Jag ska under våren bygga en pool i betong (8x4x1,6 m).

Kan någon rekommendera någon sakkunnig person/företag som kan ge råd och tips om


  • vilka in- och utlopp som gäller för vvs (1-2 inlopp och placering? bräddavlopp? bottenutlopp?)
  • hur elen ska dras för uv-spottar, och lämpligt antal spottar man har i en sån pool
  • konfiguration av cirkulationssystemet inkl utrymme som i samband med gjutningen bör reserveras för pump och reningsverk i direkt anslutning till poolen
  • uppvärmningsmöjligheter och dimensionering av uppvärmningssystem
  • vilka detaljer som måste gjutas in från början, och vilka detaljer man monterar senare
  • olika fördelar med hårdplast resp rostfritt (för t ex bräddavloppet)
  • konkreta förslag på fabrikat och nödvändiga produkter som jag kan beställa redan nu
  • o s v

Eftersom detta forum erbjuder oss medlemmar att utbyta erfarenheter och står på konsumentens sida, vore det uppskattat om någon kunde hjälpa mig att navigera genom 'djungeln' av alternativ där ute. Det som är 100% bestämt redan är att poolen formsättes och platsgjutes i extra stark betong. Men vad gäller ingjutningsgods samt dragningar, utrymmen etc som måste beaktas innan vi fyller igen runt sidorna i maj, så står jag stilla.

Vilket företag i Sverige kan betongpooler bäst m h t funktioner och tillbehör, eventuellt har ett eget brett produktsortiment av hög kvalitet, håller schyssta priser, och vill hjälpa kunden med det som kunden önskar hjälp med?
 
F
Tittar också lite åt att forma själv och gjuta istället för nån form av Thermopool med betongfyllda frigolitblock. Hade du tänkt dig en liner invändigt?

jag har pratat lite med Nettopool som har ett sjävbyggarpaket. Vet dock inget om hur seriösa eller bra dom är men intrycket jag fått efter telefonkontakt har varit bra. Det betyder såklart ingenting.....
 
1. I en 8x4-pool har man i alla normala fall 2 inlopp och ett utlopp/breddavlopp. Bottenavlopp har ju sina fördelar men kan ju också bli en riktigt tråkig historia.... Glöm detta, det behövs inte.
2. Man brukar placera två lampor på ena långsidan, men detta beror ju lite på hur du placerar ev trappor etc. Lägg ner ordentliga rör så att du kan dra lågspänning fram till kopplingsdosor placerade vid poolkanten (dessa brukar följa med själva armaturen).
3. Cirkulationssystemet i sig är ingen komplicerad sak. Frågan är ju snarar vilka prylar du ska ha där förutom vattenpump och sandfilter. Autodosering av kemikalier? UV lampa? Metod för att värma vattnet påverkar ju också utformningen. Vad gäller placeringen så är det ju lite bökigt att placera detta utrymme i direkt anslutning till poolen, pga elsäk kraven...
4. Har man bergvärme kan den användas, annars är det en 9-12kW luft/vatten vp som är "standard" för den som inte vill frysa.
5. Alla armaturer gjuts in från början. Inlopp, utlopp, belysning.
6. Vill man ha salt i poolen är det plastarmaturer som gäller och i min värld är det otänkbart att gjuta in plast. Mao har du både bestämt hur du tillsätter klor samt att du ska ha RF iochmed valet av konstruktionsmetod....
7. Jag har från tidigare inlägg förstått att du går "all in" med detta bygge och då tycker jag att prylar från Pahlen är ett rätt enkelt val. Hög kvalitet, lokalt företag men inte det billigaste på marknaden.
8. En betongpool är lite speciell i sin uppbyggnad, men vad gäller tillbehör, armaturer etc, så är det inget som skiljer den från flera andra konstruktionsmetoder. Jag har goda erfarenheter från Poolstore i Täby, dom kan säkerligen hjälpa dig och är förstås också åf för Pahlen.
 
MathiasS skrev:
Vad gäller placeringen så är det ju lite bökigt att placera detta utrymme i direkt anslutning till poolen, pga elsäk kraven...
Vilka krav menar du där? Pga skvättrisk eller något annat?

Funderar själv på pool och att ha värme och pump vid poolens kortsida. Poolen kommer att ligga i en slänt så den ena kortsidan kommer att bli helt synligt. Kan de då räcka att förse trädäcket med ett tak undertill för att klara eventuella elkrav?

Ursäkta trådkapningen.
 
Tänk på att pumpen och värmpumpen låter.... inte så kul o lyssna på när man ligger o lapar vid poolen.
Själv har jag pump o filter i källaren (inga problem med el eller frost) samt värmen tar jag från L/V värmepumpen jag har till huset.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.