Hej alla glada byggare och fantaster. Hoppas att jag kan få lite synpunkter och tips på en liten fundering som jag har.

Det är nämligen att jag går om kring med en våt dröm om att göra en lite större ändring av planlösningen i entréplanet på vår sluttningsvilla. För att kunna förverkliga denna dröm så behöver jag ta bort större delen av en vägg, som jag är helt övertygad om är bärande. Nu är ju frågan om detta för det första överhuvudtaget är möjligt eller om det skulle bli oförsvarligt dyrt. Jag får för mig att en I-balk isf skulle vara det bättre alternativet då planet är delvis under mark samt att höjden på en I-balk inte blir lika hög som en limträ (eller?).

På den infogade bilden nedan kan ni se hur planlösningen är idag (den vänstra bilden) samt hur jag skulle vilja göra om den (den högra bilden). Den nya väggen på den högra bilden (precis vid I-balken) har jag inte helt bestämt om den kommer komma upp eller inte men i övrigt kan ni se var öppningen blir och var balken isf kommer behöva ligga. Måtten kanske inte stämmer på cm:en men öppningen i väggen kommer att bli ca 5m av väggens totala längd på ca 8,5 (mittenväggen från yttervägg fram till garageväggen).

Till sist vill jag bara understryka att om jag går vidare med detta så kommer allt göras enligt de regler som finns. Dvs ansöka om bygglov och först och främst ta hem en byggingenjör som räknar på hållfasthet för balkens storlek etc. Men jag vill sondera terrängen innan jag lägger ut de pengarna. Kanske finns det duktigt folk här som kan ge mig tips eller rent av avråder mig?

Tacksam för svar

Planlosning_hemmabio_tillForum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är säkert möjligt. Vilka laster finns uppifrån ? är det bara från golvet uppe ?
Troligen är en H-balk lämpligare då den har lägre bygghöjd än en I-balk.
 
På våningen över ligger köket och del av vardagsrummet (och över det sedan en vind).
Kan nog vara så att det var en H-Balk jag tänkte på, låter mer logiskt.
Någon som har en uppfattningen kring kostnad för en sådan i det här fallet?
 
Länge sen jag köpte någon men kanske 4 tkr
 
4k?! Låter väl billigt....eller?....
 
Mikael_L
Balken måste sen ha stöd i bägge ändarna, antingen i befintliga väggar eller med någon slags pelare.
Används väggarna så måste dom tåla krafterna. Annars blir det en pelare.
Vidare måste golv/grund under golv också klara att ta dessa krafter, så ev kan det även krävas att riva sönder och bygga om golvet lite.

Men allt beror ju väldigt på vilka förutsättningar det är.
 
Chompis, jag har en liknande lösning, fast "mitt i" huset.

Nybyggt 2010, balk över ett "öppet" vardagsrum, bredd 5 meter, tvärs genom huset,
för att bära upp takstolar med spännvidd 7700 mm.

HEA-balk 200 mm x 5400 mm kostade då 5000 kr inkl frakt. och moms.

Balken vilar på en 95x95 mm pelare i vardera ändan.
Och balken är "inbyggd" i bjälklaget, så den syns inte i vardagsrummet.
Men det spelar ju ingen roll för hållfastheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.