Nimajneb skrev:
Jag värmer både huset och poolen med en CTC pump, inte samtidigt dock:)
Du har köpt en pump för att värma ditt hus med, sedan har du troligen en värmeväxlare som gör att du kan värma poolen med den? vad kostar den pumpen inkl värmveväxlare?

Knappast en realistisk lösning för pool och garage?
 
toto1 skrev:
Jo, vattenburet i garaget behövs. Det underlättar installationen. Som du ser så funkar det fint för nimajneb och då funkar det för dig:) Googla fram lite tillverkare/säljare som sagt, så får du lite förslag/priser
Ja men vad kostar en sådan lösning? troligen betydligt mer än en värmepump avsedd för pool och en vanlig luft luft eller liknande.

Känns som att du bara säger att saker går.. men har inte någon uppfattning om hur eller vad det kan kosta.

Klart det går att kombinera, in med en bergvärmepump så kan du värma garage och pool med den, ekonomiskt? Nej, smart att göra så? Nej, men absolut det går...
 
Joakim: Får be om ursäkt om jag kapade din tråd :)

Om det är en rejäl och dyr lösning som du söker så går det säkerligen, men för min del iallafall så vill jag inte betala enorma summor för att värma garaget, jag kan köra på ren el-värme rätt många år och köpa en poolvärmepump för poolen och säkerligen få det billigare på en 10-års period.
 
Kalasclas skrev:
Du har köpt en pump för att värma ditt hus med, sedan har du troligen en värmeväxlare som gör att du kan värma poolen med den? vad kostar den pumpen inkl värmveväxlare?

Knappast en realistisk lösning för pool och garage?
Vi vet inte hur TS hus värms
 
Nimajneb: Det var nog dig frågan var riktad till eftersom citatet var från dig i inlägget.
 
Kalasclas skrev:
Ja men vad kostar en sådan lösning? troligen betydligt mer än en värmepump avsedd för pool och en vanlig luft luft eller liknande.

Känns som att du bara säger att saker går.. men har inte någon uppfattning om hur eller vad det kan kosta.

Klart det går att kombinera, in med en bergvärmepump så kan du värma garage och pool med den, ekonomiskt? Nej, smart att göra så? Nej, men absolut det går...
Jag uppfattade det som att du bara ville använda en vp....och det kan du. Visst?
Med hjälp av tex en lvvp. Ganska smart; ) Det var svaret på din fråga.

Men nu verkar prio ett vara ekonomi istället, eller? Och då finns det betydligt billigare lösningar!
 
Och jag har bett dig visa en länk till en pump som fixar både garage och pool!
 
Självklart spelar ekonomin roll det gör den väl alltid?
Att lägga 50 000 på en lvpump som fixar garage och pool är ju vansinne, då du får 2 pumpar avsedda för sina ändamål billigare..
 
Jag citerar: Nimajneb skrev lastpost_right.pngJag värmer både huset och poolen med en CTC pump, inte samtidigt docksmile.gif






Han/hon kör med hus och pool. Känns som att det kan funka med garage och pool då;)
 
Kalasclas skrev:
Självklart spelar ekonomin roll det gör den väl alltid?
Att lägga 50 000 på en lvpump som fixar garage och pool är ju vansinne, då du får 2 pumpar avsedda för sina ändamål billigare..
Ja, och därmed är väl detta slutdiskuterat? Om vi inte ska gå in på vattenmantlade braskaminer, PEM-slang i solljus m.m, m.m för att bli energisnåla 4 real:)
 
Japp!

Du har rätt det går, sen om det är realistiskt eller inte spelar ju ingen roll!

Jag ska nog borra bergvärme nu så jag kan köpa en värmeväxlare och värma min pool och mitt garage!

Stort tack för dina råd...
 
Självklart hade jag hoppats på att komma billigare o enklare undan än att dom får varsin pump!

Huset har en Flvp Nibe 750...
Tror den är lite för klen för att värma pool också!

Så alternativet var om man kunde knåpa ihop poolen och garaget!
Annars var planen en lvp till garaget från början.,,

Tänkte mig typ en kraftig pool pump som man vintertid kan vrida av cirkulationen till poolen för att leda den in i en radiator i garaget istället.. Typ...
 
Då har vi samma panna..

Mitt garage värmer jag idag till 12 grader med ett litet el element, rejäl isolering i garage så jag tror det blir svårt att räkna hem en vp, hade det då gott att kombinera med poolvärmepumpen så hade det varit trevligt. Men att köpa en luft/vatten avsedd att värma ett hus anser jag vara vansinne då man troligen även behöver en värmeväxlare och de kostar ett gäng tusenlappar.
 
Jaha va trevligt!

Ne de är nog alldeles för dyrt att köpa en sådan som är för hus....

Men ett litet element räcket det för 12 grader? Då kanske det är de man ska börja med om den andra kombinerade lösningen inte funkar...
 
Testa det först om garaget har isolering beror ju även på var du bor, jag bor i Skåne men har haft rätt kyliga vintrar senaste åren.

För min del blir det en poolvärmepump som endast används till poolen, då det inte finns nåt som funkar till båda :) (till vettig kostnad får jag kanske lägga till)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.