Innan vintern kopplade jag på en stor radiator på en befintlig krets i ett tillbygge. Jag luftade efteråt och allt rullade igång och funkade bra. Eftersom några av kretsarna är långa lät jag trycket ligga på ca 1,4. Det har rullat på hela vintern med bra resultat.

För ett tag sen luftade jag på värmepumpen och det var till min förvåning en hel del luft. Trycket gick ner rejält när jag luftade. Jag fyllde på igen till 1,2. Dagen efter var trycket högre igen (ca 1,4). Jag luftade och mycket luft kom ut igen och trycket sjönk. Jag funderade på om det helt enkelt var så att jag aldrig fick ut all luft när den nya radiatorn kopplades på.

Nu ser det ut så här: Trycket har jag på 1. Det går sakta upp till 1,4 och då luftar jag och trycket går ner till 1 innan luften är slut (inget vatten tas alltså ut). Det går sakta upp igen till 1,4 och jag släpper ut luft och det hamnar på 1.

Kan det bete sig så här om det fortfarande inte har luftats tillräckligt efter att radiatorn kom dit? Då borde det väl behövas fyllas på vatten också? Sen verkar ju allt funka som det ska när trycket hamnar på 1,4, jag har ju haft fungerande värme hela tiden i alla radiatorer.

Kan det läcka in luft i nån koppling på kretsen? Jag tycker inte det borde kunna göra det med det övertryck som är i systemet. Höjdskillnaden är normal 1,5-plansvilla.
 
Låter som en läckande påfyllning, konstigt att det kommer luft bara. Släpper säkerhetsventilen ut något?
 
D
Vad är det för värmepump och vad är det för köldmedia? Känner du på det som kommer ut att det verkligen är luft, så det inte kan vara köldmedia som läcker över till radiatorsystemet? Annars, kan det som sagt vara så att du fortfarande har luft kvar i systemet, plus en läckande påfyllningsventil eller om du har värmepump med varmvattenberedning en läcka mellan tappvattnet och värmeslingan/manteln.
 
Tack.

Det är en NIBE bergvärmepump. Etanol som köldmedium. Luktar inte sprit när jag luftar.

Om felet är:

- Luft kvar i systemet sen i vintras: Borde det inte behövas fyllas på vatten mellan varje luftning då? Som det är nu går ju trycket ner till en viss nivå när luften slutar pysa ut och sen upp igen. Eller ändras trycket beroende på var luften är i systemet? Om det är en massa luftfickor som åker runt.

- Läckande påfyllningsventil/Tappvattenläcka: Då borde man väl behöva tömma ut vatten för att komma ner i tryck? Nu kommer bara luft.

Jag har nu stängt av kretsen med den nya radiatorn (och fördelare) för att se om det blir nån skillnad.
 
D
Det är inte spriten som ev. skulle läcka in i radiatorsystemet. Det är köldmediet i kompressorn (gasen) R407C i så fall. Ett sådant läckage skulle yttra sig som "luft" (gas=R407C, luktfri) i radiatorsystemet och en tryckhöjning. Men jag tror inte sådana läckage är speciellt vanliga.

Läckange påfyllningsventil/tappvattenläcka borde i slutändan göra att du får för mycket vatten i systemet och att det är vatten som kommer att komma ut vid "luftning" eller genom säkerhetsventil. Men om du DESSUTOM har luft i radiatorsystemet, så kommer det ju i början att vara luft som kommer, ända tills all luft är borta.
 
Ökar trycket snabbt vid påfyllning samt minskar snabbt vid luftning?
 
DIY_freak skrev:
Det är inte spriten som ev. skulle läcka in i radiatorsystemet. Det är köldmediet i kompressorn (gasen) R407C i så fall. Ett sådant läckage skulle yttra sig som "luft" (gas=R407C, luktfri) i radiatorsystemet och en tryckhöjning. Men jag tror inte sådana läckage är speciellt vanliga.
Ok. Då förstår jag. Då är det svårt att bedöma om det är luft eller gasen.

DIY_freak skrev:
Läckange påfyllningsventil/tappvattenläcka borde i slutändan göra att du får för mycket vatten i systemet och att det är vatten som kommer att komma ut vid "luftning" eller genom säkerhetsventil. Men om du DESSUTOM har luft i radiatorsystemet, så kommer det ju i början att vara luft som kommer, ända tills all luft är borta.
Ja, det kan ju vara flera fel samtidigt. Men jag luftar väl på ett tag och ser om det ger sig.
 
toto1 skrev:
Ökar trycket snabbt vid påfyllning samt minskar snabbt vid luftning?
Ja, nu när jag låtit en del vatten rinna ut också så ligger trycket på 0,8 och på några timmar går det upp till 1. Luftar jag då så går det ner till 0,8 på ca 10 s när det slutar komma luft.
 
Har du vattenmätare eller nåt så du kan se om den tjuvar vatten? Då kan du ju utesluta det till att börja med.
 
Kan man inte tänka sig att det finns en jätteficka med luft någonstans i systemet, och att en del av den luften vandrar till värmepumpen, där blir den varmare, och trycket ökar, du släpper ut den och lämnar då plats för lite till av luften vid värmepumpen osv.

Jag tror också att man kan få liknande fenomen när expansionskärlet är trasigt. Om gummiblåsa i kärlet går sönder så ger inte kärlet någon tryckutjämning. Då ökar trycket snabbt vid uppvärmning, ev släpps lite vatten ut ur säkerhtesventilen. men när systemet svalnar av så sjunker trycket så mycket att man får undertryck på sina ställen, då sugs luft in i otäta rörskarvar (täta för vatten men inte för luft). Och så får man en rejäl tryckökning igen när luften värms upp i nästa uppvärmningscykel.
 
Prova att fylla på systemet. Ökar trycket direkt och snabbt så behöver du se över exp.kärlet. Efter det så kan vi gå vidare i felsökningen:)
 
Expansionskärlet är bara nåt år gammalt och installerat av rörmokare då det gamla var trasigt.

Jag fyllde på vatten från 0,8 till 1,2 och det tog väl ungefär så kort tid det brukar ta, 10 s kanske. Jag ska kolla i morgon om det lugnar sig med luftandet. Kanske är det helt enkelt en jäkla massa luft som legat i systemet men utan att det stört.
 
har för mig att när du fyller upp systemet med nytt syrerikt kallvatten att man måste "koka" det för att jämna ut systemet.....
 
Exp.kärlet ok alltså. Då kan du kolla om påfyllningen är tät. Luftat något idag? Tryckhöjning likaså?
 
Jag hade helt nyinstallerat exp.kärl som svajade upp å ner i tryck å jag luftade å fyllde på vid flera tillfällen. Visade sig att kärlet var kass å helt vattenfyllt så även nya kan krångla, dubbelkolla det igen.
/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.