din beskrivning...
 
Ex har Vedum virrvarr-skivor.

Hm...just det, mörka fogar. Jag hade faktiskt tänkt på Lilla Åland. Svarta är nog inte helt dumt, jag tenderar köra mesfärger annars.
 
Jag beställde min mörka virrvarr genom myresjökök
 
jennyn_ skrev:
kloka_elin
Finns det några bilder på ditt kök, blev så nyfiken av din beskrivning...
Hmm... Jag ska se vad jag kan göra! (Tekniken och jag är inte riktigt vänner, och hemmadatorn har pajat, men jag ska jobba på saken.)

/Elin
 
kloka_elin

Jobba på du med tekniken, tänk vilken tur att jag frågade dig så du får en möjlighet att lära dig tekniken ;) Väntar spänt på resultatet...

Nej, om det blir mycket jobb så lägg det åt sidan!
 
Hejsan!

Satt och surfade runt lite och hittade denna tråd, tänkte bidra med lite bilder på mitt budget kök. Målade om luckornoch skåpen, målade på tapeterna. Det enda som saknas är ett nytt golv  :p

Ha en trevlig helg!  :D
 
  • Kket.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fattar inte riktigt hur man laddar upp flera bilder samtidigt :cool:
 
  • Kket2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsså en till =)
 
  • Kket3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pesco: Får först gratulera dig till din goda smak. Är också spekulant på ett Jennykök från Vedum med turkos/ljusblå-luckor samt Virrvarrbänkskivor. 15X15 plattor med svart fog känns också helt rätt.
Vet att det är ofint att fråga vad saker o ting kostar, men vill inte åka till Vedum (Nässjö), Stockholm eller Göteborg om jag inte har en blek om vad kalaset kommer att kosta. Skickade in skiss med önskemål o s v, men fick bara ett brev tillbaka där jag välkomnades till deras utställning för att diskutera lösningen med en av deras arkitekter. Men man vill ju ha en prisuppgift mellan tummen och pekfingret...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.