Hej igen...

Snart är det dags för målning av huset, kom inte längre än carporten förra året.
Mitt problem är att jag tänkte anvädna mig av kulör S0505-Y och S0502-Y, bifogar en bild på carporten som målades med S0505-Y och en bild på huset som ska målas i år.

Även en bild på huset framifrån och baikfrån, det jag tvekar över är hur jag ska måla gavlarna och utbyggnaden på framsidan samt en tillbyggnad på baksidan av huset som är i trä. Tänkte att jag skulle måla allt trä i S0502-Y och teglet lite gulare S0505-Y, men nu tvekar jag och undrar ifall kanske utbyggnaden på framsidan också bör målas med samm färg som teglet?

Vad tycker ni? Jag kan tydligen aldrig enkelt bestämma mig när det gäller färgval.

Hus framsida.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus baksida.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMGP1456.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjenare,
Tjusigt hus, och carporten ser jättefin ut.
Jag skulle målat allt i samma nyans. Risken finns att det som målas lite gulare kan se smutsigt ut, eller åldrat.

Några fler som har smakråd?

Mvh

Stefan
 
kolla färgsättningsprogrammen på alcro's / fluggers / beckers / jotuns hemsidor. där kan du tanka upp bilderna och leka med alla möjliga färgsättningar.
 
Jag tror det blir bäst att måla allt i samma färg, så att det blir enhetligt.
 
Jag hade nog också valt samma färg som carporten för att få det enhetligt, men ta en extra funderar på om du skulle kunna använda någon signaturfärg någonstans.

Jag ser att skorstenen är i tegel. Är det husets originalfärg? Isåfall så hade jag övervägt möjligheten att återställa tegelfasaden och sedan måla träet i samma färg som carporten. Det kanske går att återställa fasaden med sodablästring, och då behöver aldrig mer måla den isåfall.

Jag har svårt att sätta fingret på vad det är för årgång på huset. 60-tal, med tillbyggnad från 70/80-tal? Det stora gavelfönstret ser modernare ut. Jag brukar normalt tycka att man ska bevara ett hus formspråk och men det verkar svårt på det här huset. Så det kanske är dumt att återställa teglet och istället gå på modernt vitt. Möjligen att teglet skulle se bra ut i en grå färg.
 
Tack för alla svar. Anledningen till att jag tänkte ha två olika nyanser är att jag är lite rädd att det blir för mycket gult om jag målar huset med samma kulör som carporten är målad i för huset är ju ganska så stort.

Men det kanske är obefogad oro jag har! Vad tror ni annars om jag målar allt med en lite gulare färgen samm som carporten och enbart gavlarna med den vitare färgen? Skulle det fortfarande se splittrat ut?
 
pelpet skrev:
Jag ser att skorstenen är i tegel. Är det husets originalfärg? Isåfall så hade jag övervägt möjligheten att återställa tegelfasaden och sedan måla träet i samma färg som carporten. Det kanske går att återställa fasaden med sodablästring, och då behöver aldrig mer måla den isåfall.

Jag har svårt att sätta fingret på vad det är för årgång på huset. 60-tal, med tillbyggnad från 70/80-tal? Det stora gavelfönstret ser modernare ut. Jag brukar normalt tycka att man ska bevara ett hus formspråk och men det verkar svårt på det här huset. Så det kanske är dumt att återställa teglet och istället gå på modernt vitt. Möjligen att teglet skulle se bra ut i en grå färg.
Skorstenen är inte orginal och taket var platt från början. Det syns inte på bilderna med det är en sprutad puts på hela huset och den är inte enkel att ta bort. Dessutom är teglet i väldigt dåligt skick under, i alla fall på södersidan som jag ägnade hela sommaren att bila bort putsen på. Putsen har släppt och jag har en del sättningar med trasiga stenr osv. Den sidan ska putsas om av firma i år men resten av huset får vara som det är om jag inte vinner på lotto inom snar framtid ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.