Har ingen lust att måla om fönster med träramar var 5:e år så kanske plastramar kan vara ett alternativ. Men det tycks finnas en mängd olika slags plastramar, bra och dåliga.

Kanske någon här har erfarenhet och kan dela med sig av den?



 
Orama säljer fönstar med aluminium på utsidan och glasfiberarmerad polyester på insidan, titta på www.orama.se. Har inte tittat på dom "live" men konceptet känns bra.

/Peter
 
tjena! håller med peter.oramas fönster är kanon. dom har spår inv för salning,kan va extra vet inte.
 
Jag funderar också på att köpa elite fönster. Aluminium på utsidan koster nog 1500-2000 kronor extra per fönster. Är det något mening med aluminium? Visst sparar man målning, men om man har ett trähus behöver man måla fasaden varje 6-7 år ändå.
Olivier
 
oderooy skrev:
Visst sparar man målning, men om man har ett trähus behöver man måla fasaden varje 6-7 år ändå.
Olivier
Nja, det tar tid att måla ett fönster .... pensla på en fasad är rent nöje jämfört med fönstermålning, tycker jag
gaia
 
Byggaren skrev:
Javisst är det det. Al.beklädnaden skyddar ju trävirket i karmen och bågen från att bli direkt utsatt för både sol och väta, som verkar nedbrytande på virket --> röta i karm och båge. Det är oftast karmunderstycket och sidoposterna i karmen som rötar cirka 10 cm upp där man inte underhåller det tillräckligt ofta/noga. Men även bågvirket (och speciellt mot glaset och i hörnen) är utsatt för samma sak.

Vet inte hur många byten av karmunderstycken och ilusningar i sidoposterna som jag gjort själv eller fått gjort. Så för mig är al.beklädnaden en självklarhet om inte allt är av aluminium. Då får du formstabilitet på köpet eftersom al. inte är hygroskopiskt.


:cool:
Aha! Man använder alltså billigt skitvirke i karmen och kompenserar med aluminiumtäckning för att få någorlunda livslängd...

;)
 
W
Det är ju en ständig debatt om hur dessa nya underhållsfria fönster står sig mot de äldre riktiga fönstren (kärnvirke) ifråga om livslängd samt hur de kommer se ut om säg 50 år.
Vet inte hur länge dessa produkter har funnits ute på marknaden men det kan ju inte vara så mycket mer än saäg 20 år, så det blir ju bara att vänta ett tag till. Själv kör jag enbart med fönster i kärnvirke. Har 42 st på huset, alla är orginal, alla är 102 år inget är rötet någonstans.
 
Jag funderar också på att köpa elite fönster. Aluminium på utsidan koster nog 1500-2000 kronor extra per fönster.
Behöver inte vara så stor skillnad. Tittade på Varbergs Trä där ett vanligt vitmålat vridfönster 12x13 kostar 3187:- och i aluminium kostar 3921:-

Jämförde priserna eftersom jag från början inte tyckte att alu var nödvändigt, bor ju inte på västkusten, men skillnaden totalt på 15 fönster o 3 fönsterdörrar blev "bara" ca 12 000:- (76 000 - 88 000). Om jag sparar färg o arbete framöver kan det ju vara värt den extra summan nu, eller hur?

/me
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.