Man har väl inte poolen uppvärmd om man ska spara pengar? Det samma gäller väl garaget...det har väl att göra med vad man prioriterar....om det lönar sig att ha värmepump i garaget beror väl på hur mycket energi det kräver....
 
Östergötland, så det är inte mycket kallare än Skåne....
Nytt garage från eksjöhus som jag skälv ska isolera nu snart så det blir nog ganska tätt!
En dubbelport från teckentrup med! 40mm...

Funderat lite över solvärme till poolen men tror inte det funkar som enda värmekällan? Känns som det mer är till för komplettering... Annars Vore det billigt :)
 
Erik: nej det är inte ekonomiskt att ha pool och värme på den, men man vill väl komma undan så billigt som möjligt med det?

Ska jag värma min pool till 30 grader så kan jag köra elvärme (dyrt), solvärme (billigare men osäkrare), poolvärmepump (känns som bästa lösningen)

Om vi säger att den kostar 10 000 kr och som tråden handlar om att kunna utnyttja den för att på vintern värma garaget, att då få förslag på en luft vatten som kostar kanske 50 000 som dessutom behöver en värmeväxlare för kanske 5000. Så är det i min värld en stor skillnad och inget som är ekonomiskt.
 
Varför propsar du hela tiden på att han ska skaffa en VP för 50k? Eftersom det nu framkommit att TS inte har en VP i huset som går att använda för pooluppvärmningen så är ju det alternativet borta.....
 
Nimajneb skrev:
Varför propsar du hela tiden på att han ska skaffa en VP för 50k? Eftersom det nu framkommit att TS inte har en VP i huset som går att använda för pooluppvärmningen så är ju det alternativet borta.....
Skojar du med mig?

Det var ju du som skrev:
Nimajneb skrev:
Jag värmer både huset och poolen med en CTC pump, inte samtidigt dock:)
Sedan skrev jag och frågade vad din lösning kostade:
Kalasclas skrev:
Du har köpt en pump för att värma ditt hus med, sedan har du troligen en värmeväxlare som gör att du kan värma poolen med den? vad kostar den pumpen inkl värmveväxlare?

Knappast en realistisk lösning för pool och garage?
Men det vill du inte svara på!
 
Om du läser mina inlägg så ser du att det går att kombinera en LVVP med både hus och poolvärme (samma sak gäller för bergvärme). Det står INTE att TS ska skaffa en liknande anläggning för enbart sitt garage o pool.

En värmeväxlare, cirk pump och lite rör kostar kanske 3000 och är därför det billigaste alternativet om man redan har en sådan VP på plats.
Först senare i tråden framgick det att TS handen FLVP men du fortsatte ju att tjata om att sätta upp en husvärmeanläggning av någon anledning.

Om det fungerar att värma ett garage med en poolVP vågar jag inte säga då dessa VP är optimerade för att värma stora mängder vatten i temp spannet 10-30 grader samt i en relativt varm utomhusmiljö.
Spontant med TS förutsättningar så hade jag nog satsat på en LLVP till garaget, alt enbart elraddar.
 
Jag lägger ner :banghead:
 
I princip det enda som behövs för att värma poolen är en cp samt växlare som tål klor sen kan man ju med hand ventiler skifta mellan att värma huset eller poolen om man inte söker en automatiskt lösning för då kommer det kosta lite mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.