Har flyttat in i ett hus byggt 1999 allt verkar välbyggt med bra dränering och isolerad vind. Huset är byggt på krypgrund och vi har väldigt kalla golv på bottenvåningen, 85kvadrat "golv kyla" är inte bra för värmekostnaderna.


Besiktningsmannen rekommenderade att lägga ut nån slags markisolerings matta liknande ett liggunderlag i krypgrunden, vilket jag tänkte prova då det var relativt billigt ca 3000kr för ett lager.


Har även sett att man kan spruta in nån foam, men det verkar dyrt och kan nog bli komplicerat att ta bort ifall man behöver byta ett rör eller nåt i framtiden


Men min fråga är att om jag lägger ett eller två lager markisoleringsmatta behöver jag även isolera "väggarna" eller vad det kallas i grunden.


Finns det andra viktiga saker att tänka på, eller är det nån annan typ av isolering som rekommenderas..
 
Om det är en grund som har venitler ut (uteluftsventilerad) blir golven inte varmare av att du isolerar på marken.
I sådana fall kan du isolera undersidan av bjälklaget med fasadskiva eller liknande. En risk är att kylan kommer som drag i golvet från ytterväggarna och då hjälper ingen av ovansående alternativ.
 
Har gått runt huset på utsidan och kan inte hitta några ventiler, dock så är ca1/5del täckt av terassen. Men om det inte är en uteluftventilerad grund vad är det då? Ingen ventilation eller inneluft ventilerad.... Kollade luftfuktigheten och temperaturen några gånger i mars och det var exakt 10.0 grader och har för mig att luftfuktigheten var 40%.
 
Troligen inne luft ventilerad, men ta reda på det innan du isolerar så du inte skaffar dig allvarligare problem än kalla golv.
 
Har ett FTX ventilations system så det kanske ventilerar grunden också. Som sagt får kolla upp det innan jag gör något.
Men om det är inneluft ventilerat så antar jag att det är bättre att isolera marken för då borde temperaturen höjas i grunden, vilket ska vara bra om jag förstått rätt.
 
jo då är bättre att isolera marken och ev sockeln.
 
Ska fixa en bra lampa och ta mig ner dit i helgen för att kolla vad som finns där nere och hur det ser ut. Men när jag öppnar luckan och skickar ner min luftfuktighetsmätare så hör jag ett susande ljud, kanske är det en avfuktare som står där nere och kanske är det den som är energiboven. Jag har nämligen en konstant energiförbrukning på 1.6kw när värme, belysning mm är avstängt. Luft fuktigheten var idag 34% och 40% som högst i februari, känns lite väl lågt.

Denna markisoleringsmatta funderar jag på att lägga in om det visar sig lämpligt för min grund.
http://www.lfs-web.se/krypgrundsisolering lfs-25.htm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.