Håller på med mitt kök och skall in med lite passbitar här och där.

Använder bland annat "riktiga" lådfrontar (målad mdf) som jag klyver med en bra makita kyvsåg samt att jag skall såga typ sockel (målad spånskiva).

Hur jag än gör (tejpar sågytan med maskeringstejp) så blir snittet fult, dvs färgen släpper lite lite runt snittet.

Tips mottages tacksamt!
 
Japansåg är nog enklast o säkrast
 
En bandsåg, med blad för figursågning, ger mycket fina snitt. Dessutom blir det spikrakt om man har ett bra mothåll.
Sen gäller det förstås att såga från "rätt håll", men det har du koll på förutsätter jag.
 
petrho skrev:
Håller på med mitt kök och skall in med lite passbitar här och där.

Använder bland annat "riktiga" lådfrontar (målad mdf) som jag klyver med en bra makita kyvsåg samt att jag skall såga typ sockel (målad spånskiva).

Hur jag än gör (tejpar sågytan med maskeringstejp) så blir snittet fult, dvs färgen släpper lite lite runt snittet.

Tips mottages tacksamt!
En klyvsåg låter i mina öron som ett ganska grovt verktyg. Vad sitter det för klinga på den?
 
Nimajneb skrev:
Japansåg är nog enklast o säkrast
...och HUR ska man få till ett snyggt rakt snitt med en sådan och hur länge ska man hålla på då ? ;)


pyro skrev:
En klyvsåg låter i mina öron som ett ganska grovt verktyg. Vad sitter det för klinga på den?
Kan verkligen bara hålla med dig... :)


Själv kapar jag alltid med Festools sänksåg och med 48 tänder så flisar det aldrig... :)
Antingen med såg och styrskena eller med sänksågen som sitter i sågbordet :)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
...och HUR ska man få till ett snyggt rakt snitt med en sådan och hur länge ska man hålla på då ? ;)
Jag svarade på små passbitar men om detta betyder långa smala så är lösningen sänksåg med skena men är det småbitar så är japansågen ett utmärkt alternativ.
 
Sänk klingan så att du bara sågar 0,5-1mm djupt så att du "ritsar" först. Såga sedan igenom i andra snittet.
Se till att ha en skarp klinga.
 
thomasx skrev:
Sänk klingan så att du bara sågar 0,5-1mm djupt så att du "ritsar" först. Såga sedan igenom i andra snittet.
Se till att ha en skarp klinga.
Det går även att ritsa med en linjal och vass kniv (se till att det går igenom hela färglagret), lägg sedan snittet ca 1mm utanför ritslinjen mot avkapningen.
 
Tack för alla goda råd!
 
Ska du ritsa med sänksåg så skall du backa ritsen. Då möter tänderna på klingan materialet på nervägen.
 
Monterat skrev:
Ska du ritsa med sänksåg så skall du backa ritsen. Då möter tänderna på klingan materialet på nervägen.
Å håll hårt i sågen! Testa på några provbitar först ;)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.