Hej!

Första inlägget, och jag hoppas på ett informativt svar.
Vi tillhör Växjö kommun har byggt en ca 75cm hög stödmur mot gatan, och tyvärr för sent insett att vi borde sökt bygglov. Ja, det är slarvigt och inget jag kan skylla ifrån mig.

I princip alla på vår sida av gatan har någon form av stödmur, alla grannar har spontant yttrat sig positivt över "hur bra det har blivit". Rent tekniskt borde det alltså inte vara något problem att få det godkänt. Men det gnager i mig...

Jag har förstått att bygglov inte kan sökas i efterhand, utan att straffavgift tillkommer, om minst ett halvt basbelopp.
Frågan är om det -rent ekonomiskt- spelar någon roll om jag själv anmäler detta och biter i det sura äpplet, eller om jag väntar tills någon eventuellt upptäcker det och då får en straffavgift.

Kort uttryckt: finns det någon fördel med att själv anmäla det nu, jämfört med att vänta och se om det skulle uppdagas?

(Vill inte på något sätt uppmuntra till att strunta i bygglov, men det känns inte så lockande att av principiella skäl betala kanske över 20 000, för något som vi i grunden ändå skulle fått beviljat utan problem, på grund av att vi varit dåligt pålästa).
 
Det finns en gräns för hur hög mur man får bygga utan bygglov. Är det kanske relativt enkelt att montera ner muren till den nivån? Därefter kan ni söka bygglov för den mur ni vill ha.
 
En möjlig väg kan väl vara att söka bygglov nu och helt enkelt hoppas ditt svartbygge inte upptäcks innan bygglovet beviljas och din mur i ett ögonblick blir helt laglig.
 
Hej och tack för svar.

Injonil, Tyvärr är det inte möjligt att moterna ner översta delen, vilket annars hade kunnat vara en bra idé. (max 50cm)

mr_bygg, då väcks ju fråga om inte kommunen brukar inspektera på plats om man söker bygglov för en sådan sak som en stödmur? Risken finns ju annars att ansökan om bygglov i så fall skulle göra att det upptäcks och då skulle man få gå omking i en dum-strut resten av året.


Hoppas också på svar avseende om det annars finns något att vinna på att anmäla själv. Systemet verkar inte vara till för att hjälpa folk att komma till rätta med problem.
 
_Nisse skrev:
mr_bygg, då väcks ju fråga om inte kommunen brukar inspektera på plats om man söker bygglov för en sådan sak som en stödmur? Risken finns ju annars att ansökan om bygglov i så fall skulle göra att det upptäcks och då skulle man få gå omking i en dum-strut resten av året.
Utan att veta mer om när kommunen väljer att göra en inspektion på plats så skulle jag gissa att bygglov för en stödmur inte kräver en inspektion på plats om den håller sig inom rimliga gränser och är det dessutom så att flera andra grannar redan fått bygglov för liknande murar så ser jag faktiskt ingen anledning varför kommunen skulle göra en inspektion innan de beviljar ett bygglov.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Håller med "mr_bygg".
Skicka in en bygglovsansökan på muren och hoppas på kommunens sunda förnuft eller turen.
Jag takade in min uteplats och tänkte inte mer på det. Inte förrän vi fick nya grannar, vars byggen drog kommunens ögon på sig p.g.a. ett antal olika byggnationsplaner som inte varken var helt enligt bygglov, regelbok eller grannarnas goda minne. Vi förstod också att de begärt ut varenda papper om grannfastigheterna och letade "fel" på dem att ha som argument.

Kom då på att mitt tak var betydligt mer än de tillåtna fria 12m², och trots att det var minst något år gammalt skickade jag in en bygglovsansökan. Vet inte om kommunen visste och förstod, men jag fick bygglov otroligt snabbt. Skickade sedan in färdiganmälan tre veckor senare och så var allt ok, och jag sov bättre på nätterna....
 
Finns möjlighet att tillfälligt "fylla upp" marken framför muren? :D
Annars så är det nog bara att söka och hoppas på det bästa.
 
Tack för ditt svar, Ingper.
Jag ska försöka ta reda på hur kommunens förfarande går till. Vet någon om jag behöver utlåtande ifrån grannar (och i så fall vilka)?
Om det inte lyckas lösas i efterhand, vet någon hur "straffavgiften" beräknas? Belopp per kvadratmeter, eller vad? Känner att jag i så fall måste vara beredd på detta.
 
Be en kompis ringa kommunen och fråga hur de brukar hantera sådana ärenden i praktiken, eller ring och säg att du är spekulant på ett hus där du misstänker att en stödmur saknar bygglov. Då borde du kunna få tillräcklig information för att kunna gå vidare.
 
_Nisse skrev:
Om det inte lyckas lösas i efterhand, vet någon hur "straffavgiften" beräknas? Belopp per kvadratmeter, eller vad? Känner att jag i så fall måste vara beredd på detta.
Ett halvt prisbasbelopp. (9 kap. 12§ PBF)
 
_Nisse, hur har ni fixat det? blev det bygglov till slut?
Sitter själv med samma problem just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.